IQ Dungeon

Verdikt
68

Hra IQ dungeon nabízí tak trochu jiný rébus, který po vás chce přemýšlet novými způsoby. Občas to funguje, občas ne. Připravte se na časté reklamy a hodně nefér systém nápověd.

Další informace

Výrobce: Hirameku Inc.
Vydání: 7. února 2021
Štítky: fantasy, mobilní hry, logické

Zachránit princeznu i celé království je hodně práce. Co kdybyste si u toho ale namohli spíše mozek než svaly? 

Hra IQ Dungeon má velmi zajímavou premisu. Místo toho, abyste hráli bojovku, RPG nebo vymetali kobky, budete řešit logické rébusy. A to ne ledajaké, ale řešení bude často někde na meta úrovni. Hrajete totiž na telefonu a budete muset využívat prvky, které byste nečekali. V jedné úrovni puzzle vyřešíte tím, že přesunete bublinu s textem, jindy odtlačíte kámen, prstem zakryjete oči zlobrovi nebo prostě nakloníte telefon či jím zatřesete. 

zdroj: Hirameku Inc.

Tohle „out-of-the-box“ myšlení je skvělým osvěžením oproti běžným logickým hrám. Celý zážitek však stojí a padá s tím, jak vás autoři dovedou překvapit. A tady se váš zážitek bude asi dost lišit podle toho, zda jste takové hry už hráli nebo nikoliv. 

Nápaditost rébusů je podle mě dost kolísavá. Zatímco jedna úroveň vás donutí se zakřenit nad nečekaným řešením, jiná vás bude nudit či doslova frustrovat. Ve hře totiž nechybí ani zcela běžné prvky, kdy se musíte vyhýbat útokům a naopak útočit podle zcela běžných zvyků akčních her, případně klepat na symboly jako v každé druhé logické adventuře. Chápu, je zde přes 150 úrovní, takže autoři měli co dělat.

Vše je hezky doplněno příběhem, který opravdu navazuje z jedné úrovně do druhé. Porážíte nepřátele, zachraňujete princeznu, vyvádíte ji ze žaláře, hledáte krále, bojujete proti démonovi atd. Ve výsledku jsem se přistihl, že jsem ve hře nechal více času než bych rád. Zpracování je přitom dosti základní, ale jednoduchý výtvarný styl alespoň napomáhá přehlednosti. 

zdroj: Hirameku Inc.

Hra vydělává skrze reklamy. Ty vám pouští téměř po každé úrovni, případně si je na vyžádání můžete přehrát, abyste dostali drahokamy, za které si kupujete nápovědu. Její systém se mi ale vůbec nelíbí. Za jednu reklamu získáte 20 kamenů a první nápověda vás stojí 20. Jenže ta je skoro vždy k ničemu a pomáhá až druhá nápověda. Ta už stojí 30 kamenů a můžete si ji zakoupit až po té první. To tedy znamená celkem 50 kamenů za 3 reklamy. Takže pro jednu nápovědu musíte několik minut koukat na zběsilé a uřvané reklamy. 

Naštěstí lze tohle obejít a za jednorázový poplatek můžete kompletně zrušit reklamy a odemknout si všechny nápovědy. 

Hra stojí a padá na nápaditosti úrovní. A tady je výsledek nejednoznačný. Některé úrovně jsou skvělé, jiné vás zklamou. Většina úrovní se však dá vyřešit tím, že budete prostě něco zkoušet, klepat po displeji, třást s telefonem nebo naklánět gyroskop. Takže i když vás nic nenapadne, po chvilce na to asi přijdete. Za zkoušku ale podle mě stojí, pokud jste nic podobného nehráli, může vás okouzlit. 


Petr Vojtěch
16. října 2025, 10:23