Gothic 1 Remake

Verdikt

Že by se chystala jedna z nejlepších předělávek vůbec? Staronový Gothic je náležitě hardcore, uctivý k originálu a plný moderních technologií.

Další informace

Výrobce: Alkimia Interactive
Štítky: otevřený svět, third person, fantasy, hd remake, rpg

Remake legendárního RPG Gothic vypadá neskutečně. Konec, tečka. Sám jsem se o tom mohl přesvědčit na Gamescomu, kde nás krátkou hratelnou ukázkou provedl hlavní zvukový designér a skladatel Kai Rosenkranz. A z toho mála, co jsem viděl, bude Gothic 1 Remake soupeřit o titul jednoho z nejlepších remaků vůbec.

Krom toho, že vypadá nádherně, tak bude předělávka snad ve všech myslitelných ohledech lepší, větší, vymazlenější. Neztratí ale nic ze své identity, tedy z toho, co dělá Gothic Gothicem. Což může být pro nováčky docela obtížná překážka, ale fanoušky původní hry bezesporu potěší.

K cíli vás nebude navádět žádný kompas, minimapa, žádný blikající cíl questu, mnohdy se musíte spolehnout jen na strohé informace od NPC, někdy si zas musíte vystačit úplně sami, protože jste zadavatele úkolu nerozvážně rozezlili v rozhovoru a už se s vámi nebaví.

Dělnická kolonie působí velmi povědomě, topografie zůstává zachována, ale celková plocha bude mnohem větší. Je to jednak díky vyšší míře grafických detailů, jednak proto, že tvůrci chtějí rozšířit předělávku o některé lokace, do kterých se v původní hře nedalo dostat.

Jako příklad Rosenkranz uvádí jeden z dolů na začátku hry. V Gothicu z roku 2001 byla šachta uzavřená mříží, protože se lokaci do vydání nepodařilo dokončit. V remaku ale bude plně přístupná a ukrývá nějaký ten zajímavý předmět (a možná nepřítele).

Takových nových míst bude po kolonii spousta, některé budete muset například zdolat šplháním po skále, jindy zase potápěním, svět má být nejen živý, ale mnohem členitější. A hra nabobtná i co do obsahu. Pořád nás ale čekají původní kapitoly se skvělým příběhem a smysluplnými volbami.

Pokud vzpomínáte, tak největší volnost Gothic skrýval v prvních několika kapitolách, zhruba od poloviny hry už jste se víceméně hnali poměrně přímočaře k cíli, což se v remaku změní. Příběh bude pořád stejný, ale přibydou vedlejší úkoly, které vás zavedou na nová území kolem Xardasovy věže.

„Nebudeme hráče držet za ručičku, všechno se musí naučit sám, organicky, tedy tak, jak je pro Gothic zvykem. Hra musí mít stejný základ, je ale větší, modernější, vybalancovanější. Přidáváme například alchymii z druhého dílu, svět i NPC jsou mnohem živější. Jde o naplnění vize, kterou první Gothic předkládal,“ vysvětluje Rosenkranz, zatímco krátkým mečem mydlí mrchožrouta, což mě navádí k otázce ovládacího schématu.

Pokud si totiž vzpomínáte, Gothic měl vždycky trochu humpolácké ovládaní a nemotorný soubojový systém. Tvůrci z Alkimia Interactive si s modernizací poradili poměrně chytře, ovládání překopali, ale pořád mu zůstává komplexita. Pryč je držení levého tlačítka myši a střídání směrových kláves pro útok.

Levé tlačítko myši je pro útok zleva, pravé zase pro oblouk zprava, Q pro bodnutí, E pro útok z vrchu. Zní to krkolomně, ale máte tak v ruce mnohem větší kontrolu nad tím, jak zbraň vedete a nemusíte se strachovat, že omylem přerušíte kombo a dostanete pecku od nejbližšího orka.

Zbraní bude mnohem více a nepůjde jen o nástroj, který má nějaké statistiky. Pohyb mečů, seker, ale i holí bude plně simulovaný, takže s dlouhou zbraní budete mít v úzkých prostorech docela problém. „Chceme, aby si každý našel, a hlavně ovládl svůj způsob hraní. Nejen, jestli bude lučištník, šermíř, nebo kouzelník, ale aby se rozhodoval: Chci bojovat raději sekerou, nebo holí? Chci kombinovat kouzla s lukem? Zkrátka aby lidé hráli tak, jak jim to vyhovuje. Volnost je pro Gothic 1 Remake velké téma,“ říká hlavní audio designér.

Tomu napomáhá i moderní uživatelské rozhraní s lištou rychlého přístupu, kam si můžete libovolně poskládat kýžené předměty a vybavení. Hra se ale při vstupu do inventáře ani nezapauzuje, takže musíte být neustále ve střehu, protože skon může v drsné trestanecké kolonii přijít okamžitě a nečekaně.

Gothic 1 Remake zkrátka v první řadě vypadá jako splněný sen všech fanoušků. Bude to pořád jasně rozpoznatelný Gothic, jen nádherný, moderní a nesmlouvavý. I když Kai Rosenkranz nechce potvrzovat datum vydání, dokud nebude pevně potvrzené v kalendáři, nejpozději bychom se hry měli dočkat do poloviny příštího roku.

A třešničkou na závěr je naděje na remake legendárního Gothicu II: „Strašně bychom si jej přáli a určitě to je náš cíl. V ideálním světě bychom předělali do moderní podoby všechny díly Gothicu, ale bude záležet, jak moc úspěšný bude remake prvního dílu a od toho se můžeme odpíchnout dále, říká audio designér a tvůrce soundtracku Kai Rosenkranz.

25. srpna 2024, 17:27