GRID Autosport

Verdikt
78

Špičkovou variabilitu, objevenou lásku k simulátoru a nervydrásající tempo závodů kazí v Autosportu recyklovaná kariéra a diskutabilní systém bodování. Třetí Grid mohl být fantastický, ale ačkoliv je situace malinko černější, i přesto jde o velice kvalitní závodění.

Další informace

Výrobce: Codemasters
Vydání: 27. června 2014
Štítky: arkáda, auta, simulace, závodní

Herní domy při vědomí nutné ekonomické návratnosti svých produktů nejeví o experimenty v oboru zájem, takže chce-li mistr virtuálního volantu napumpovat své žíly novou dávku adrenalinu a zároveň si netroufá na ostré a dlouhověké alternativy typu Live for Speed, nezbývá mu než pravidelně česat nikterak košatý strom značek Need for Speed, Forza či Gran Turismo. Mezi tyto giganty se málokdy dostane úplná novinka a Grid Autosport je vlastně jen potvrzením vyřčeného. Také jde o koně z prověřené stáje.

Grid sice sebevědomě burácí výfukem a hází prasátka vypulírovanou metalízou, ale po důkladném seznámení se neubráníte dojmu, že Autosport je tak trochu bazarová jízda. Přestože Codemasters vybavili svůj klenot mnoha pozitivními novinkami, hra v mnoha ohledech působí jako něco, co tvůrci zneužili k totálnímu vykradení dosavadní série.

Pan přizpůsobivý

První dojmy z Autosport jsou ale nanejvýš elektrizující. Codemasters se rozhodli, abychom začali opravdu pozitivně, že lehce upraví filozofii značky a z kdysi bezstarostného Gridu, jehož úspěch se měřil jen podle hustoty stoupajícího dýmu od kvílejících pneumatik, vyrobili úžasný závodní kompromis míchající arkádu s důstojným simulátorem.

Kouzlo Autosportu tkví v unikátní přizpůsobivosti vůči různorodému hráčskému vkusu. Jsi milovníkem arkád zvyklým u Gridu aktivně relaxovat? Žádná potíž, ani nevstávej z otomanu, jen vem do ruky gamepad a z pěti kariérních disciplin zvol třeba městskou "Street" soutěž. Získáš poukaz do světa agresivity a dobře známých soubojů kolo na kolo, plech na plech a v horším případě (ale stále zábavném) i plech na svodidla.

Z monopostu k zadokolkám

Další hráči bezesporu ocení soutěž zvanou Open Wheel. Je vstupenkou do světa formulového závodění, ovšem bez přehnaného a frustrujícího realismu. Jde o přívětivější alternativu k obnovené sérii F1 (též z dílny Codemasters), v níž se narozdíl od vzoru nikdo nemusí trápit s ultimátní fyzikou neposedných formulí a naopak si užije kopu příjemných zážitků z instantní rychlosti, podávané bez neustálého čeření záchranného štěrku.

Do třetice slibuje dobrou a bezprostřední zábavu režim Tuner, který kromě závodů na čas poskytne i veselé ježdění v poloze „dveřmi napřed“. Kluzný driftovací režim s motivujícím bodováním může nahradit nepřítomnou rally, ale hlavně dává vzpomenout na minulost a na konkurenci. Nejen v Gridu, ale třeba i v Need for Speed jsme si přece driftovací mánie užili víc než dost. Tuner tomuto specifickému druhu soutěžení vzdává čestný hold.

Simulace na rozdávání

Ovšem Codemasters, jako by snad chtěli rozšířit svoji dosavadní hráčskou základu, vítají do Autosportu i opravdové závodníky. Vypněte elektronické pomocníky a z Tuneru se stane autocvičiště, ze kterého nikdy nebudete odcházet se suchýma rukama. Bez ABS, kontroly trakce a s vyšší nastavenou obtížností je najednou místo hráče pánem situace Mazda RX-7. Auto ve smycích neposlouchá, tvrdošíjně odmítá setrvat ve vymezených koridorech, a když má zrychlit, nejistě podřadí a z motoru se ozve prosba o servis.

Přitom nejde o samoúčelnou torturu. Autosport není v simulátorové poloze bezohledná bestie, co si libuje v nešikovnosti své oběti a nic víc. Naopak hráče naučí, jak se opravdu (alespoň virtuálně) silná auta ovládají. Fantastická zpětná vazba, podle které dokonce poznáte, jaké kolo se zrovna protáčí, je jen drobná ukázka toho, kam Codemasters v programování nové jízdní fyziky dospěli. Za volantem konzumujete obrovské porce jízdních informací, pedály dovolí přesně dávkovat sílu svých účinků a podvozky nabídnou takovou míru propracovanosti, že poznáte i ty nejdrobnější rozdíly mezi jednotlivými typy vozů. Tak realistický Grid ještě nikdy nebyl.

