Legends of Eisenwald
Středověká RPG strategie, která není úplně bez poskvrny, ale pod pihami na kráse skrývá dobře fungující a bytelné taktické jádro. Fanoušci tahovek zkouškou neprohloupí.
Další informace
Výrobce: | Aterdux Etertainment |
Vydání: | 2. července 2015 |
Štítky: | fantasy, tahová, taktická, rpg, strategie |
Střed Evropy v době okolo husitských válek v herním
zpracování. Každému se v hrudi vzedmou poslední zbytky pošramoceného
vlastenectví, když se vybaví chystaný Kingdom Come. Nejedná se
však o jedinou alternativu, do srdce středověkého starého kontinentu můžete
zavítat i v nové RPG strategii od studia Aterdux Entertainment. A bude to
výlet, který stojí za to.
Tolkien na druhou
První minuty
hraní Legends of Eisenwald by napovídaly, že se jedná o prachsprostý klon HoMaM
ve středověkém prostředí a bez královských gryfinů. To ale vůbec není pravda. V
první řadě, Eisenwald je silně příběhovou hrou, a tak ovládáte pouze jediného
hrdinu, hlavního protagonistu spletitého příběhu o pomstě, rodinné cti, zradě a
pletkách.
Zasazení příběhu je velice sympatické a mě děj hry dokáže překvapit a potěšil několika opravdu dobrými momenty. Tvůrci se tak trochu zaklínačsky snažili do hry propašovat co nejvíce rozhodnutí mezi menšími zly, nutných lží a zrazování přátel. Někdy to působí malinko samoúčelně, ale jindy se vypravěčskému umu daří tnout do živého a konečný dojem je tak převážně kladný.
Problém tak
neleží v samotném obsahu románu o rodinné cti a všeobsahující pomstě, ale spíše
v jeho formě. Textů je totiž ve hře pořádné množství a tvůrci na vás ze všech
stran valí obrovský proud informací o geopolitické situaci, plánovaných
sňatcích, úskocích toho a toho biskupa a oblíbeném jídle starosty vesnice kdesi
za lesy. Nikomu ale nedošlo, že i když si třeba při čtení Silmarillionu můžete
pokrýt zdi místnosti tabulemi s rodokmeny, mapami a jmennými rejstříky, a v
případě nejistoty nalistovat o pár stran zpět, u hraní to zrovna moc nefunguje.
Legends of Einsenwald totiž spouští takovou kanonádu jmen a zeměpisných názvů,
že by se z nich zatočila hlava i doktorandovi historie nadopovanému výtažkem z
ginkgo biloby.
Pokud ale tu
šílenou změť manželských svazků, jmen říček a měst a seznamů vazalů bůhvíkoho
odfiltrujete, zůstává kvalitní dějová linka se zajímavými zvraty a postavami,
které většinou nejsou černobílé. Hře by však opravdu prospělo zaměření spíše na
menší, ale zato prokreslenější hereckou bázi, protože postav jednoduše
potkáváte tolik, že jsou mnohdy dávno pryč, než se o nich dokážete dozvědět
pořádně do hloubky.
Těžká jízda
Hraní Legends of
Eisenwald vůbec není složité, ale to neznamená, že není zábavné. Se svým
pomstu přísahajícím rytířem projíždíte malebnou krajinou a hustými hvozdy,
bojujete s bandity a lapky, občerstvujete se v hostincích a léčíte v
klášterech. Později přijde na řadu i účast v mocenských kláních a dobývání
hradů.
Na rozdíl od
většiny strategií však hra klade primární důraz na samotné souboje. Nedočkáte
se žádné diplomacie, správy hradů nebo nedejbože nějakého stavění. Pokud
dobudete hrad, zvýší se vám kapacita jednotek o jednu (až na maximálních 12) a
trochu naroste příjem zlata, toť vše.
To je vyváženo velice příjemným a uspokojivým managementem jednotek. Téměř všechny mají rozvětvené stromy upgradů - z vesnické bylinkářky si tak můžete postupem času vytvořit léčitelku, ale třeba také bezbožnou čarodějku (v takovém případě nezkoušejte mít mezi svými jednotkami kněze či mnichy, nedopadá to dobře). Každá jednotka má navíc také několik slotů na vybavení, které má různé úrovně kvality a rozličné bonusy, prostě jako v opravdovém RPG. Bojovníkům na blízko můžete dokonce určovat, jaký druh zbraně mají uchopit, přičemž třeba kladiva se při bitvě chovají samozřejmě jinak než například kopí, mají jiné bonusy a taktické využití a podobně. V souvislosti s vybavením potěší řada promyšlených drobných detailů - například to, že si kněží odmítají nasadit pohanské ochranné amulety, ale kříže jim na krku nosit nevadí.
Pár mnichů či
kazatele ale ve vašich řadách rozhodně oceníte. Legends of Eisenwald totiž budí
dojem realistické historické hry jen zpočátku, vcelku brzy přijdou do hry různé
přízraky, nemrtví, uctívači ďábla, kacíři vzývající nečisté síly, posedlí,
nekromanti a všelijaká podobná pakáž. Proti nim samozřejmě postavíte své
vymítače a léčitele a bitva může začít.
