God of War: Ghost of Sparta
Jen těžko se hledá něco, co by se God of War: Ghost of Sparta dalo vytknout. Hra vypadá skvěle, hraje se přímo božsky a nenajdete v ní jediné hluché místo. Se zatnutými zuby se hře dají vytknout příliš jednoduché puzzly, nezáživný a předvídatelný příběh a minimum originálních prvků. Také už nezažijete wow efekt, který hře vyfoukl Chains of Olympus. I tak se jedná o výbornou hru, která dokonale uspokojí všechny, kteří ještě nemají Kratova běsnění dost.
Další informace
Výrobce: | Ready at Dawn |
Vydání: | 2. listopadu 2010 |
Štítky: | fantasy, third person, akční |
Kratos není v akčních adventurách žádným nováčkem. Je to už drahně let, co světlo světa spatřil první God of War, a teď ho s velkými ambicemi zase opouští. Fandové se ale nemusejí bát, v posledním dobrodružství je svérázný bůh války opět ve formě.
Po vpravdě epických událostech třetího dílu, který završil Kratovo tažení proti Olympu, vypadá příběh Ghost of Sparta jako chudý příbuzný. Děj se odehrává po událostech v prvním díle, kdy se Kratos po smrti Área stává novým bohem války. Ani místo na Olympu ho ale neochrání před nočními můrami z jeho krvavé minulosti a děsivými vizemi temných zítřků.
Krvavý sen
V jednom ze svých vidění se Kratos setká se svou matkou Callisto a bratrem Deimem, který zemřel, když byl Kratos ještě chlapec. Kratos se okamžitě vydává do chrámu Poseidona, kde hledá odpovědi na palčivé otázky o své rodině. Už cestou ho ale před pátráním v Poseidonově chrámu varuje Aténa. Kratos už nepotřebuje další důkaz o tom, že s jeho minulostí mají bohové společného víc, než jsou ochotni přiznat.
Na cestě k Poseidonovu chrámu začíná i vlastní hra a první kroky na palubě lodi vám jistě připomenou fantastický začátek jedničky. Jak moc Poseidon nechce, aby vaše flotila doplula až k bájné Atlantidě, zjistíte v okamžiku, kdy spatříte prvního bosse. Už v prvních minutách vás čeká monumentální souboj s monstrem velikosti rodinného domku. Snad aby tvůrci hráče ujistili, že i malý displej PSP může nabízet velké věci.
Jen pro silné povahy
Vývojáři ze studia Ready at Dawn si ostatně neberou servítky ani ve vyobrazení brutality, ke které má Kratos hodně blízko. Nejde při tom jen o charakteristicky podané párání vnitřností, podřezávání krků nebo Kratovu speciální oční chirurgii pro kyklopy.
Mnohem výraznější je Kratova brutalita k civilistům, kteří se v bitevní vřavě jen snaží přežít. Většinou slouží jako živá zásobárna zelených orbů, které vám v případě potřeby doplní trochu zdraví. Kromě toho se mu člověk často hodí jako závaží do jednoduchých puzzlů. Samozřejmě lepší mrtvý, živý by mohl utéct.
Nový God of War, stejně jako všechny ostatní díly, rozhodně není vhodný ani pro děti, ani pro hráče, kteří omdlévají při pohledu na krev. Na druhou stranu ve hře Kratos překvapivě ukazuje i svou lidskou stránku, a to tváří v tvář svým věrným poddaným ze Sparty.
Technické hranice starého handheldu
Po grafické stránce by byl nový God of War malým technickým zázrakem. Kdyby ovšem podobně velkolepé představení neukázal už předchozí díl Chains of Olympus. Přesto dokázal Ghost of Sparta posunout hranice ještě o kousek dál. Jedná se nepochybně o jednu z graficky nejpůsobivějších her pro PSP. Ruku v ruce s technickou dokonalostí herního enginu jde i design jednotlivých úrovní a monster, který je prvotřídní. Jednou z malých hezkých drobností je procházka Spartou.
Při procházce městem není v hlavní roli Kratovo bojové šílenství, ale obyčejný den velkého starověkého města v pozadí s úžasnou hudbou, snímaný atraktivními úhly herní kamery. Ta vaše oči zaměstná natolik, že na chvíli úplně zapomenete, že hrajete akční hru.
Útoky na technické možnosti hardwaru PSP mají bohužel i svoji odvrácenou stranu. Při zobrazování náročnějších scén narazíte na znatelný pokles framerate. Naštěstí hra na hranici plynulosti balancuje jen výjimečně a nikdy ne tolik, aby vás to výrazně rušilo. Dobrá zpráva je, že hra na vás všechnu svoji grafickou nádheru vychrlí téměř bez loadingů a ani k tomu nepotřebuje stovky megabajtů na vaší paměťové kartě.
Kratovy nové hračky
I když notnou část hry strávíte lezením, šplháním a skákáním, srdcem hry zůstává boj. Pokud jste hráli kterýkoliv z předešlých dílů, budete v Ghost of Sparta jako ryby ve vodě. Ovládací schéma zůstalo identické s Chains of Olympus a stejně tak i zde budete mít pocit, jako by byl God of War od začátku designovaný přímo na handheldy.
Vaší první a zdaleka nejúčinnější zbraní budou i tentokrát čepele Blades of Chaos, se kterými vyčarujete všechna komba známá z minulosti. Novinkou je možnost dodat čepelím ohnivý útok, který je schopný probít se skrz obrněné nepřátele. Některé bossy můžete udolat jen tak, že na ně použijete ohnivý útok. Vaše zbraně přitom nevydrží zapálené věčně, právě naopak. Musíte si tak silný útok přesně naplánovat a počítat s tím, že potom zůstanete několik okamžiků bezbranní, dokud se vám nedoplní příslušný ukazatel.
Jedinou další zbraní ve hře je kopí a štít, které ale nejspíš použijete jen v situacích, kdy vás k tomu hra donutí. Za štítem se totiž můžete krýt i za chůze a kopí je jediný způsob, jak zlikvidovat nepřátele, na které zrovna nedosáhnete.
Čárymáryfuk
Kratos cestou získá i tři nové magické předměty, elektrický The Eye of Atlantis, metač miniaturních černých děr The Scourge of Erinys a Horn of Boreas, který nepřátele promění v ledové sochy. Magie je v Ghost of Sparta ale spíš stylový doplněk než síla, která by změnila průběh bitvy ve váš prospěch.
Polomrtvé nepřátele Kratos dodělává v elegantně krvavých animacích, doprovázených vymačkáváním tlačítek, která se v rychlém sledu objevují na obrazovce. Nic nového pod sluncem, obzvlášť v sérii God of War. Tvůrci hry ale potvrzují, že zůstávají jedni z mála, kteří jsou schopni do hry quick time eventy zasadit tak, aby dávaly smysl a neotravovaly.
Poslední zmínka patří hrací době. Pokud patříte k těm, kteří investici do hry zvažují podle toho, jak dlouho jim vydrží, než uvidí závěrečné titulky, Ghost of Sparta vás nezklame. Pokud se nebudete pokoušet o speedrun, nedostanete se pod šest hodin. Jestli ale hru rozehrajete na vyšší obtížnost, což doporučujeme, protože normal je až příliš jednoduchý, bez problému se dostanete na sedm hodin, což je na handheldovou akční adventuru velmi slušné.