Forge of Empires
Forge of Empires stojí za zahrání. Je krásným příkladem toho, proč se žánr webových strategií usadil na dlouhá léta na výsluní platformy, a pryč se mu rozhodně nechce. Trpí sice na pár klasických nešvarů typických pro browserové hry, ale vyvažuje to dobrými produkčními hodnotami a mořem obsahu.
Další informace
Výrobce: | InnoGames |
Vydání: | 17. dubna 2012 |
Štítky: | budovatelská, zdarma, multiplayer, platby uvnitř hry, válečná, browser-gaming, nejhranější na starých hry.cz, online, strategie |
Rozvoj vlastního města a císařství, pečování o obyvatele a přeměna několika slaměných chatek ve vzkvétající říši. To jsou věci, které, ruku na srdce, slibuje každá druhá webová strategie. Forge of Empires to dělá také, ale na rozdíl od drtivé většiny své konkurence sliby také plní. Pár nešvarů se jí sice nevyhnulo, ale pokud máte rádi budovatelsko-válečné browserovky, jedná rozhodně o jednu z lepších voleb.
Hra sice neobsahuje žádný převratný a neotřelý prvek, ale zato exceluje v řemeslně kvalitním zpracování těch dobře známých. Základem je samozřejmě rozmisťování a stavba různých budov, správa surovin, zadávání výroby a výzkumu, a čas od času také válečné výpady do okolních provincií. Nic nového. Jenže vysoké produkční hodnoty Forge of Empires z ní činí záležitost, která je příjemná na pohled i poslech, a to je pochopitelně základ úspěchu.
Druhým pilířem je pak obrovské množství obsahu. Jádro pudla leží v tom, že ve hře svou říši opravdu provádíte z doby kamenné až do vesmírného věku. Zpočátku přemýšlíte, co přidělat na valník, aby to tak nedrncalo, když ho zvířata táhnou po zemi. A jakmile vás napadne kolo, můžete pak vymýšlet třeba ovocné sady. Nebo zpracování dřeva. Nebo lepší stavební postupy. Nebo... Technologií k vyzkoumání jsou stovky a všechny odemykají nové budovy a mechaniky. Pokud vás baví zkrášlovat město, rozšiřovat a přidávat stále nové stavby, které dál a dál zvyšují prosperitu vašeho lidu, Forge of Empires jen tak neomrzí.
Hra nabízí řadu komunitních funkcí, jako je třeba možnost postavit si hospodu, kam si ostatní můžou zajít posedět, a podobně. Sprška různých náhodných událostí a fakt, že je pro vaše zdroje efektivnější stavba budov, co produkují málo, ale často (sbírat produkci musíte ručně) zaručují, že na rozdíl od většiny podobných her je v ní zkrátka skoro vždy co dělat. To je příjemný kontrast s tradiční mantrou zírání na to, jak se vůbec nic neděje.
Občas přijde ke slovu i boj, a to jak proti počítačem ovládaným armádám při obsazování provincií (získáte pak jejich suroviny a zdroje, takže to dělat opravdu chcete), tak asynchronní PvP při plundrování hráčských osad. Bitka probíhá na poli poskládaném z šestiúhelníků, což by naznačovalo taktické možnosti, ale pravda je taková, že "akční" mapa je ve hře spíše na oko. Většina jednotek přeběhne celé pole v jednom tahu, takže pokoušet se o nějaké obchvaty nebo ostřelování z dálky nemá moc cenu, a nakonec vyhraje ten, kdo má prostě víc nebo pokročilejší jednotky.
Forge of Empires je taková webová Civilizace, což je sice na jednu stranu fajn, ale na druhou může někoho napadnout - "No jo, ale proč bych měl hrát tohle a ne opravdovou Civilizaci?" Když pomineme kacířskou možnost, že se dá hrát oboje naráz, Forge of Empires láká hlavně komunitní stránkou a samozřejmě faktem, že u ní nemusíte sedět několik hodin v kuse, když si chcete odpočinout u hry. Jednou za čas si odskočit posbírat produkci a zadat nový výzkum? Proč ne.
Kamenem úrazu podobných projektů bývá monetizace, tedy nutnost platit skutečnými pěnezi. Ano, je i tady, ale nastavená je vcelku benevolentně. Můžete například stavět kolik budov najednou chcete, což vás většina ostatních her dělat nenechá, dokud nezaplatíte. Čekání na pokročilé budovy a lepší jednotky nepříliš překvapivě trvá dost dlouho, což láká k utracení prémiové měny, která vše urychluje, ale hra zvládne poskytnout příjemnou relaxační zábavu i zcela zdarma, za což si zaslouží palec nahoru.