Hoppenhelm

Verdikt
75

Hledáte návykovou a jednoduchou hříčku na cesty, kterou můžete hrát pár minut, ale i hodiny v kuse? Hoppenhelm nabízí více, než by se z jeho retro prezentace mohlo zdát.

Další informace

Výrobce: Tobias Ornberg
Vydání: 5. prosince 2017
Štítky: mobilní hry, arkáda, retro, akční

Svět je plný podivných rozdílů. Nedávno vyšla česká hra Kingdom Come: Deliverance a já se vám hodlám doporučit jinou hru s rytířem. Není ani trochu realistická, historická a velkolepá. Naopak nabízí jen naprostý základ. Přesto je zábavná. 

Celá ta situace mě vrací do éry Flappy Bird, kdy všichni hráli tuto primitivní hříčku s neoriginální grafikou. Na rozdíl od ní je Hoppenhelm výrazně lepší hrou, i když pracuje s podobnými mechanismy. Skoro mi to připomíná hudební hry, ve kterých musíte udržet rytmus a dokonale všechno opakovat podle hry. V tomto případě však nejde o hudební beaty, ale o zabíjení příšer v podzemí. 

Hlavní hrdina je rytíř zakutý v plechu, který má 3 schopnosti – pohyb vpřed, útok a kryt. Reálně budete používat jen dvě, tedy pohyb a útok. Neustále vás pronásleduje stoupající láva, takže musíte držet tempo a bez ohlížení postupovat dál do jeskyně. Na cestě potkáte překážky všeho druhu. V postupu vám brání nepřátele, ale také propadající se podlaha nebo nášlapné bodáky. 

Co po vás chtěl Flappy Bird a co očekávají zmiňované rytmické hry? Především perfektní reflexy. To samé platí i v tomto případě. Snažíte se zkombinovat rychlý pohyb s vyhýbáním se překážkám a zabíjením nepřátel. Ačkoliv máte tři životy, stačí nešikovný pohyb a vaše cesta končí. Před lávou vás ani brnění neuchrání. Štít vás uchrání před nepřáteli nebo firebally, zároveň vás také výrazně zpomalí, což nechcete. Je otázkou, zda se tvůrci neměli štítu zbavit a více se zaměřit na rychlý postup a přesné reakce.

Při popisování hry se většinou sluší říct, jaký je cíl hráče. V tomto případě však máme problém, protože cíle nikdy nedosáhnete. Neustále se ženete dopředu, ale hra trochu podvádí a úroveň donekonečna náhodně buduje vám přímo před nosem. Cílem je tak neustálý postup – snažíte se dojít co nejdál, posbírat nějaké zlaťáky, ty použít na vylepšení a vrhnout se do tohoto marného postupu znovu. 

Právě ve vylepšování se skrývá hnací motor celého titulu. I když je rychlý postup úrovní zábavný, ve výsledku hlavně chcete sebrat dostatek zlaťáků, abyste si odemkli nové brnění nebo zbraň. Každá nová zbroj vám zpřístupní jedno příjemné vylepšení. V jednu chvíli budete získávat mince i ze zabitých nepřátel, jindy vydržíte déle nebo najdete více bohatství v každé truhle. 

V posledních aktualizacích autoři zapracovali i na jednom neduhu – zbraně totiž dosud přinášely jen nový vzhled a vyšší šanci na kritický zásah. Nyní však každá nová zbraň přihodí do vínku také novou schopnost. Co takhle metání fireballů nebo třeba vyšší útočnou sílu? Dalším z příjemných vylepšení je také nové prostředí, které si po nasbírání slušného počtu zlaťáků můžete odemknout. Free-to-play model totiž operuje jen s reklamami a mince si překvapivě dokupovat nemůžete. I díky tomu je váš zisk poměrně rychlý a téměř neustále máte co zlepšovat a kupovat. S novou mapou máte k dispozici další motivaci.

Tyto jednoduché hry fungují, protože testují váš postřeh a běží v rytmu, který je až omamný. Navíc vám neustále podsouvají nové věci, které chcete získávat a objevovat. I díky tomu vás Hoppenhelm chytne a nějakou chvíli udrží. A to i přesto, že graficky nikoho neohromí a výrazně originální také není. Prodlužování života za mince působí trochu nespravedlivě a ty reklamy vyskakují také až příliš často, ale jako krátká hra do tramvaje či autobusu se hodí výborně.