Maize
Ujetá komediální adventura o rozumem obdařené kukuřici. Z hlediska čísté hratelnosti sice o žádný zázrak nejde, což však bohatě vyvažuje ztřeštěný humor a bizarní, ale poutavý příběh.
Další informace
Výrobce: | Finish Line Games |
Vydání: | 1. prosince 2016 |
Štítky: | komedie, first person, humor, adventura, logické |
Co by se stalo, kdyby vědci tajného armádního výzkumného střediska nepřesně pochopili rozkaz a namísto blíže nespecifikované zbraně vytvořili odrůdu kukuřice schopnou rozumného uvažování? Nejspíš byste se probrali a pobaveně šli sdělit na sociální síť, co se vám to zdálo za zhůvěřilost. V realitě first person adventury Maize k tomu nicméně opravdu došlo.
Krytosemenná taškařice
To si někdo třeba
vezme vodní dýmku, nacpe kotel až po okraj bílou vdovou, a pak to vykouří přes
louh z lysohlávek. Jeden si pak běží pro otcovu brokovnici, protože v květináči
zahlédl Mickey Mouse. Jiný se snaží uhýbat knihám, co na něj skáčou, klapajíce
vazbami, a snaží se ho sežrat. No a někoho napadne, že by mohl udělat hru o
inteligentní kukuřici a mluvícím sovětském medvídkovi. Všechny tyto příběhy
jsou skutečné.
Hned zpočátku vám
bude jasné, že máte před sebou jednak velice podivnou, ale hlavně nevážnou hru.
Maize není ani tak moc tradiční adventura, však neobsahuje dialogy a hádanky
jsou vcelku primitivní, jako spíše herní komedie. Snaha pobavit je zřetelná
všude - od popisků sebraných věcí až po vyznění "logických" problémů.
Nutno rovnou dodat,
že minimálně první polovinu zhruba čtyřhodinové herní doby se Maize velice
dobře daří svůj účel naplnit. Koutky cuká spolehlivě a zejména v
úvodu se možná zasmějete i nahlas. Za to můžou komicky
groteskní situace a vtipné texty, za což hře po právu náleží
pochvala.
Ve třetí třetině
ale humoru trochu dochází dech. Autoři čas od času nepříjemně opakují pointy
vtipů, což pochopitelně vyvolává stále menší a menší odezvu. V těchto chvílích
ale dokáže pozornost udržet příběh, ačkoliv se to může zdát trochu podivné.
Vyprávění se nese v duchu celého titulu, na oko tedy dává smyslu zhruba tolik
co japonské televizní soutěže, ale oproti veškerému očekávání svede vzbudit
zájem.
Na rovinu, kdyby zápletka nabídla nějaký vyloženě shutterislandovský zvrat, ke kterému to jednu chvíli vypadá, že už se nadechuje, mohlo nakonec jít z příběhového hlediska o nečekanou pecku, protože podhoubí by k tomu měla. Místo toho přichází jiné odhalení, co vás sice z křesla přímo nevymrští, ale nedá se říci, že by nebylo překvapivé a zajímavé. Vše pak korunuje kouzelný závěr, který sklouzává k ujetému mixu totálního dadaismu s inhalací toluenových výparů. Za příběh tedy pobavený úšklebek a palec nahoru.
Nápověda, kam se podíváš
Prst se bohužel
musí stočit opačným směrem, když přijde řeč na samotnou hratelnost a herní
mechaniky. To sice v tomto případě neznamená meč v lebce poraženého duelanta,
ale o chválu také nejde. Tvůrci se očividně snažili udržet dobře odsýpající
tempo a nezdržovat hráče záseky, což je vzhledem k pojetí titulu pochopitelné,
ale ve výsledku to s nenáročností lehce přehnali.
V popisku každého
předmětu, jehož použití by hrozilo nutností se zamyslet nebo experimentovat,
naleznete nápovědu, co s ním. I bez ní by ale nejspíš žádné větší problémy
nevznikly, protože úroveň rébusů opravdu nedosahuje závratné obtížnosti. Postup
je lineární a ačkoliv několik po sobě jdoucích lokací je samo o sobě poměrně
rozlehlých, hra vám snažení opět ulehčuje tím, že ve vhodných chvílích některé
odbočky blokuje, abyste náhodou nezabloudili.
Nic proti nenápadnému postrkování hráče správným směrem. Například za zvýrazňování interaktivních předmětů, což eliminuje pixel-hunting, budete tvůrcům ze srdce děkovat, ale zužování koridoru zkrátka nebylo potřeba, protože přílišné vedení za ruku pochopitelně zabíjí jakoukoliv satisfakci z úspěšně zdolané hádanky.
Na druhou stranu, pokud vám jde o tuhé až pomalu esoterické rébusy, můžete zkusit třeba Obduction. Tato kukuřičná groteska je z druhé strany spektra. Nemá vám rozpálit mozkové závity do běla, má vás hlavně pobavit a rozesmát. Ujetý, ale povedený příběh ji upřít nelze, humor by také k nalezení byl, ačkoliv občas trochu kolísavé kvality. Pokud jsou tyto přednosti v seznamu vašich priorit na prvních místech, a nevadí vám jednoduchá hratelnost, nebojíme se Maize doporučit.