Heroes of the Storm

Verdikt
89

Jednodušší, přístupnější a rychlejší MOBA, kterou pro změnu někdo skutečně nadesignoval a nepřeklopil jen 13 let starý fanouškovský mod. Heroes of the Storm není pro všechny, ale bude vyhovovat hráčům, kterým přijde žánr příliš komplexní, náročný a nepřístupný. Blizzardu se totiž podařilo vytvořit téměř přesný opak.

Další informace

Výrobce: Blizzard Entertainment
Vydání: 2. června 2015
Štítky: platby uvnitř hry, moba, zdarma, fantasy, multiplayer, izometrické, pro hráče do 18 let, online, rpg, strategie
Blizzard si tentokrát ukousnul své asi největší sousto. Ambice Heroes of the Storm totiž není malá: zpřístupnit komplexní žánr MOBA širokému okruhu hráčů. Cílem firmy tedy nejsou stávající hardcore hráči League of Legends a DotA 2, ale spíše všichni ostatní, co zmíněné hry doposud nehráli. Při honbě za tímhle cílem se vývojáři nebáli do "posvátného" žánru pořádně říznout, hezky ho přešít a výsledkem je přístupnější alternativa DotA 2. A můžou za to právě zmíněné radikální zásahy.

Nezapomínejme totiž na kořeny žánru MOBA her, které sahají až k prvnímu StarCraftu, pro který vznikla mapa Aeon of Strife, což je jakási babička fenoménu MOBA her. Jeho otcem je ale bezesporu mod Defense of the Ancients - DotA pro Warcraft III. To, co původně vzešlo od blizzardí komunity, se k ní teď zase oklikou vrací. Mezitím si žánr udělal zastávku u Valve a Riot Games, aby se ho následně chopili tvůrci StarCraft II.

Zatímco Valve s úctou a respektem navazují na původní DotA mod, Dustin Browder s kolegy vztyčili směrem k tradicím prostředník a jali se žánr zásadně překopat. Předměty? Zbytečně složité, ven! Jedna mapa? Málo, chceme rozmanitost, přidat! Last hitting? Příliš hardcore, ven!

A tak vývojáři z Blizzardu škrtali a škrtali až Heroes of the Storm sami neoznačují za MOBA hru, ale za team brawler. V jádru jde ale o jeden a ten stejný žánr. Proti sobě stojí dva týmy o pěti hráčích, získávají společné zkušenosti zabíjením a hrdinové jsou silnější s každou další úrovní. Pod nohama se rekům motají jednorázoví minioni, pravidelně vycházející zpoza vašich bran. Základ je tedy stejný. Dále už se ale Heroes of the Storm odlišuje od LoL nebo od DotA 2 snad ve všem.

Rychle & zběsile, ale hlavně týmově

Hra v Heroes of the Storm je především rychlá, za což může právě většina změn. Díky menším mapám je akce téměř všudypřítomná. Díky absenci last hittingu se nemusíte zběsile soustředit na dorážení zanedbatelných minionů a můžete se v klidu kočkovat s nepřátelským hrdinou. Permanentní šarvátky s nepřítelem ale vždy brzy zpestří speciální úkol na mapě. Každá mapa má svá specifika, která můžete s klidným srdcem ignorovat, ale čím víc budete dávat pozor a úkoly plnit, tím větší šance na výhru máte.

Pokud třeba nebudete sbírat mince a uplácet s nimi pirátského ducha, nechá se podmáznout od nepřátelského týmu a vaše opevnění zažije středověk. Stejně tak nemusíte sbírat semínka, ale jakmile se díky nim jeden z nepřátel převtělí do obrovského zahradního monstra a začne vám ničit základnu, zbydou vám jen oči pro pláč. Map je momentálně k dispozici sedm, osmá už klepe na dveře a chystají se další. Každá má svůj vlastní úkol, který jinde nenajdete.

