Football Manager 2016

Verdikt
80

Kombinace vylepšení a drobných novinek vytváří vynikající zážitek, který usnadní vstup nováčkům, zatímco přehledností a celkovou odladěností potěší i veterány. Skoková revoluce se nekoná, ale popravdě řečeno, ta by sérii v její momentálně povedené formě mohla spíše uškodit. Pokud si chcete zkusit, jaké to je koučovat fotbalový tým se vším všudy, lepší volbu nemáte.

Další informace

Výrobce: Sports Interactive
Vydání: 13. listopadu 2015
Štítky: fotbal, simulace, sportovní, strategie

Chelsea ve dvacáté minutě doma „teče“ s Tottenhamem 4-0 a vy začínáte přemýšlet nad tím, jak je letošní ročník Football Manager nějak věštecky nadaný. Vzhledem k tomu, že reálná Mourinhova anabáze byla jen o chloupek horší, zatímco ta vaše o fous kratší (virtuální Abramovič zjevně má pro portugalského egomaniaka slabost), je to asi dobrý štempl na analytické schopnosti téhle fotbalové simulace s RPG prvky. Každopádně, přišel čas dát Londýnu vale a vrátit se do rodné Příbrami. Nebo Olomouce. Nebo Brna. Jak je ctěná libost.

Stejně jako předešlé ročníky nabízí Football Manager 2016 ne revoluční, nýbrž evoluční změny. Od zavedení 3D zápasového enginu místo tradičních koleček s nožičkami se z toho stala tradice, kterou narušilo snad jen přidání Classic módu. Původně se zdál být jen přívěskem, který ze hry osekává prvky, co tak složitě v předchozích nabrala, a v nichž si veteráni série nadšeně rochnili - třeba tiskovky viz „Tak tobě se nelíbí, jak jsem na tiskovce řekl, že jsi hrál jako ten nejposlednější nýmand? Alou do béčka a uvidíme se na konci sezóny“.

Jenže postupem času se Classic mód ukázal být nesmírně atraktivním pro hráče, co nechtějí trávit herním měsícem týden reálného času. Jeho přejmenování na Touch mód v novém ročníku jasně deklaruje propojení s tabletovou verzí, aniž by ale tato odlehčená a stále hutná verze ztrácela cokoliv ze své komplexnosti.

Intuitivní, přehledné, učesané

Už jen menu, které se zase přesunulo na levou stranu obrazovky, působí příjemně, když se proklikáváte položkami ve snaze o řádnou správu vašeho fotbalového impéria. Největší přínos ovšem tento nový styl přináší v taktické přípravě. I pro nováčka je celkem snadné pochopit, jakou funkci mají jednotlivé hráčské role a co asi čekat od trequartisty, raumdeuter nebo loňské novinky v podobě inverted beků.

Přehledné tabulky každému ukáží, jak se daný hráč hodí na post a roli. Skoro je pak až problém nenechat se tabulkami strhnout – člověk má tendenci stavět hráče do role, která mu nejvíce sedí, ale tím si jen rozklíží taktiku. Možná, že se útočník nejlépe cítí jako defenzivní útočník, ale pokud od něj potřebujete, aby se držel spíš na hraně ofsajdové pasti, prostě ho musíte donutit i do role, ve které nemá skvělé hodnocení. Někdy vám asistent a další členové týmu cpou spíše roli, ve které má nejlepší hodnocení, ale jindy vás pravá ruka překvapí konstatováním, že vážně hraju Bednáře v neefektivní roli a stačí se podívat, jak málo toho naběhal. A měla pravdu!

Pomocník fotbalového trenéra 101

Konečně je také stránka s taktickými pokyny (které se dlouho vyvíjely z pouhých výkřiků od lajny) plně přehledná i pro nováčky. Veteráni se po čase naučili, co jednotlivé povely znamenají, ale noví hráči byli při pokynech jako "čekat na doplnění" ztracení. Teď už daná taktická položka vysvětluje jednotlivé příkazy buď slovně, nebo graficky a víte, co po hráčích chcete a nechcete.

Zápasový engine udělal také mnoho drobných krůčků dopředu, až by jeden skoro řekl, že vydají na jeden velký skok. Nové animace potěší, vše vypadá zas o něco reálněji, skoro jako opravdový fotbal.

Ubylo méně bruslení, bizarního točení se na míči a doskakování. Především ale engine začal pořádně počítat s odrazy – a že jich je! Hra díky tomu vypadá o mnoho lépe, protože míč se víceméně reálně odráží v daných úhlech, hráči skluzují do střel a motáni se v malém vápně konečně připomíná správné holomajzny ze Synot ligy a ne spolek přátel lidových tanců.

Z hlediska tiskových konferencí a komunikace s médii a hráči přibylo několik nových odpovědí. Výrazný posun vnímám ale asi jen u komunikace s hráči, kdy lze konečně hráči vysvětlit, že tým je nabitý a on musí čekat na lavičce, slibovat hraní z lavičky nebo v pohárech apod. Na občasné neústupnosti některých fotbalistů to nic moc neubírá (tak si táhni, Obi Mikele), ale už jen možnost některým vysvětlit, že holt musí počkat, protože je začátek sezóny a postupem času bude třeba rotovat a přijde jejich šance, je velké plus. 

Nesimuluje, má zlomenou nohu

Postupem času navíc začnete doceňovat další detaily. Lékař vám před zápasem zanalyzuje stav hráčů, kteří se zrovna doléčili a řekne, kolik minut by tak mohli zvládnout. Když dojde ke zranění během hry, hned víte, oč jde. Nemusíte se tedy klepat, jestli se z lehkého zraněné vyklube zlomený prst, nebo jde jen o tržnou ránu na hlavě – hra vám to řekne. A během celé sezóny doceníte číselně vyjádřenou zápasovou připravenost, která se stává stejně důležitou, jako celková kondice. Nedivíte se pak, že váš z cizí lavičky koupený hvězdný záložník sice má plnou nádrž, ale netrefí míčem ani vrata od stodoly.

Revoluce? Radši ne

Obvykle se tomto místě každoročně říká že Football Manager potřebuje nějaký velký skok dopředu. Letos ale ne. Upřímně totiž těžko říct v čem. Kompletně nový engine? Prospělo by to něčemu? Ten současný vypadá solidně a hlavně umožňuje, aby hra měla směšnou hardwarovou náročnost. Letošní ročník můžete bez zaškobrtnutí provozovat na notebooku s integrovanou grafikou.

Sports Interactive budou možná chtít držet tuto (ne)náročnost, protože cílová skupina Football Manageru nemusí nutně disponovat lepšími herními stroji. I kdyby hra začala vypadat jako FIFA, bude to právě kvůli hardwaru spíše na škodu.

Stejně je hlavní dívat se na statistiky, heatmapy, tabulky a následně sledovat, jak vaši svěřenci aplikují pokyny. A v téhle oblasti funguje nový ročník skvěle, ať už hrajete za giganta a řešíte, jak poskládat dvě jedenáctky pro ligu a Ligu mistrů, nebo jste si zrovna poskládali vlastní East Tokyo United.