GhostControl Inc.

Verdikt
50

Tahovce s dnes stále neokoukaným námětem i zajímavým soubojovým systémem bohužel schází propracovanější herní mechanismy a je na ní vidět nezkušenost autorů a nedostatek financí.

Další informace

Výrobce: bumblebee.
Vydání: 28. ledna 2014
Štítky: indie hra, tahová, strategie

Krotitelé duchů jsou skvělá série filmů, která nabídla správný mix akce, napětí a především výborného humoru. Dřívější pokusy o převedení do herní podoby především v případě oficiálního videoherního pokračování filmů jménem Ghostbusters: The Videogame nedopadly vůbec špatně, stejně jako i několik mobilních hříček. Ghostcontrol Inc. si nyní troufá na zpracování ve formě taktické tahovky a i když se ke slavné značce oficiálně nehlásí, zdroj inspirace je jasný.

Hra vzešla z úspěšné kickstarterové kampaně, kde uspěla s jednoduchým, ale lákavým principem. Do rukou dostanete firmu, jež se zabývá právě lovem duchů. Obyvatelé herního Londýna ovšem žádný crowdfunding vaší ducholovecké společnosti neudělají, a tak se musíte do pozice prosperujících krotitelů vypracovat sami. Miniaturní počáteční kapitál zakládajícího člena stačí tak akorát k zaměstnání druhého lovce a nakoupení nutných kousků výbavy. Nemůžete si dovolit být moc vybíraví, a tak si pod pojmem výbava představte lehce upravený vysavač a past na duchy podomácku vyrobenou z toasteru. Nakoupeno? Vzhůru za dobrodružstvím a prosperující společností!

Samotné lapání duchů probíhá víceméně podobně, jako v moderním XCOM: Enemy Unknown. Každá postava má během tahu k dispozici dvě velké akce. Těmi mohou být pohyb, střelba, položení/sebrání pasti na duchy a použití jakékoliv části vybavení nebo hrabání se v inventáři. Není problém tedy dvakrát za tah vystřelit nebo využít celý tah k dvojitému přesunu. Systému nelze upřít funkčnost a jeho zvládnutí je základním kamenem úspěchu i poměrně slušné zábavy. Právě nutnost naplánovat chycení duchů do pasti po dostatečném snížení jejich životů přináší svěží ektoplazmu do zatuchlých taktických kobek.

Osliznul mě!

Poměrně originální jsou také různé typy duchů a jejich speciální schopnosti, které vám nezřídka zavaří a donutí vás upravovat strategii i výbavu vašich svěřenců. Neustále utíkající strašidlo je například nejlepší zasáhnout Spookeballem, jednou z mála pastí, kterou lze házet. Hořící lebku zraňující vše v místnosti zase ideálně zvládnete jejím zablokování ve dveřích, rychlým snížením počtu životů a položením pasti přímo pod její „nohy.“ Duchové se sympaticky odlišují i rozličnými vzorci chování, takže všichni na vás nenabíhají stejným způsobem a musíte prostě přemýšlet.

Samostatnou kapitolu v taktické učebnici dále představují nestvůry, jež si mohou vyvolat pomocníky. Ty je třeba zlikvidovat co nejdříve, abyste nečelili obří přesile a nestvůry nezničily celý mobiliář prostor, kam jste se svými lovci povoláni. Veškeré škody totiž platíte vy, a pokud chcete vydělat, měli byste se snažit dokončit úrovně co nejrychleji. Dostatek proměnných a přísun nových prvků spolu s netradičním soubojovým mechanismem zaručují zábavnost taktických střetnutí a zcela určitě jde o nejpovedenější součást hry.

Důležitým prvkem jsou také různorodá prostředí, jejichž škála je taktéž příjemně rozmanitá. Lovce duchů si lidé nejčastěji zavolají do bytů, kanceláří a restaurací, nicméně nechybí ani exotičtější lokace jako stanice metra, parky a hřbitovy. Jednotlivé úrovně se potom dle tvrzení autorů generují náhodně z předem vytvořených místností. Tohle ale moc neplatí. Zvláště ke konci hry se opakují celé jednotlivé úrovně, v nichž se mění jen počet a druh duchů. To bohužel do Ghostcontrol Inc. vnáší nepříjemný stereotyp, nicméně samotný design úrovní je velice slušný, takže i přes problémy zabaví.