Zprvu vám může přijít plnění úkolů rozptylující, ale velmi brzy si zvyknete. Obzvláště pokud máte bohaté zkušenosti například z DotA 2, mohou na vás novoty v Heroes působit rušivě, případně jednoduše. Stačí však jen otevřít mysl, nic víc není potřeba.

Blizzard je už od svých počátků továrnou na hrdiny. Ikonických postav, hrdinů, hrdinek, záporáků a monster jsou jejich tři univerza plná a za těch 20+ let je dobře známe. Máme je rádi, některé nesnášíme, jiné milujeme... To je pro tvůrce velká výhoda, protože Arthas je tady prostě Arthas. Stejně jako Diablo je Diablo. Najdete tu Raynora, Tyraela, Zeratula, Kerrigan a desítky dalších více či méně známých hrdinů. Hrdinové v Heroes mají svoji historii , která se táhne přes několik her, zatímco Valve museli "své" hrdiny přejmenovat a upravovat, aby to nebyly příliš okaté kopie známých ikon z Warcraftu.

V širším kontextu jde sice o drobnost, ale pořád je to výhoda, že třeba Arthase znáte. Nemusíte hrát za Skeleton Kinga, Invokera, Disruptora nebo Pudge. V Heroes můžete hrát za originál. Třeba za Leorica (který se teprve chystá), Kael'Thase, Thralla, Stitchese a tak dále. Na hratelnost to nemá žádný vliv, přesto si myslím, že fanoušky blizzardních her potěší, že se pro tentokrát nemusí spokojit s kopírkou, ale že dostanou svého oblíbence přímo od zdroje.

Přestože většinu hrdinů znáte, mohou vás vývojáři lecčím překvapit. Téměř všichni mají svých pět schopností na písmenech QWER a případně i T, pokud je "trait" daného hrdiny aktivní a nikoliv pasivní. Každého hrdinu navíc ozvláštňují talenty. Novou úroveň talentů si odemknete každých pár levelů a s ní se vám zpřístupní i další možnosti směřování postavy v daném zápase. Talenty představují nenásilný způsob jak specializaci jedné postavy rozštěpit na několik subkategorií. Najednou tak můžete mít schopností třeba devět a jinak odlehčenou hratelnost učinit komplexnější.

Přes veškerou případnou snahu o co nejkomplexnější zážitek ale HotS pořád nedosahuje komplexnosti DotA 2, což je dobře. Heroes of the Storm se totiž nesnaží být konkurencí, nýbrž alternativou. Nabízí jiné pojetí žánru, jiné mechaniky a odlišný přístup založený na tom, že hru designuje parta zkušených veteránů, která chce dosáhnout něčeho jiného. A je to vidět. Pryč jsou úvodní minuty, kdy se ve hře nic neděje a jen čekáte a opatrně se s nepřítelem oťukáváte. Ve chvíli, kdy se DotA 2 teprve rozjíždí, jste v Heroes v druhé fázi zápasu a někdy dokonce i krátce před jeho koncem. No a v momentě, kdy je zápas v DotA 2 rozjetý na plné obrátky, už v HotS dohráváte druhý.

Nikdy nečekáte déle než dvě minuty, než se začne dít něco zásadního. Často k tomu naopak dojde dříve - například zmíněné truhly s mincemi se na mapě Blackheart's Bay objeví přesně v 0:50. Nenudíte se ani mezi úkoly, pořád je co dělat - můžete například zabírat neutrální kempy plné silných minionů, kteří vám mohou hodně pomoci, zkusit sejmout bosse nebo se účastnit klasických team fightů, kde záleží na každé vteřině.

Heroes of the Storm

Heroes of the Storm je především týmová hra, což dokládá už zmíněné označení team brawler. Sami se daleko nedostanete a ve většině případů je spolupráce s týmem klíčová v soubojích i při plnění úkolů na mapě. Samozřejmě, že se můžete vydat na lov lebek do dolů nebo na tributy sami. Klidně se vám to může podařit a třeba díky tomu vyhrajete celý zápas. Sólisté se ale často se zlou potážou. Týmová hra vyžaduje týmový přístup a ideálně komunikaci přes TeamSpeak.

