Hellblade: Senua's Sacrifice
Severská mytologie smíchaná se sondou do lidského šílenství dává podklad ke vzniku potemnělé strhující nálady. Hra stojí na zkoumání strachu, úzkosti a na úžasné hlavní postavě, respektive výborném hereckém výkonu její představitelky. Propracovanost a hloubka bojového systému sice trochu zaostává, ale zbytek hry je netradiční požitek, který rozhodně stojí za koupi.
Další informace
Výrobce: | Ninja Theory |
Vydání: | 8. srpna 2017 |
Štítky: | thriller, third person, experiment, severská mytologie, bojová, indie hra, vikingové, horor, psychologický, akční |
Obličej natřený bojovými barvami, v očích hněv a odhodlání, před sebou hrdinská výprava. Nenechte se ale zmást. Senua, protagonistka nové řežby od studia Ninja Theory, dává válečnou modří najevo nejen vůli zabíjet, ale také se za ní nejspíš snaží skrýt svou temnotu a zapudit šeptající démony. Marně. Hellblade je totiž řádně psychotická akce, ve které si nikdy nebudete jistí, jestli vám po krku jde opravdová hrozba, nebo plody pokroucené mysli hlavní postavy.
Kdo by ovšem očekával čistou řezničinu po vzoru DmC: Devil May Cry, bude na omylu. Situací, kdy jde zkoumání duše stranou a ke slovu se dostávají meče zabodané do hlav, se samozřejmě dočkáte taky, ale Hellblade se rozhodně nedá prohlásit za koncentrovanou akci. Jedná se spíš o psychologickou studii. Což je sousloví, které konotuje suchopárné monografie psané v odborném stylu, jejichž dočtení do konce vám o psychóze nejen podá informace, ale rovnou ji i způsobí. Nic by ale nemohlo být dále od pravdy. Hellblade je balada o šílenství oděná do zatraceně poutavého kabátku, která občas zabíhá i na pole nefalšovaných hororů.
Malé příčiny a velcí ďáblové
Senua se vydává do
podsvětí ze severské mytologie, aby tam zachránila milovanou duši. Zdánlivá
hlavní dějová linka je ale ve skutečnosti jenom jakousi vatou na pozadí.
Respektive symbolikou, pod níž se dá v klidu představit něco úplně jiného.
Příběh o vypořádávání se s vlastním strachem, boj s trouchnivějícím duševním
zdravím, a zamyšlení nad tím, jak neuvěřitelně málo stačí, aby lidská mysl
sklouzla do spirály beznaděje a hniloby. Jinými slovy, hlavní dějovou linkou je
tu samotná Senua.
Když vám ovšem
celá hra stojí na sólovém představení jediné postavy, dívky, která od malička
vidí do jiných světů (a není to hezký pohled), je samozřejmě potřeba ji věnovat
obzvláštní pozornost. A přesně to tvůrci udělali. Základem je neuvěřitelně
detailní a propracovaný model, který musel vytvářet někdo, kdo se snad rovnou
narodil s manuálem k ZBrushi v ruce. Přidejte mimiku, za kterou by se nemusely
před pár lety stydět ani animované filmy.
To vše by však
bylo jen mrtvým souborem podkladových materiálů, kdyby hrdince strhujícím
způsobem nevdechla život Melina Juergens. Ta mimochodem pracuje v Ninja Theory
jako editorka videa, ale po zahrání Hellblade se nelze ubránit úvahám, zda se
náhodou neminula povoláním. Skrze její výkon se Senua mění v naprosto
uvěřitelnou, skutečnou lidskou bytost. Je velice těžké si ji neoblíbit,
nesoucítit s ní, neprožívat její útrapy.
Není proto žádným překvapením, že drtivá většina příběhových cutscén se soustředí právě na Senuu, zabírá ji z různých úhlů a dává prostor Melininu herectví. To ovšem není vůbec žádná kritika, spíš naopak. Když se povedlo vytvořit tak zajímavou a překrásnou postavu, byla by věčná škoda ji dostatečně nepostavit do záře jevištních reflektorů.
Hrůzy rozlámané mysli
O tom, jak
zpracovat duševní nemoc, převést ji do atmosféry, designu hry a herních prvků,
by v Ninja Theory mohli psát učebnice. Povedlo se jim to jako málokomu předtím.
Horečnatý a zároveň ledový strach, který paralyzuje život, hlasy neexistujících
bytostí, které skrze Senuu slyšíte i vy, vizuální zpodobnění skutečných
psychotických halucinací, při jejichž tvorbě vývojáři spolupracovali s
psychiatry i nemocnými lidmi - to vše se jedinečným způsobem protíná na
obrazovce a přináší svíravý a neobyčejně silný zážitek. Tvůrci mimochodem doporučují
hraní se sluchátky, a to nelze než sekundovat, protože hra velmi často pracuje
s 3D zvukem.
Za vším stojí
Temnota, inkoustová hmota uvnitř duše, která by se samozřejmě opět dala brát
jako metafora mentálních problémů, ale ve zdejším světě je daleko méně
abstraktní, než by jeden čekal. Ačkoliv, to by bylo na delší diskuzi. Je Hel
skutečné místo, nebo jen zhmotnění Senuiných nočních můr? Zabíjíte hmotné, nebo
mentální démony? Hellblade nezřídka zcela maže hranici mezi oběma druhy, když
do děsivých nepřátel dovedně a mrazivě promítá vnitřní děsy hrdinky.
Sečteno a podtrženo, zasazení, nálada, atmosféra a zpracování jsou zde fenomenální, a už kvůli těmto kladům si hra zaslouží upřímné doporučení. Vzpomeňte na DmC - zejména v pozdějších úrovních dali tvůrci jednoznačně najevo, že jim psychedelická prostředí vyloženě jdou. Odmyslete si divoké barvy a macho nadsázku v japonském stylu, následně oblečte jádro do černočerné vážnosti a severských mýtů. Už jste také nadšení?
