Ghostbusters: Spirits Unleashed

Verdikt

Zejména, pokud na to nejste sami. Překvapivě kvalitní asymetrický multiplayer bude nejspíš největším lákadlem téhle taškařice. A nebude se na něj muset čekat dlouho, hra vyjde 18. října.

Počítač

WindowsWindows

Nedostupné

Konzole

PlayStation 5PlayStation 5

Nedostupné

Xbox Series XXbox Series X

Nedostupné

Další informace

Výrobce: IllFonic
Štítky: sci-fi, komedie, multiplayer, humor, adventura, akční

Nebudu tvrdit, že patřím k nejnadšenějším fanynkám tvorby studia IllFonic. S Friday the 13th jsem si ve své době užila celkem dost zábavy, ale předloňskému Predator: Hunting Grounds jsem se po zdrcujících recenzích vyhnula velkým obloukem a obecně mám k žánru asymetrických multiplayerů své výhrady. Minimálně v případě herní adaptace Pátku třináctého je pro mě totiž výrazně zábavnější hrát za „záporáka“, což dost ovlivnilo i má očekávání od prezentace Ghostbusters: Spirits Unleashed.

I jejich herní smyčka totiž stojí a padá na asymetrickém multiplayeru. Čtveřice hráčů se ujímá rolí titulních Krotitelů duchů, pátý hraje za strašidlo. V případě dema na Gamescomu za fialového bloba, který může lovce obalit vrstvou slizu a notně zkomplikovat jejich snahy ho vlákat do pasti či mu zničit portály, kde se může v případě polapení oživit. Jeho úkolem je unikat tak dlouho, dokud nevyděsí všechny o duších nic netušící kolemjdoucí.

Vývojáři mě ujistili, že tenhle blobík samozřejmě nebude jediným strašidlem dostupným v plné hře, stejně jako bezejmenná krotitelka není jedinou hratelnou postavou. Hraním si budete odemykat nejen kosmetické úpravy pro své hrdiny, ale i hratelné příšery nebo příběhové filmečky na ikonické hasičské stanici, kde se naskytne i příležitost popovídat si s hrdiny filmové předlohy. Raye a Winstona namluvili jejich skuteční herci, což je milý detail.

V hasičárně postupně najdete také novou výbavu a vynálezy, díky kterým se vám budou paranormální hrozby lapat snadněji. Třeba přitahovací hák, který usnadní orientaci a pohyb na mapě.

Na Gamescomu mi ukázali dvě mapy – přírodovědné muzeum a pivovar. Lokace jsou poměrně rozlehlé a dost se v nich pracuje s vertikalitou, což je v dlouhodobém měřítku výhoda, která vám dává spoustu možností taktizovat za obě strany.

V mém případě to hraní proti autorům hry přirozeně trochu zkomplikovalo, protože jsem mapy viděla poprvé, totálně v nich bloudila a hlavně při hraní za krotitelku měla co dělat, abych se svým spoluhráčům aspoň zvládla lepit na paty a byla tam, kde se děje nějaká akce.

O nějakém strategizování a nadbíhání z druhé strany jsem si mohla nechat jen zdát, ale prostor pro něj určitě je – většina místností má hned několik východů, takže o kýžené obkličování a nahánění rozhodně nouze nebude.

Vyčkávací taktika v tomhle případě není moc efektivní, protože přicházíte o cenný čas, respektive o procenta v ukazateli postupu neboli zděšení návštěvníků. Sami tvůrci se netají tím, že si zakládají na určité nevypočitatelnosti: Nikdy není jasné, jak střet vlastně dopadne. Můžete past naklást sebelíp, ale zbraň s protonovým paprskem se vám při zápolení pomalu přehřívá, až nakonec s kolegou lasery omylem zkřížíte a duch díky tomu jen o vlásek unikne – a než se z oslizlého střetnutí oklepete, vyděsí tři další nebožáky.

K tomu se monstrum může ukrývat v prakticky libovolném předmětu na mapě a v jeho formě se po ní i pohybovat. Posednutelných objektů je nepřeberné množství od lampiček přes krabice až po vysavač. Krotitelé sice disponují detektorem, ale duchové zase mohou udávat falešné stopy, takže si ani tak nikdy nemůžete být úplně jistí, jestli se máte snažit přemoct támhleten posedlý stůl, anebo je to… jen stůl, zatímco na vás strašidlo dělá dlouhý nos z protější vitríny.

V půlhodinové ukázce jsem sice trochu bojovala s ovládáním i s neznalostí půdorysu jednotlivých lokací, ale i tak zvládli být Ghostbusters: Spirits Unleashed chvílemi napínaví jak kšandy. V momentu, kdy duch vyděsí všechny návštěvníky, nastává odpočet „náhlé smrti“, kdy krotitelé mají posledních sto sekund na jeho chycení. Což se přesně stalo v případě, kdy jsem za slizkého bubáka hrála já.

Taktika schovat se a hrát si na nevinný odpadkový koš mi vycházela první minutu, posledních čtyřicet vteřin se ale zvrhlo v komickou honičku, kdy k mému polapení dvakrát nechybělo málo – nakonec jsem ale trojici vývojářů v majestátním tornádu pokryla vrstvou fialového slizu tak velkou, že by každý plzák záviděl, a jen se kochala jejich bezmocnými výrazy. A jestli mě akorát nechali vyhrát, abych se na jejich stánku víc bavila, tak ať!

Jen tím bohužel trochu podpořili mou teorii, že hrát za zlouna bude i v tomto případě výrazně zábavnější než za krotitele. Ale to už možná víc záleží na tom, jestli jste spíš sólisté, nebo si užíváte týmovou spolupráci. Já se každopádně bavila až překvapivě dobře navzdory své prvotní skepsi a věřím, že zejména dopředu zformované partě kamarádů můžou herní Krotitelé duchů nabídnout dost zábavy na pěkných pár herních seancí.

Ghostbusters: Spirits Unleashed vycházejí 18. října 2022 na PC, PS5, Xbox Series X/S, PS4 a Xbox One.