Golem Gates

Verdikt

Že se nemůžete nabažit různých karetních her a směsicí žánrů, co také využívají karty? Přidejte si do seznamu jednu další. Golem Gates ještě není hotová, vyjde na konci března 2018, ale do hraní se díky programu předběžného přístupu můžete pustit klidně hned teď.

Další informace

Výrobce: Laser Guided Games, LLC
Štítky: karetní, indie hra, multiplayer, strategie

Z kartičkového trhu si chce každý ukousnout svůj díl. Rozdíl je naštěstí v přístupu. Zatímco některé z herních společností více či méně kopírují Hearthstone, jiné na to jdou od lesa. Na konci loňského roku to bylo třeba pokračování Hand of Fate, v němž si hráč z kartiček poskládal balíček určující část jeho kroků v dobrodružství. V případě Golem Gates pak jde o mix strategie, MOBA a některých aspektů karetních her. 

Na frontě zdánlivý klid

O stvořeních našeptávajících, abyste popadli zbraně a začali se bít, si můžete myslet cokoliv, ale právě jedna taková entita uvádí do chodu hráče, respektive jeho herní alter ego – Harbingera. S tímto vrchním velitelem se hráč pouští do bitev na různorodých mapách v temném světě a pomocí magických Glyphů vyvolává vojska, pasti a obranné věže nebo rozsévá zkázu mezi nepřáteli a posiluje své vlastní svěřence pomocí kouzel s cílem zavřít Golem Gates a porazit nepřátelské Harbingery.

To je tedy příběhové vysvětlení. Ale jak se to hraje? Zjednodušeně řečeno jde o boj dvou a víc hráčů (případně AI) o dominanci na poměrně malé mapě. Bojuje se o zdroje energie nutné k vyvolávání vojska a sesílání kouzel a o to, dostat se co nejblíž k nepřátelskému vojevůdci. Jedna z krás Golem Gates spočívá v tom, že vyvolávat lze kdekoliv, kde je zrovna odkrytá klasická „fog of war“, neboli mlha války.

Průzkum mapy proto hraje od prvních momentů ještě důležitější roli než třeba v Age of Empires, protože není nic zábavnějšího než si začít nenápadně kupit vojska za nepřátelskými liniemi. Naprosto zásadní je pak skutečnost, že mlha ve hře zůstává po celou dobu a pouze hráčem ovládané jednotky a obranné struktury kolem sebe vytvářejí malé zorné pole, v němž lze operovat a do nějž může hráč cílit všechny své Glyphy.

Právě tento prvek naprosto přebíjí první dojem z přímočaré rubanice ve stylu MOBA, byť struktura map právě takový typ her připomíná ze všeho nejvíc. Rozdělené ohraničené koridory vedou většinou ke generátorům energie nezbytným pro sesílání kouzel a vyvolávání nekonečných armád.

Zároveň si může být hráč jistý, že přesně na protější straně najde znepřáteleného Harbingera, čímž odpadá zdlouhavé prozkoumávání rozlehlých map. Early Access nabízí poměrně malé množství map, ale jen těžko lze některou z nich označit za opravdu velkou. Prostor pro strategické manévry a plánování je přesto dostatečný. O práci se zdroji nemluvě.

Šťastná ruka

Na úvod byly zmíněny karty, později Glyphy. Jde o jednu a tutéž věc, na níž je postavená netradiční hratelnost Golem Gates. Hráč během průchodu hrou odemyká nové Glyphy do své sbírky, shromažďuje také surovinu na tvorbu konkrétních Glyphů z poměrně široké kolekce, a z nich pak staví balíček.

Složení balíčku krásně odráží hráčův vlastní styl. Můžete se vrhnout třeba na cestu masivní produkce levných jednotek a podpůrných kouzel, s nimiž utlučete nepřítele čepicemi. Nebo se naopak můžete zapouzdřit, využít silných obraných prvků a pastí, kouzel na likvidaci nepřítele a spolehnout se na extrémně silný závěr hry, ve kterém svého soka udoláte několika silnými jednotkami a drahými hrdiny. Můžete hrát chytře, využívat rychlé průzkumníky, držet zdroje a porazit oponenta v běhu na dlouhou trať.

