Kingdom

Verdikt
77

Hra, která navzdory jednoduchému systému překvapivě dobře funguje. Bohužel má velice krátkou životnost, ale než se unaví, je skvělá.

Další informace

Výrobce: Noio
Vydání: 21. října 2015
Štítky: 2d, indie hra, pixel art, budovatelská, taktická, roguelike, strategie

Bezejmenný král uhání tryskem skrze hustý les. Mlází ho šlehá do obličeje, kůň nemůže popadnout dech, ale útočiště je ještě daleko. Paty se boří do slabin v posledním vzepětí sil, až monarcha, bez služebných a strážných, sám, od prostého lidu odlišen jen zlatou korunou, dorazí k ohništi. Bezpečí! Jen zdánlivé, už se totiž smráká a noc je útočištěm děsu. Je třeba se před ní ochránit. První večer bude stačit alespoň palisáda. Ale ty další? Kdo ví.

Korunovaný jezdec

Je zvláštní, co všechno vlastně může ve hrách jako celek fungovat. Kingdom je zajímavý mix žánrů, jejichž výčet vzbuzuje lehce tázavý pohled, ale ono to kupodivu drží pohromadě. Možná za to může minimalistické pojetí vaší role, kdy celou hru ovládáte v podstatě jedním tlačítkem, takže ať už zrovna hrají prim prvky time management her, tower defense či budovatelských strategií, vy jen cvrnkáte dukáty.

Neplést minimalistické znázornění s minimalizací! Je sice pravda, že vaší jedinou interakcí s okolím je dobře mířený vrh mincí (boj je přeci pod královu úroveň), ale právě rozhodnutí, kde ho provést, a kde naopak skrblit, výrazně a divoce tvaruje celý průběh hry.

Bylo by potřeba budovat rychleji? Za tři zlaťáky kupte kladivo, jeden přidejte tulákovi, aby pro vás pracoval, a na světě je stavitel. Málo lučištníků? Opakujte stejný postup, jen místo do palice investujte do luku. Nedostatek místa, zvěř vylovena a lesy už zejí prázdnotou? Můžete stromy pokácet, vztyčit novou hradbu a expandovat hranice. Ale pozor, levné to nebude - a bezpečné také ne.

Management měšce

Jediným vaším strategickým konáním je rozdělování peněz. Není to ale vůbec snadné. Budovy lze stavět pouze na předem k tomu určených místech, a hra s tím dobře počítá. Třeba když máte zálusk na ještě jedno pole, které leží ladem. Dva sedláci by jej dokázali proměnit ve stálý přísun peněz, jenž nutně potřebujete. Investujete ale do jeho kultivace? Je daleko od vaší poslední věže a žádná další blízko postavit nelze. Musela by stačit jen zeď. Máte ale dost lučištníků na to, abyste takto vytyčené hranice udrželi? A budou vůbec stačit prostředky na zúrodnění půdy a zároveň obranu?

Takové jsou otázky, které si při hraní Kingdom budete klást, a také si bleskurychle odpovídat. Jednotlivé dny totiž mizí v propadlišti minulosti ve svižném tempu a příchod noci předznamenává útok temných sil. Jde o neustálý koloběh denního rozšiřování, zvelebování a následné noční zkoušky, jak dobře se vám to povedlo. Na odpočinek není čas.

Krátké, ale zábavné

Hra vám nevysvětlí v podstatě nic, krom základních prvků ovládání. Je to ale evidentní záměr, který výborně funguje. Objevovat, jak co pracuje, co se stane, když investujete tam a tam, co lze kde postavit a jak se co chová, je totiž na hře nejzábavnější.

Budov ovšem nakonec není moc, akcí také ne, počátečním nezdarům se po pár hodinách a vypleněných državách naučíte předcházet. Hra se po nějaké době mění už jen v jízdu tam a zpět čím dál tím rozlehlejším královstvím, vybírání desátků od poddaných a stavění stále dalších věží až k okraji mapy. V ten moment se dostaví rutina a Kingdom již nemá čím překvapit.

Relativně brzy tedy odhalíte vše, co hra nabízí, a vzhledem ke principiální jednoduchosti už se žádná další trvanlivější hratelnost nekoná. Ten jeden dlouhý osmihodinový večer, který objevování potrvá, se ale budete bavit (doslova) královsky. Vše je podloženo skvělou atmosférickou hudbou a nádherou grafikou, jež dělá pixel artu čest. Pokud vám tedy nevadí kratší herní doba, můžeme Kingdom s klidným svědomím doporučit.