Samozřejmě ani tady se nevyhnete momentům, kdy vás nepřátelský tým válcuje a vy byste to nejraději vzdali. Více než kde jinde tu ale platí možnost návratů. Stačí se trochu zamyslet, začít spolupracovat a klidně můžete na poslední chvíli o chlup vyhrát. Kombinace menších map, svižné hratelnosti, krátkých zápasů a speciálních úkolů má za následek našlapané 10 - 20 minutové zápasy se spoustou intenzivních momentů. Fáze, ve které není co dělat a jen zabíjíte čas na lajně, v HotS prakticky nenastane.

Bez peněz do Heroesů nelez. Anebo jo?

Co do modelu plateb jde Heroes of the Storm ve šlépějích League of Legends. Hra je zdarma a platit nemusíte za nic. Pokud se rozhodnete neutratit jedinou korunu, budete mít přístup pouze k několika hrdinům, jejichž složení se každý týden mění. Jestliže vám nějaký padne do oka, tak máte smůlu, do týdne vývojáři nabídnou jinou sestavu. Naštěstí si hrdiny můžete koupit nejen za peníze, ale také za herní zlaťáky.

Získáváte je levelováním vašeho hrdiny i vašeho účtu, ale hlavně plněním denních úkolů. Jde o prosté věci typu "odehraj tři zápasy za supporta", "vyhraj tři hry" nebo "zahraj tři zápasy za hrdinu z Warcraftu" apod. Za úkoly dostáváte většinou něco mezi 200 - 800 zlaťáky. Hrdinové přitom stojí od 2000 do 10 000 zlaťáků (= cca 3 - 10 eur). Výjimkou jsou čerstvě vydaní hrdinové, kteří začínají na 15 000 zlaťácích, aby po několika týdnech spadli na standardních 10 000 a později ještě níž.

Pokud jste ten typ hráče, který prostě musí mít všechno a hned, vyjde vás Heroes of the Storm hodně draho. Zlaťáky vám na všechno stačit nebudou. Jestliže ale nepotřebujete hromadit hrdiny a mounty jako strýček Skrblík a spokojíte se s tím, že si sem tam koupíte nějakého hrdinu za vydělané zlato, nebude vás tenhle systém vůbec obtěžovat. Hrdinové jsou také pravidelně ve slevách a paralelně s tím padá i jejich standardní cena, takže není problém chvíli počkat až bude váš objev levnější. Každého hrdinu si navíc lze vyzkoušet ve speciálním tréninkovém módu, který má sice do klasického zápasu daleko, ale na osahání základů každé postavy stačí.

Blizzard navíc neprodává věci, které by měly sebemenší vliv na hratelnost a mohli byste si je koupit za peníze nebo za zlaťáky. Kupovat můžete jen hrdiny a kosmetické věci. Robustní systém brnění, oblečků a zbraní z DotA 2 byste tady zatím hledali marně. Každý hrdina má vedle základního skinu ještě Master Skin, který se odemkne na 10. úrovni a lze ho koupit pouze za zlaťáky. K tomu se nabízí několik dalších skinů za peníze. Opět jde ale pouze o vizuální zpestření, nic víc.

Budoucnost plná obsahu

Obsah, který Heroes momentálně nabízí, mají vývojáři zpracovaný skvěle. Ani formě nelze cokoli vytýkat. Při pohledu na konkurenci nejde ale nevztyčit prst a neupozornit na řídkost obsahu. V současné době jde především o malý počet hrdinů, mountů, skinů... Chybí také uživatelské modifikace a vůbec bohatší možnosti rozšíření hry. Všechno tohle se chystá. Za několik měsíců či let bude tahle výtka s největší pravděpodobností bezpředmětná, ale teď hra pořád není tak macatá, jak by mohla být.