Forged of Blood
Jakožto prvotina studia Critical Forge není Forged of Blood špatný start. Svou hráčskou základnu si tahle taktická tahovka s otřesnou grafikou jistě najde. Herně na tom totiž není vůbec špatně – i když je asi až příliš komplexní a ukecaná.
Další informace
Výrobce: | Critical Forge |
Vydání: | 1. srpna 2019 |
Štítky: | fantasy, upíři, indie hra, tahová, taktická, strategie |
Je to tady. Poslední bitva krále Aureliana Caenicana bude brzy dobojována. Král již ví, že jeho obrana nevydrží dlouho. Byl zrazen. V hradu dohořívají poslední plameny a on se brání několikanásobné převaze. Snad ale vydrží dostatečně dlouho, aby jeho dva synové stihli utéci a pokračovali tak v královské linii. „Buďte sbohem, moji synové. Nechť vás provází odvaha a síla!“ Dobrodružství Forged of Blood začíná.
Král je mrtev, ať žije král
Ale ještě než chudák pan král zahyne, aspoň si díky němu můžete vyzkoušet základní mechaniky téhle taktické tahové strategie s prvky RPG. Ano, první bitvu ve hře skutečně nemůžete vyhrát. Nemusíte ale zoufat, slouží jen k tomu, abyste pochopili základy hry.
Jak uvidíte na první pohled, jedná se o taktickou tahovou strategii. Každá z vašich postav má určité pole, po kterém se může pohybovat, přičemž v praxi to znamená, že na bojišti vidíte barevné spektrum pohybových možností. Konkrétně se jedná o zelené, modré a žluté tečky.
Těmito třemi barvami se značí také vaše akce. Ty je možné kombinovat a hrají zde poměrně důležitou strategickou roli. Máte k dispozici vždy od každé barvy jeden pohyb, přičemž musíte brát na vědomí skilly, kouzla a útoky, za které také musíte platit.
Každý útok vás stojí 1 žlutou akci, ale například za pohyb na žlutý puntík zaplatíte žlutou i modrou akci. Znamená to, že pak již nebudete schopni útočit. Je tedy dobré brát na to ohled, protože mnohdy se k nepříteli můžete dostat za pomoci modrého a zeleného pohybu, takže budete moci ještě zaútočit.
Do toho ještě promlouvá procentuální šance zásahu protivníka, překážky a spousta dalších elementů. Celý koncept se zdá ze začátku poměrně složitý, ale po chvíli se jej naučíte ovládat a bude intuitivní. Vše si v klidu vyzkoušejte v tutoriálu, času na to je dost.
Po tom, co si osaháte základní prvky hry, se vydáte na útěk se skupinou čtyř uprchlíků – dvou princů a jejich dvou pomocníků z královského vojska. Později zjistíte, že vy reprezentujete mladšího z obou synů.
Buď, kým chceš
Ale než se budeme bavit o královském pokolení, povězme si něco o světové mapě. Ta je totiž opravdu veliká a rozlehlá, což vám bude ze začátku poměrně jedno, protože budete mít jediný úkol, a to dostat se do hradu Genevan dřív, než vás dopadnou rebelové.
Vrchní velitel vám na cestě vyznačí zajímavá místa (questy), která můžete a nemusíte navštívit. Odměnou za jejich plnění je mimo nabytých zkušeností i loot a zlato. Kromě toho vaši skupinu občas někdo přepadne nebo projdete místem, kde nemáte co dělat, což ve výsledku znamená jediné: boj.
Nutno říci, že i tato část hry je poměrně seznamovací. Bitvy jsou vesměs jednoduché a vy postupně začínáte zkoumat další možnosti. A že je co zkoumat, zjistíte poměrně záhy. Vyskytuje se zde totiž velice komplexní RPG systém. Ve hrách podobného typu by se daly očekávat role jako warrior, mage, priest apod. Na to všechno můžete rovnou zapomenout. Kdokoliv totiž může být kýmkoliv.
Pokušení stratégovo
Záleží hlavně na tom, čím zrovna bojujete. Každá z postav má k dispozici primární a sekundární zbraň a pokaždé, když projdete bojem, získáte určitý počet bodů, který můžete investovat do vylepšení vlastností na základě nesené zbraně. Typů zbraní je zde celkem 9, přičemž každý z nich má svůj unikátní skill tree. Ten není nijak rozsáhlý a složitý, ale vyřádit se v něm dá.
A i pro ty z vás, kteří se raději hned vrhnou do boje, je zde řešení. U každé zbraně máte na výběr ze dvou automatických archetypů. Stačí zaškrtnout, který se vám zamlouvá víc, a vyhrané body se pokaždé přidělí automaticky na základě zvoleného. Například pokud budete používat luk, můžete se rozhodnout mezi velkým poškozením na dálku, nebo útokem, kterým zasáhnete víc cílů.
My jsme tyto archetypy alespoň ze začátku využívali, protože jsme si nebyli jistí, jakým směrem se vydat. A hra nám v tomto ohledu pomohla. Investované body můžete navíc kdykoliv resetovat a navolit úplně nové, případně si zvolit druhý archetyp.
