Observation

Verdikt

Pointa vyprávění zní možná klasicky, ale to jen do chvíle, než se člověk dozví, za koho bude na téhle vesmírné stanici vlastně hrát. Pokud se všechno povede, budeme mít co do činění s originální a zajímavou adventurou.

Další informace

Výrobce: No Code
Štítky: sci-fi, vesmírný, adventura, logické

Záhadné události na vesmírné stanici ovládané umělou inteligencí. Premisa hýřící originalitou tak intenzivní, až se z toho jednomu rovnou protočí panenky. V případě Observation, nové hry od studia No Code, autorů Stories Untold, ale můžete oči směle namířit zpátky na obrazovku. Tentokrát totiž vážně nejsou všechny věci, jak se zdají.

Opravdu se sice dočkáte beztížného thrilleru, co občas zabíhá až na pole hororů, v němž účinkuje AI a zoufalá astronautka, mizící členové posádky, tajemné signály z vesmíru a podobně, ale s jednou velkou změnou. V Observation nejste na vesmírné stanici. V Observation jste vesmírnou stanicí. Jinak řečeno, hrajete zde právě za zmíněnou AI, nikoliv za posádku.

Pokud se ihned dostavily obavy ohledně herního zpracování tak neobvyklého přístupu, zdá se, že nejsou potřeba. Hratelnost totiž zní výborně – v jádru se bude jednat o adventuru s hlavolamy, ke kterým se ale bude potřeba stavět právě z počítačového pohledu.

Astronautka bude například interagovat s terminálem a „zeptá“ se na stav systémů na lodi. Na vás bude je skrze kamery a elektronické okruhy zkontrolovat, což proběhne pomocí smysluplného elektrorébusu, a nasměrovat onu informaci na monitor. Zkrátka se z logiky věci budete muset chovat jako počítač, podřídit se svému vlastnímu operačnímu systému. Takový styl hádanek zní ve své podstatě podobně třeba těm z Quadrilateral Cowboy, což byla parádní zábava.

Ochuzení nebudete ani o jistý vývoj „postavy“, ačkoliv to v naznačeném kontextu může znít malinko bizarně. Z počátku budou kupříkladu vaše obrazové vjemy a přehled o dění na stanici svázány s kamerami. Ty budou vašima očima, ale nevýhoda je jasná – stejně jako v realitě se nevyhnete slepým místům. Později se ale zpřístupní drony a tím pádem i v podstatě volný pohyb v místním prostředí, což samozřejmě odkryje další vrstvy hratelnosti a umožní i přímější kontakt s posádkou.

Ten není záhodno odsouvat na vedlejší kolej, protože když třeba začnete věci (schválně i omylem) kazit či házet astronautce klacky pod nohy, bude na to reagovat. Obavami. Podezřením. Zvažováním vašich motivací. Vaší vlastní viny na neutěšeném stavu stanice. Která tam, mimochodem, dost možná opravdu je, ale to odhalíme až při hraní. Kolikrát už jsme podobný děj zažili právě z pohledu vesmírných trosečníků? Zkusit si ho „z druhé strany“ zní, ruku na srdce, neobyčejně lákavě.

Vše by mělo být zarámované již naznačenou zápletkou na pomezí thrilleru a atmosférického až psychologického hororu. Lekačky prý moc čekat nemusíme, tíseň a svíravou nervozitu ano. Hra by měla vyjít ve druhém kvartálu roku 2019.