Orcs Must Die!

Verdikt
72

Vynikající akčně-strategický mix, který si na nic nehraje a po hlavě vás hodí do nekonečného proudu orků, při jejichž zabíjení se budete úžasně bavit, ať už jste spíše hráči tower defense her nebo akčních stříleček. Jedinou chybou je pak absence vlastního editoru úrovní nebo multiplayeru.

Další informace

Výrobce: Robot Entertainment
Vydání: 5. října 2011
Štítky: tower defense, fantasy, humor, akční, strategie

Smrdí vám orkové a rádi je vykoupete v jejich zelené krvi? Tak to jste na správné adrese, protože jich v Orcs Must Die! zmasakrujete několik tisícovek a rozhodně se u toho nebudete nudit, neboť zapojíte hbité ruce i mozek. Jde totiž o mix 3rd person akce a strategie typu tower defense, což v praxi vypadá následovně: na začátku každého levelu očíhnete terén a zjistíte, kde jsou vstupní brány do pevnosti, kterými se orkové valí, a kde jsou „Nexy“, do nichž se za žádnou cenu dostat nesmějí.

Po provedení průzkumu pak nezbývá nic jiného, než utratit omezený rozpočet za různé druhy pastí, zpocenýma rukama popadnou rychlopalnou kuši a vyzkoušet, jestli jste uhodli, kudy záplava zelených kůži půjde, a co na ně bude mít patřičně destruktivní účinek. A do toho všeho budete neustále držet prst na spoušti, abyste dorazili ty, kteří sérii smrtonosných nástrah přeci jen proniknou, nebo ty, co prostě chcete zlikvidovat hned, abyste dříve dostali peníze nutné k pořízení dalších pastí.

Chytlavý koncept, roztažený skrz rozumě dlouhou singleplayer kampaň, se snaží postupně zvyšovat obtížnost (jestliže na začátku máte pouze jedny vrata, kterými nepřátelé chodí, později budete muset ubránit i čtyři vchody na různých místech mapy) i spád hry (zatímco na začátku pasti budujete výhradně jen v určených chvílích klidu před bouří, později budete smrtící horskou dráhu vylepšovat i v průběhu útoku), a zároveň se při tom chytře snaží odvrátit stereotyp. V rámci možností se to hře daří díky obměňování a rozšiřování arzenálu zbraní, pastí a nepřátel. Jen občas trochu zamrzí podobnost všech herních prostředí.

Stříkání kreslené krve

Na nějaké prohlížení krajinek a herního okolí ale v 99 % případů nebudete mít čas. Budete muset zabít toho hnusného zlobra, který právě proběhl skrz vaše pastičky jako nůž máslem, nebo si prostě vezmete na triko obranu jednoho ze dvou vchodů do pevnosti, zatímco najímatelné stráže pošlete bránit ten druhý. Anebo rozmístíte stráže rovnoměrně a budete skákat od jedné části pevnosti k druhé, abyste nakonec proniknuvší nepřátele dorazili až u Nexu? Můžete však pasti klást jen minimálně a raději peníze utratíte za vylepšení svého avatara a jeho útoků. Volba je vaše.

Možností nabízí hra nespočet a právě v jejich variacích a dokonalém vyvážení Orcs Must Die! exceluje. Někdo si až téměř do konce hry vystačí se základními pastmi založenými na bázi sekání a řezání, druhý se může vyřádit s pastmi pružinovými (srazit orka do lávy nebo kyseliny je vážně prča!) a třetí si zase najme lučištníky a nepřátele zpomalí díky tekutému téru. Fantazii se meze nekladou a cesta k úspěchu vede skrz všechny tyto přístupy. Je jen na vás, jak se rozhodnete orky likvidovat - často můžete různé přístupy měnit a kombinovat přímo v průběhu daného kola.

Výsledkem je akčně/strategická zábava, při níž vám bude utíkat čas rychleji, než by bylo zdrávo. Hra vás totiž zachytí na háček, na němž se místo masitého červa vrtí touha vyzkoušet nový level a zjistit, jestli nemůžete v tom současné získat více bodů, když použijete nově přidělenou past nebo úplně změníte taktiku. Ostatně, mimo motivace získat co nejvyšší bodové ohodnocení, které je dobré leda tak pro poměřování se s přáteli, je zde ještě touha dostat za level plný počet lebek, jež můžete v menu vyměnit za vylepšené verze již odemčených pastí.

Krvavá jednička s hvězdičkou

Postup skrz kampaň je i díky tomu v prvních chvílích dynamický, ale postupem času se zpomalí. Dokončit hru na obtížnost normal vám sice zabere jen cca 10 hodin i s opakovaným hraním některých těžších úrovní, ale pokud si odemknete nejvyšší obtížnost, můžete se pustit do získávání dalších upgradů a pastí, které už kvůli silným potvorám tak rychlé rozhodně nebude. Tato možnost však bohužel není pro všechny dostatečně atraktivní a vyloženě zamrzí, že tvůrci do hry neimplementovali třeba jednoduchý editor úrovní, s nímž by se herní doba natáhla prakticky do nekonečna.

Nakonec je to ale možná dobře, protože i tak jste schopni celou noc pobíhat potemnělými chodbami, abyste pozabíjeli pár orků a nepřijde vám divné, že se za oknem rozední a vy musíte bez pauzy naskočit do práce.

Navzdory absenci nějakého hlubšího příběhu dokázali dát hráčům motivaci proč pokračovat v hraní. Skvěle odladili již dříve načrtnutý koncept (o podobné spojení žánrů se snažilo třeba i Sanctum), vsadili jej do stylové grafiky a okořenili spoustou humoru a vtipných hlášek. Sázka na jiné hodnoty, než které sledují trendy, se jim i hráčům v tomto případě vyplatila.