Nantucket
Jsou tituly, které nepotřebují příliš invence. Stačí jim totiž kvalitní zpracování v chytře zvoleném prostředí a trošku tvůrčí něhy. Výsledkem jsou pak nenápadné herní perly, které je radost sbírat a hrát. Nantucket je přesně takovou hrou.
Další informace
Výrobce: | Picaresque Studio |
Vydání: | 18. ledna 2018 |
Štítky: | indie hra, adventura, simulace, strategie |
Existují hry schopné vyvolat bouřlivou diskusi ještě před vydáním. Pak ale existují takové hry, které to zvládnou i bez převratných změn v žánru, obří marketingové kampaně nebo roky budované komunitě fanoušků značky. Stačí zvolit dostatečně ošemetné téma zvedající ze židle zástupy hráčů. Manažeru velrybářské lodi v 19. století jménem Nantucket se to povedlo. Ať už máte na lov ušlechtilých velryb jakýkoliv názor, přiznejme si, že období dobývání oceánů je pro herní zpracování prostě atraktivní téma.
Říkej mi Ismael
Autoři se chytře rozhodli využít slavný román Bílá velryba, v němž velrybářský ostrov Nantucket hraje roli. Jde o období odvážných mořeplavců a objevitelů, také méně hrdinných pirátů, korzárů a kolonizátorů, které je pro podobné zpracování jako dělané. Spolu s jediným přeživším neúspěšného lovu na Moby Dicka se pokoušíte opět postavit na palubu rozpadající se bárky s cílem pomstít se. Odkaz kapitána Achaba přetrvává.
Musíme uznat, že výběr prostředí je atraktivní i při několikátém spuštění nové hry. V Nantucketu, tehdejším světovém centru velrybářství, přijmete jako lovec velryb úkol a vydáte se ho splnit. Zavede vás většinou do některého z moří a oceánů, v nichž se snažíte najít nové místo pro lov velryb, žraloků, narvalů nebo jiných vzácných živočichů. Cestou v ideálním případě stihnete odhalit osud ztroskotané lodi, porvat se s piráty a ještě při tom všem doručíte v bezpečí zásilku do Kapského města, Honolulu nebo do staré dobré Anglie.
Naštěstí je tu ale i příběhová složka, která všechno to mořeplavectví a lov drží pohromadě. Není to zrovna nejsilnější příběh, není ani z těch nejoriginálnějších, ale zvědavost „jak to bude dál“ vás žene vpřed. Ismael se pouští po stopách Moby Dicka, sbírá střípky informací o kapitánu Achabovi a pomalu se chystá na velké osudové střetnutí.
Nepříliš kruté moře
Téměř při každé návštěvě některé většího přístavu se objeví zadání najít nové loviště a také náhodná setkání s velrybami jsou oproti verzi, kterou jste mohli hrát v rámci předběžného přístupu, mnohem častější. Hlavně v začátku je klíčové, abyste mohli jet na lov velryb. Lov znamená kořist, kořist znamená peníze a peníze znamenají lepší posádku v lepší lodi. Jedno bez druhého prostě nefunguje, což jasně ukázala betaverze.
Po pěti hodin máte v ruce slušnou loď s desetičlennou posádkou a pěkných pár příběhových kapitol za sebou. Co je ale nejdůležitější, dobře se bavíte a čas ubíhá. Díky plynulejšímu průchodu příběhem a hrou jako takovou tak prakticky nevadí, že jde v jádru pořád dokola o to samé. Od začátku do konce. Zaplněné moře plné lovu a vedlejších úkolů hráči nedává příliš prostoru odpočívat, a dokonce ubylo opakujících se událostí s otráveným grogem a podobně.
V nepřízni osudu
Souboje mají dvě podoby. První je s mořskými tvory, druhá s lidmi. Zatímco druhá jmenovaná se blíží tomu, co se dá považovat alespoň částečně za férovou zábavu, první je opravdu za trest. Proti velrybám a další kořisti hráč spouští lovecké čluny se třemi členy posádky a bohužel zůstává u toho, že pouze jeden z nich může provést akci.
Maximální počet lovců je devět, ti se rozdělí mezi tři čluny, a hráči poper se s tím. To by snad ještě šlo, kdyby alespoň nebylo tak těžké bojovat se samotnou hrou. Akce každé postavy je určená pomocí hodu kostkou. Je to způsob, jak okořenit hru o trochu nevypočitatelnosti, ale té je posléze až moc.
Zkuste si představit situaci, kdy bojujete proti extrémně silné velrybě a vítězství je na dosah ruky. Šanci něco podniknout promáchnou všechny tři čluny. Tedy devět námořníků. A znovu. Ano, náhoda takhle může zafungovat, ale hře to hodně ubírá. Bylo by lepší zavést další modifikátory odpovídající situaci a změnit algoritmus hodu, aby se najednou devět vítězících námořníků kolem polomrtvé velryby nezačalo motat jak kdyby přebrali grogu.
Při soubojích s lidmi je hra o něco férovější, protože jde každá postava sama za sebe. I tak je doprovodný faktor počasí velmi nepříznivý. Často budete v polovině souboje načítat starší uloženou pozici, protože posádka opakovaně získá všechny negativní faktory ovlivňující souboj a pro nepřítele budete tak snadná kořist, že byste se mohli rovnou vzdát. Tohle není příliš velká obtížnost, ale jen příliš velká role náhody, která ovlivňuje herní zážitek v neprospěch hráče.
Stejné triky jako vždycky
Zlatou střední cestou se pak autoři vydali v případě zlepšování lodi a vývoje postav. Tyto dva herní prvky byly dobře zpracované už v testovací verzi. Ve větších přístavech s moderními doky jde za peníze s dobře sestavenou posádkou začít postupně zlepšovat jednotlivé schopnosti lodi (jsou přenositelné z jedné lodi na jinou) od lepšího kormidla přes kapacitu nákladového prostoru až po stav kapitánovy kajuty nebo děla potřebná k odrážení pirátských lodí.
Sestavení posádky a vývoj hlavního hrdiny také patří ke stabilním prvkům hry. Každý přidělený bod a zvolený talent u hlavního hrdiny pomáhá přizpůsobit složení posádky. Vzhledem k počtu talentů se pak hlavně ze začátku stává z výběru námořníků menší rébus, protože někteří se hodí čistě jen do bitvy, jiní se pak uplatní zase při dlouhých cestách nebo mají schopnosti potřebné ke zlepšování lodi v přístavech.
Hon za velrybou
Když trošku překroutíme pointu Moby Dicka, dojdeme k závěru, že takový nedostižný skvost představuje i Nantucket. V moři her, které neustále vycházejí na Steamu i jinde, se horko těžko hledají dostatečně zajímavé tituly. A nemusí to být pixelovaté indie hry. Stačí být dostatečně originální ve svém zpracování a zasazení. Když odhlédneme od nepříliš vyvážených soubojů, při nichž má člověk občas chuť rozbít klávesnici, nabízí Nantucket poctivou zábavu v neokoukaném prostředí s nápadem. A popravdě, bavili jsme se u Nantucketu víc než u mnohých tříáčkových titulů. Není to dokonalá hra, ale je velmi příjemná. Odhoďte na chvíli svoje morální zásady a vyplujte na moře ulovit pár virtuálních velryb.