Profesionální lovci duchů? Ani nápad

V Ghostcontrol Inc. se mimo hlavního úkolu „veďte firmu a nezkrachujte“ dočkáte i jednotlivých dílčích úkolů, které dále posouvají dějovou linku. Ta s sebou nese nutnost poražení bossů a především odemčení nového vybavení spolu s výskytem strašidelnějších a silnějších duchů. Je tedy třeba dávat si pozor, abyste někdy něco nesplnili dřív, než je záhodno, jinak se snadno dostanete do problémů.

Prezentace herního příběhu je ovšem natolik nezáživná a texty špatně napsané, že nebudete mít chuť se do něj ponořit a na vtipnou zápletku hodnou Krotitelů duchů můžete úplně zapomenout. Pousmání dovedou vyloudit snad jen některé hlášky, jež se však brzy začnou opakovat, a jednotlivé názvy vybavení. A to je trochu málo.

Vývojářské lajdáctví hře ale zasazuje hluboké rány i na jiných, důležitějších frontách. Naprosto nejasné je fungování jednoho ze základních kamenů hry, tedy její ekonomiky. Logicky byste měli za obtížnější mise dostat více peněz, aby pokryly všechny náklady (na benzín a léčení lovců) a zbylo vám něco na nové vybavení apod. V praxi ale odměnu patrně určuje náhoda. Stává se, že za úroveň, na jejímž konci máte jazyk na vestě, dostanete směšnou sumičku, abyste následně za likvidaci dvou jednoduchých duchů dostali balík peněz.

Vedle toho vám hodí pár klacků pod nohy také uživatelské rozhraní a nepohodlné ovládání. Už pohyb v taktické misi není bez problému, neboť volení akcí není zcela přirozené a nutnost vybírat jako „speciální mód“ standardní střelbu či pohyb prostě není intuitivní ani logické. Vrchol všeho ale představuje hlavní menu symbolizované smartphonem. To je nepřehledné, nepraktické a často obrazovku mobilu zcela zaplní telefonní hovor znamenající další zakázku.

Brouci! Pod kůží! Teda v enginu...

Uživatelská nepřívětivost ukazuje na nezkušenost a nízké produkční hodnoty nezávislého titulu, jež jsou vidět i na sice stylovém, ale nepříliš bohatém grafickém zpracování. O nedostatku peněz pak svědčí i fakt, že všichni lovci mají stejné hlášky a je zde jenom jeden dabér pro mužské a jeden pro ženské postavy. Škoda je také anonymity jednotlivých charakterů, které sdílejí stejné hlášky a liší se prakticky jen portrétem a statistikami vlastností.

Jenže ani funkce vlastností není moc jasná a to, jak moc se změna nějaké hodnoty projeví ve hře je velká neznámá. Jediné, co je jasné, jsou popisky zbraní – víte, že ty pokročilejší vyžadují lepší úrovně některých schopností. A neodladěný a nevysvětlený RPG systém nehezky koresponduje s pocitem z celé hry: Ghostcontrol Inc. je nejasná, nemotorná, částečně odfláknutá hra, která ubíjí svůj skvělý potenciál. A navíc dokončení celé hry zabere okolo osmi hodin, což není nic moc na tahovou strategii.

Ghostcontrol Inc. je i přes skvělý námět a překvapivě dobře zvládnutý soubojový systém pouze průměrným titulem. Projevuje se na něm bohužel nedostatek financí a neschopnost vyprávět příběh. Na hře není vidět jakákoliv gradace tempa a bohužel se i nešikovně ovládá. Škoda, neboť nápad je více než dobrý a v rukou zkušeného týmu mohl skončit nečekaným hitem.