Čepel na ďasy
Ve chvílích, kdy
se zrovna neplížíte se srdcem až v krku nějakou vyšinutou vidinou, hra
servíruje poměrně klasický vzorec střídání akčních pasáží a hádanek s
prostředím. Rébusy sice nejsou nijak složité, ale často staví na nějaké
zajímavé pointě, když pracují se střídáním světů, úpravou reality před očima a
hledáním skrytých tvarů severských run. Vášnivé řešitele sice asi úplně
neuspokojí, ale lépe si díky nim prohlédnete krásné prostředí, a o to tu šlo,
hádáme, především.
A pak dojde na akci.
Pulzující Temnota se materializuje do podoby válečnických duchů. Polodémoničtí
Vikingové jsou na pohled řádně děsiví a impozantní, zkrátka nepřátelé, jak se
sluší a patří. Seberete chatrné zbytky vaší i Senuiny odvahy a vyjdete jim
vstříc... a oni popadají jak švestky.
To je vlastně
jediná výtka, kterou k celé hře máme. Souboje se technicky hrají výborně, což o
to. Všechno je medově hladké, pohyby při šermířském tanci na sebe navazují jak
ve skutečném baletu, Senua přechází z útoku do obrany a naopak s bleskovou
elegancí, rychle, ale přirozeně. Vnitřní hlasy vyděšeně upozorňují na ránu
jdoucí do zad, zajíkají se strachy, když vás nepřítel srazí na zem a podobně.
Bitky jsou, ostatně stejně jako celá hra, audiovizuální hostinou. Jenže co do
hratelnosti jsou moc jednoduché a přímočaré.
Snaha nebořit
pečlivě budovanou atmosféru, nevytáhnout hráče ponořeného do zdejšího světa
zpět nad hladinu, je zřejmá. Interface zde nenajdete vůbec žádný, protože by
mohl rušit. Snad možná právě absence pomocných ukazatelů je důvod, proč to
tvůrci nechtěli s obtížností přehnat, jenže se jim povedl opačný extrém. Většinu
bitek jde vyřešit mačkáním jediného útoku a občasným úhybem, při němž je Senua
nezranitelná, takže je úplně jedno, na kterou stranu ho provedete. Vrcholem
taktiky je do nepřítele se štítem nejdřív kopnout, než ho začnete řezat hlava
nehlava. Korunu pak nasazuje zbytečně přesílený mód soustředění, který zastaví
čas, je v něm prakticky nemožné zemřít, nabíjí se pekelně rychle a trvá příliš
dlouho.
Soubojový systém nabízí
víc komb a útoků, než by se zpočátku mohlo zdát. Žádný seznam nebo vysvětlivky
nenajdete, takže si na ně musíte přijít sami, ale pointa je taková, že si
můžete boj ozvláštnit vlastní snahou. Kombinovat výpady co nejvíc, ačkoliv to
vlastně není potřeba, schválně nepoužívat zpomalený mód a podobně. Bitky jsou
pak na pohled i poslech čisté blaho, potěšení z dynamiky a rytmu bojového tance
skvělé, ale chybí adrenalin. Radost z vítězství. Taktická hloubka.
Čestné výjimky, kdy boje působí záchvaty husí kůže, by se našly. Nemůže za ně však ani tak herní design, ale hudba. K několika důležitějším konfliktům se totiž rozezní hrdelní severský folk, který vybičuje už tak obrovský požitek pro smysly do extatických výšin. Pořád je to vítězství formy nad obsahem, ale pokud máte rádi třeba Wardrunu, přidejte si k hodnocení deset procent. A když už jsme u těch čísel - mít Hellblade komplexitu, náročnost a rozmanitost bojového systému třeba z několikrát zmíněného DmC či například MGR: Revengeance, bylo by to bez mrknutí oka někam mezi devadesát a sto i pro všechny ostatní.
Stejně si to kupte
Technicky je hra v pořádku. Na konfiguraci i7 7700k + Titan X držela bezproblémové snímkové frekvence při plných detailech a rozlišení 4K. Narazili jsme na pár menších bugů. Jednou se hrdinka zasekla ve zdi, jindy zase hádanka odmítala zaregistrovat tvar runy, kterou bylo potřeba najít, ačkoliv se Senuin zrak upíral přímo na ni, a bylo potřeba provést pár otoček na místě, než si hra povšimla nalezeného řešení. K podobným věcem však docházelo tak zřídka, že není problém na nimi mávnout rukou. U vedení postavy jistě nikoho nepřekvapí tradiční doporučení - pokud máte tu možnost, sáhněte spíše po gamepadu. Na klávesnici s myší to sice také jde celkem v klidu, ale s ovladačem je hraní příjemnější.
Hlavně ale
nechápejte lament na konto příliš jednoduchých soubojů špatně. I přes
výhrady k na pohled nádherným, ale snadným a nepříliš hlubokým bitkám jsme se u
hry výborně bavili od prvních vteřin až po závěrečné titulky (což trvalo circa
osm hodin). Za to je třeba děkovat hlavně vynikající atmosféře, prostředí a
naprosto bezkonkurenčnímu zpracování tematiky. Celý zážitek pak umocňuje
audiovizuální krása a postava propracovaná (jak na pohled, tak uvnitř) tak
výtečně, že člověku bezděky padá čelist. Hellblade je výborná, emocemi nabitá
báseň o skutečné i smyšlené temnotě uvnitř lidí. Jedinečná, svěží, přenádherná
a děsivá. Zahrajte si ji.