Oknytt

Verdikt
61

Po vizuální a zvukové stránce není Oknytt co vytknout. Problémy přicházejí, když začnete hrát. Puzzly jsou příliš jednoduché a systém run je vyloženě nudný. Fanoušci adventur a milovníci severské mytologie z Oknytt nějakou zábavu vyškrábou, ale ostatní čeká jen hezky vypadající a znějící nuda!

Další informace

Výrobce: Nemoria
Vydání: 8. července 2013
Štítky: pohádka, indie hra, dobrodružná, adventura

Když se řekne pohádka, většině z nás se vybaví mírumilovný a možná i lehce fantaskní příběh o pravdě a lásce, která vždycky zvítězí nad lží a nenávistí. Jenže pohádky mohou být i temné a hororové, jak připomíná tvorba bratří Grimmů nebo příběh adventury Oknytt.

Oknytt je klasická point-and-click adventura od studia Nemoria, které tvoří pět švédských mladíků. Svou prvotinu vystavěli na skandinávském folklóru a mytologii, což byla trefa do černého. Prakticky na každém kroku tu potkáte fantaskní postavu, která vzbuzuje zvědavost. Ostatně i hlavní hrdina (nebo hrdinka?) hry je záhadný. Jde o chlupatou postavičku, která se jmenuje „The Creature“, což má svůj význam.

Probouzí se totiž ve fantaskním světě a nepamatuje si kdo je, kde je a proč tam vlastně je. Smysl svého bytí příšerka nachází během hry a hráč se snaží ho naplnit. Víc prozradit nejde, protože scénář je navzdory obšírné formě vyprávění poměrně chudý na události. Snad jen, že dojde na hodně nečekaný (a dojemný) konec.

Černočerná krasavice

Neokoukanému námětu sekunduje netradiční grafické zpracování. Je černé. Doslova. Přesto Oknytt nepůsobí ponuře nebo depresivně, ale po celou dobu si překvapivě drží roztomilý a lehce hřejivý nádech. Navzdory tmavé stylizaci jsou některé lokace tak krásné, že se budete kochat. A klidně i opakovaně.

Na jedničku dopadla i zvuková stránka hry, především dabing, o který se postaral jediný člověk - Brian Hall. Podobně příjemný pohádkový hlas je k slyšení málokdy a kouzelný dabing navíc výborně podpořil koncept hry.

Při interakci s aktivními předměty můžete zvolit klasický popis předmětu, dále popis předmětu a jeho interakce se samotnou příšerkou a nakonec akci, skrze kterou se vám povede předmět sebrat do inventáře, nebo ho uvést do činnosti a podobně.

Všechny tři akce jsou nadabované a i když dávají smysl i jedna bez druhé, právě díky příjemnému pohádkovému hlasu vypravěče a šikovné návaznosti se brzy naučíte klikat na akce hezky postupně – nejdříve na popis předmětu, poté na popis toho, jak se na něj dívá příšerka a nakonec na samotnou akci.

Když puzzly projedete jako nůž máslem

Výborný dojem z grafiky a zvukové stránky hry se bohužel bije s pocitem ze hry samotné. Obtížnost je tak nízká, až se puzzly ocitají na hranici primitivnosti. Navíc jsou zbytečně rozfázované, aby se vám náhodou neslévalo více úkolů dohromady – zřejmě, abyste si nezavařili mozek, což nehrozí, spíš naopak.

K severské mytologii patří i runy, které tvůrci zkusili použít jako základ originálních logických hádanek. Nápad to byl, alespoň na papíře, výtečný, ale jeho realizace je zklamáním. Hádankám chybí jakákoliv rafinovanost, třeba v podobě nutnosti runy kombinovat. Mačkat runu, aby vyrostl zelený šlahounek trávy, který můžete sklidit, vážně není příklad zajímavé hratelnosti.

Je to přímočaré a nudné, což bohužel platí pro hru jako celek. Přitom na zapojení přírodních elementů mohli tvůrci vystavět spoustu krásných a zábavných hádanek. Leč nestalo se a výsledkem je hra, která nebude bavit ani mladší hráče.

Oknytt je proto rozpolcená hra. Díky krásné stylizace a zvukovému doprovodu si u ní jistou dobu rád posedí každý, ale kvůli mdlé hratelnosti se na konec prokoušou pouze skalní fanoušci adventur.