Boje jsou hlavním
zaměřením hry, a proto hřeje na srdci, že fungují na
výbornou. Jedná se vlastně o takové na kost osekané šachy. Nenarazíte na žádné
terénní překážky či manévry, jednotky mohou buď použít dovednost, nebo zaútočit
ručně, nic jiného. Taktický element by se tak dal popsat jako daleko složitější
kámen-nůžky-papír, kdy je potřeba využívat vzdálenosti, automatické obrany
kopiníků, souhry mezi pokročilými kouzly a podobně.
Na papíře to
možná zní trochu moc jednoduše, ale věřte mi, že není. U obtížnějších půtek je
potřeba přemýšlet a taktizovat, zejména co se týče rozestavení jednotek před
bitvou. Souboje jsou férové, mají jasná a srozumitelná pravidla, odsýpají
svižně a zbytečně nezdržují. Navíc každá volba zbraně či upgradovacího stromu
jednotky má smysl a reálný dopad, takže zasypat valy těly padlých je v Legends
of Eisenwald prostě zábavné.
Ach ty úkoly
Jakmile dojde na questy,
stává se ze hry dost nepříjemný chaos. Nejspíš kvůli oživení statických
obrazovek se totiž všechny NPC postavy pohybují mezi městy a vesnicemi, tu se
zastaví v kostele, tu přespí v hostinci za lesem. To ale platí i pro příběhové
postavy a zadavatele questů. Jistě, je to tak daleko reálnější, než kdyby
všichni poslušně stáli na svých místech jak sada hydrantů, ale jelikož postavy
nejsou nijak označeny na mapě, hledat a nahánět důležité NPC na půlce světa
občas dokáže způsobit solidní bolehlav.
Mizerné označení
a interpretace úkolů je jedním ze dvou hlavních problémů hry. Častokrát
absolutně netušíte, co a kde máte dělat, protože vám to prostě nikdo neřekne.
Zadání úkolu zní například "najdi knihu X a knihu Y", žádné další
informace nedostanete a před sebou máte obrovskou mapu posetou lokacemi. V době, kdy má připojení k
internetu i automat na kafe, už to není takový problém, ale umím si představit,
že před nějakými patnácti lety by měl vás blok na poznámky co dělat.
Druhý větší
problém přímo souvisí s tím prvním. Hra je totiž občas otravně a hlavně
zbytečně zdlouhavá. Nikoliv v soubojích, ty jsou vždy svižné a příjemné, ale
mezi nimi. Design questů je zkrátka poněkud amatérský a s radostí vás nechává jezdit
tam a zpět přes celou gigantickou mapu klidně desetkrát za sebou, což člověka
nutí obracet oči v sloup. Přidejte k tomu tu libůstku, že dost často nestačí
jenom mapu přejet, ale budete pak ještě muset trávit minuty zjišťováním toho,
kam zrovna questové NPC odjelo na výlet, a pochopíte, na co nadávám.
Navíc několik
questů má takzvané triggery, tedy důležité události, které se spustí pouze za
předpokladu, že se svým hrdinou stojíte na jednom konkrétním místě na mapě. A
to, hádáte správně, mnohdy není vůbec nijak označeno nebo specifikováno, takže
se připravte buď na konzultaci internetu, nebo hru na náhodu, že ono místo
zrovna trefíte. Snad ani nemusím zdůrazňovat, jak rušivé to dokáže být.
Třešničkou na dortu budiž to, že některé questy ukazatele na mapě mají, ale
pokud si je zapnete, nezmizí, i když je quest již hotový - to musíte opět
udělat ručně. Pokud na to zapomenete, můžete se dostat do situace, kdy zmateně
jezdíte na místě, kde by se mělo něco dít, a přitom se jedná o ukazatel dávno
splněného úkolu.
Smrkový les a strmé skály
Pozitivní stránky
hry však nad onou jistou zmateností a zdlouhavostí jednoznačně převažují.
Grafika, ačkoliv je technicky spíše průměrná, pravidelně dokáže vykouzlit
malebné scenérie a pohledná zákoutí. V herním světě se dynamicky střídá den a
noc, a zejména podvečery a jitra vypadají opravdu vzhledně. Celé středověké
dobrodružství je navíc podkresleno velice povedenou hudbou, která krásně sedí k
tématu a vůbec posouvá zážitek z hraní o stupínek výše.
Legends of
Einsenwald má své mouchy. Některé jeho aspekty by potřebovaly ještě trochu
doladit. Problémy jsou větší i menší, ale pokud jste ochotni drobně přimhouřit
oko, budete odměněni poutavým dobrodružným zážitkem. Strategicky funguje hra
parádně, souboje jsou propracované a zábavné, příběh je i přes jistá
zaškobrtnutí povedený. Milovníkům strategií nechť se tak vyzbrojí trochou té nutné
tolerance a hlavně notnou míru neohroženosti, protože v eisenwaldských hvozdech
číhá nebezpečí na každém kroku.