Těsně před vstupem do hry dostane hráč možnost zamíchat startovními Glyphy a pokusit se z balíčku líznout o něco šťastnější ruku lépe se hodící pro danou bitvu. V případě soubojů s počítačem, kampaně nebo speciálních Trials se dá poměrně brzo odhadnout už jen ze zadání, s čím bude třeba pracovat. Možnost zasáhnout do své startovací ruky a klidně ji celou vyměnit považujeme za veliké plus. Stejně jako v každé karetní hře i tady totiž platí, že pokud nemáte v začátku co vyložit, kterýkoliv agresivnější a rychlejší soupeř si vás dá k večeři. Boj o zdroje se tak v začátku stává tím nejdůležitějším.

Energie, jediný zdroj ve hře, se sice postupně doplňuje sama (a roste i její průběžná kapacita), ale s obsazováním záchytných bodů na mapě se její generování zásadním způsobem zrychluje. To hráče nutí plánovat několik tahů dopředu. Bez důkladného promyšlení a zhodnocení mapy se totiž může stát, že vyplýtváte veškeré zdroje na pár základních jednotek, které vám oponent sežehne kouzlem, a než se vám doplní energie, je po vás.

Přesně v podobných momentech nám nejvíc chyběla možnost si hru na malý moment zastavit jako v tahovce. Fakt, že se všechno odehrává v reálném čase, dělá z Golem Gates mnohem náročnější hru a staví hráče před často velmi obtížné strategické úkoly.

Neomezené zdroje, omezené možnosti

Jednou z těch nejzajímavějších je situace, kdy vyčerpáte obsah svého balíčku s Glyphy. Ty se postupně objevují v ruce, lze je zahrát s vydáním určitého množství energie, a pak zmizí. Nebo alespoň naoko. S poslední kartou se totiž objeví možnost namíchat si znovu balíček z důvěrně známých karet.

Za dost často zásadní výhodu ovšem hráč musí zaplatit několika vteřinami, během nichž nemůže ovlivnit dění ve hře. Chvilková ztráta ovládání nemusí být nutně kritická, ovšem jsou chvíle, kdy je nutné zariskovat. A to je panečku adrenalin, když jen pozorujete, jak se nepřítel hýbe po mapě a vy jste nuceni se modlit, že nestihne udělat nic klíčového.

Možnosti herního stylu jsou závislé na vaší vlastní fantazii, ale je nutno poznamenat, že Golem Gates v případě úspěchu na multiplayerové scéně čeká osud všech podobných her, kterým je bohužel netdecking, tedy kopírování balíčků jiných uživatelů. Teď se naštěstí nic podobného neděje, a zároveň hra nabízí dostatek různých módů, v nichž si lze intenzivních soubojů užít.

K dispozici je kromě kampaně, skirmishe a multiplayeru také mód survival a především Trials, které považujeme nejen za skvělý způsob, jak se po tutorialu dál seznamovat s hrou a jejími mechanikami, ale také jak poznat jednotlivé styly boje. Navíc se nejedná zrovna o triviální výzvy. Třeba úprk s Harbingerem bez možnosti jakkoliv bojovat stojí opravdu za to.

I přes veškerá pozitiva a komplexnost bychom ocenili ještě o něco pestřejší paletu Glyphů. Chtělo by to rozdílné jednotky podporující daný styl hraní doplněné o Harbingera s různými schopnostmi (vyvolává pouze časově omezeného průzkumníka), případně mnohem různorodější mapy a herní prostředí.

Hra totiž vypadá opravdu skvěle a běží na Unreal Enginu 4. Ovšem krásu lze ocenit jen za předpokladu, že zrovna ve hře něco vidíte. Chápeme celkové zasazení i koncept hry z velmi, velmi temného světa, ale přece jen by hráč měl vidět alespoň něco a být schopný rozlišit, jestli se dívá na most, propast nebo jen na nějakou texturu. Možná až přespříliš tmavé barvy, nedostatek světla a přílišná jednotvárnost herního prostředí hře ubírají sice drobné, ale o to zásadnější body na cestě k titulu zatraceně povedené hry na všech frontách.

Naštěstí nejsme jediní, kdo si na tento aspekt jinak velmi nadějně vyhlížejících Golem Gates stěžuje, a tak nezbývá než doufat, že během těch několika týdnů, které nás dělí od vydání, si vezmou vývojáři tuhle drobnost k srdci a vnesou do světa trochu světla.