Na dokonalý přechod od arkády k mainstreamové simulaci je Autosport víc než dobře připravený díky neobyčejně širokým možnostem nastavení. Jde například o první hru v sérii, která nechá na jezdci, zda chce z kokpitu vyndat virtuální volant. Dále mu dá na výběr mezi řazením sekvencí či v kulise, zda a v jaké míře se na voze projeví mechanické poškození, jak dlouhé jsou jednotlivé závody bez ohledu na soutěž či výkonnostní úroveň, a naučí vás také přizpůsobit jízdu opotřebovaným pneumatikám. A koneckonců se nebude ani zlobit, když si vypnete informační HUD - to abyste se cítili opravdu jako v soutěžním autě. Důležité informace vám začne hra podávat hlasem.

Návrat krále

Ať už chce někdo drtit podvozek v kopcích San Francisca, nebo zvolí okruhovou klasiku v Sepangu, Autosport se mu dokonale přizpůsobí. Psát o tom, že ve hře objevil pohled z interiéru a svým vozům můžete před závodem ladit podvozky, je už vlastně úplně zbytečné. Najednou se to automaticky předpokládá.

Výkladní skříní všech pozitivních technických změn Autosportu je jízdní mód zvaný Touring Cars. Nejde o nic jiného, než o návrat známých závodů série TOCA v komornější podobě jedné dílčí kampaně. Autosport dokázal přenést na obrazovky přesně to, co lidé na okruhovém závodění milují. Tedy nervydrásající souboje jezdců, kteří jsou ochotni ve třech vedle sebe najet do šikany a už se z ní nevrátit.

Hra triumfuje nebývale dobře naprogramovanou umělou inteligencí. Autosport je první Grid, kde si počítačové jezdce opravdu můžete splést s živými. Protivníci mají v závodech silnější i slabé chvilky, po stíhacích hodech dokáží chybovat v předposlední zatáčce, skupinky závodníků se sjíždějí a zase rozpojují a občas se objeví i tahoun, který překvapí všechny sázkaře a o jeho výkonu se bude psát na druhý den v novinách.

Přijely loňské sněhy

Bohužel však Codemasters nedokázali originální styl své arkádo-simulace obalit do stejně inspirativního obsahu. Jakkoliv novátorsky působí variabilita a propracovanost jízdního režimu, zbytek Autosportu je až trestuhodným mlácením dávno sklizené slámy. Ať už pojedete kdekoliv a s čímkoliv, bude vám Grid ze všeho nejvíc připomínat svoji minulost.

Kariéra Autosport trpí na skandální neoriginalitu. Codemasters, ve snaze zaplnit každý ze svých pěti šampionátů, aby ani jeden nepůsobil chudě a zkratkovitě, zvolili cestu nenásilí a napěchovali závodní kampaň dávno známým obsahem ze starších dílů a navíc všechna závodní teritoria rozkrájeli do ještě většího množství navzájem si podobných okruhů a tratí.

Až pojedete podesáté po pobřežní magistrále Dubaje, kterou si už notabene pamatujete z minula, ověříte si, co znamená ono úsloví o nažraném vlku a celé koze. Jakkoliv se Codemasters chlubí velkým počtem tratí tratí, aut a čehokoliv dalšího, obsah do Autosportu vyrobili lstí a moc práce jim to nedalo.

Nemotivující bodování

Traťový obsah falešně nafouknuté kariéry si ve hře bohužel tyká s řadou další sporných řešení. Codemasters se například pokusili zatraktivnit systém kariérního hodnocení, které nyní spočívá v udělování zkušenostních bodů na základě stanovené obtížnosti, úspěšností v závodech a v plnění desítek dílčích achievementů stanovených virtuálními sponzory, kteří jsou ve hře tak důležití, že vám dokonce určují v jakých autech máte jezdit.

Body jsou důležité nejen v singleplayeru, ale pochopitelně definují i hráčovu identitu i v multiplayerovém systému RaceNet. Potud dobře. Jenomže zdánlivě perspektivní systém zcela nečekaně boří základní herní motivaci. Stačí, abyste dostatečně věřili ve své schopnosti, výrazně si zvýšili obtížnost hry a podle bodovací matematiky budete ze soutěží najednou získávat tolik bodů, že k odemykání nových závodů nemusíte nejenom vždy vítězit, ale dokonce ani nemusíte odjezdit všechny nabízené soutěže.

Rozladění z obsahu hry a chybně nastavené kariérní motivace částečně zaplaší tradičně kvalitní mutliplayer. Codemasters jsou zvyklí vyrábět technicky nezávadnou online akci s dostatečným počtem disciplin i možnostmi, jak najít kamarády podobné úrovně, a tentokrát to bude ještě zábavnější. V Autosportu totiž představují nové závodění v klubech. Obsahovou nabídkou i technickou vyspělostí lze multiplayer Autosportu určitě označit za etalon ve svém oboru.

Jak je to tedy s tím novým automobilovým sportováním? Jakkoli repetitivní závodnické prostředí psychicky ubíjí, energií naopak srší propracovaný jízdní model i všeobecně atraktivní online prostředí. Pokud navíc jde o vaši první hru ze série GRID, pak budete překvapeni už jenom příjemně.