Tím ale bohatý RPG systém zdaleka nekončí. Jednou za čas dostanou vaši hrdinové bod, který je možno investovat do jedné ze 4 abilit – síla, obratnost, odolnost, hbitost. Dále má každá postava tzv. general ability. Zde už musíte body přidělovat sami. Vylepšovat zde můžete například štít, životy, iniciativu (hrdina přijde v boji častěji na řadu) a spoustu dalších skillů. Opět je můžete libovolně resetovat a zkoušet nové kombinace.
Magická kuchařka
Pokud jsme dosud mluvili o komplexním systému RPG, vězte, že systém kouzel je v tomto ohledu třešničkou na dortu. Tady bychom se opravdu nebáli použít přívlastek „složitý“. Ve Forged of Blood si totiž můžete vytvářet svá unikátní kouzla. Magii zde zastupují tzv. Magurite stones, které jsou trojího typu (arcane, thermal a spirit) a které nacházíte mezi kořistí.
Kouzla jsou rozdělena na skupiny drain a expel, přičemž v samotném boji nemůžete použít dvě kouzla stejného typu po sobě. Na výběr máte z osmi základních efektů a každé kouzlo jich může mít až pět. A aby toho nebylo málo, jsou zde modifikátory, které vylepšují nebo upravují efekt daného kouzla. Každý efekt se vylepšuje individuálně a pro thermal, arcane a spirit je odlišný. A coby poslední chod fungují ještě globální modifikátory, které upravují kouzlo jako celek.
Toto všechno smícháte a vznikne vám z toho kouzlo. Pokud nevíte, jak začít, je k dispozici spellbook, kde máte nějaké základní formulky. Také zde dostáváte postupně body, které můžete investovat a tvořit tak silnější a rozmanitější čáry. I přesto, že se všechny výsledné efekty i čísla zapíší do pravé strany obrazovky pod kouzlo, je velice složité do tohoto systému nějak proniknout a podchytit jej. Nezbývá tedy než kombinovat, upravovat a pozorovat efekty kouzel ve hře.
Hra začíná
Během útěku do Genevanu zjistíte, že jste v roli mladšího ze synů. Budete tak mít možnosti ovlivňovat dění v Attirasu nejen pěstmi, ale i mozkem. Vaše rozhodnutí totiž utvářejí váš charakter a ovlivňujete tak dění kolem sebe.
V tomto bodě je nutné podotknout, že příběh je servírován takřka výhradně formou dialogů. Je jich hodně. Opravdu hodně. Pokud tedy nejste moc na čtení, budete muset oželet příběh a vším tím textem se jen proklikat, abyste se dostali zpátky k zabíjení.
No a poté, co konečně dorazíte na onen kýžený hrad, se ocitnete na začátku hry. Zde totiž Forged of Blood doopravdy začíná. Rebelové dobývají svět ve velkém, vy musíte bránit poslední zbytky královského území a zabírat to nepřátelské. Do hry najednou vstupují úplně nové prvky jako organizace skupin, najímání vojáků, nakupování a prodávání výbavy, plnění různých druhů úkolů.
V podstatě máte naprostou volnost. Je na vás, jakým směrem se vydáte, s kým půjdete bojovat, jaké questy se rozhodnete plnit. Mapa neustále mění své barvy podle zabraného území, vyskakují zde nové bitevní figurky znamenající nové výzvy a všechno je to takové živé a dynamické. Jako byste byli doopravdy ve válce. A nebojujete jen s lidmi, svět Attirasu je plný všemožné havěti.
Bojoval jsi statečně, bratře
Především po grafické stránce není Forged of Blood žádný zázrak, grafika vypadá jak z minulého století. Nicméně poměrně dobře je řešená kamera. Tu můžete různě natáčet, otáčet a přizpůsobovat, takže máte vždy přehled o bojišti. Siluety svých i nepřátelských jednotek vidíte i přes překážky, a pokud si chcete udělat přece jenom lepší přehled, stačí zmáčknout definovanou klávesu a překážky úplně zmizí. Umělá inteligence nepřátel se postupem času zlepšuje a hra se stává těžší a těžší.
Jako celek tak ve výsledku působí Forged of Blood poměrně rozporuplně. Na jedné straně je zde vynikající, hluboký systém RPG a zábavné strategické bojování. Na straně druhé stojí dialogy, které jsou zkrátka příliš časté a příliš dlouhé.
Hru taky docela znepříjemňují některé příliš složité mechaniky, kupříkladu zmiňovaná magie, což způsobuje, že je do hry nebývale těžké proniknout. Je tu až příliš mnoho prvků, které jsou nepotřebné, nadbytečné, a hra je kvůli nim k uzoufání nepřehledná.
Byli bychom raději, kdyby Forged of Blood byla jednodušší, kdyby někde ubrala na megalomanské komplexitě. Hardcore hráči a praví milovníci žánru možná tuhle neohrabanost překousnou a v tom případě je čeká zábavná válka plná přemýšlivých tahových soubojů a pohybu po krásně realizované mapě světa. Ale pro většinu hráčů to bude až příliš tvrdý oříšek.