Firewatch

Verdikt
80

Výlet do úžasně stylizované přírody divokého Wyomingu roztočí vaši fantazii na plné obrátky. Skvěle vybudovaný příběh se ale, bohužel, nedočká uspokojivého zakončení. Díky parádním dialogům, překrásným výhledům a vtahující atmosféře si však Firewatch vaši pozornost rozhodně zaslouží.

Další informace

Výrobce: Panic
Štítky: indie, adventura

Henry je obyčejný chlapík ve středním věku, kterému z neobyčejného důvodu ztroskotalo manželství. S nervy v kýblu nevěděl, co si se svou chotí počít, a když jednoho dne zakopl o nabídku práce strážce národního parku, moc dlouho se nerozmýšlel. Sbalil si saky paky, hodil krosnu na korbu červeného trucku a jako Henry Thoreau utekl do boudy v lesích. Maloval si klidné léto v naprosté izolaci, jenže to by nesměl mít na vysílačce tu strašně ukecanou nadřízenou. Jo, a také by se v parku nesměly dít prapodivné věci…

Hoří, má panenko

Na Steamu byste Firewatch našli mj. v kategorii „walking simulator“, ale ve srovnání se známými vycházkami jako Dear Esther nebo Gone Home je prvotina od odpadlíků z Telltale Games o poznání živější. Trajdáte po rozmanitém kusu wyomingské přírodní rezervace Shoshone, sbíráte novou výbavu v podobě skob nebo sekery, díky které se dostanete do dříve nepřístupných lokací, a co je nejdůležitější, neustále rozmlouváte se svou nadřízenou.

Jmenuje se Delilah, nikdy jste se s ní osobně nepotkali. Vlastně ani nevíte, jak vypadá, poněvadž se píše rok 1989, a tak ji není jak stalkovat na sociálních sítích. Přesto si k ní vybudujete vztah silnější než k naprosté většině jiných virtuálních postav. Firewatch je totiž skvěle upovídaná hra, a jak už ukázal například film Telefonní budka, k vytvoření nervy drásajících momentů vlastně nepotřebujete nic víc než dva šikovné hlasy.

Krása dialogu

Vedle překrásné stylizované grafiky je právě vztah mezi Henrym a jeho šéfovou tím nejlepším, co Firewatch nabízí. Celou dobu spolu komunikujete jen skrze vysílačky. Henry je zprvu poněkud zdrženlivý ňouma, zatímco Delilah je pořádný živel a má co říct prakticky ke všemu. Intenzivní události prvních dvou dnů mezi oběma protagonisty rychle vybudují pouto - z ryze profesní roviny se záhy přesunou do roviny osobní.

„S ostatními hlídkami si nepovídám tak často, jako s tebou,“ svěřuje se jednoho večera Delilah, když ze své vzdálené věže sleduje romanticky plápolající lesní požár a společně s Henrym kontrolují, zda se nerozšiřuje. Paní vrchní si z Henryho pravidelně utahuje, on jí to však umí vracet plnými hrstmi a notují si s ohledem na svůj oblíbený bar v Boulderu. Henrymu imponuje její ostřejší slovník, začne ji familiárně oslovovat pouhým „D“, a vzájemně si líčí své intimními problémy. Je radost tyhle dva pozorovat. Herecké výkony Cissy Jones i Riche Sommera patří k tomu nejlepšímu, co ve hrách uvidíte. Pardon, uslyšíte.

Prokletý plot

Firewatch je díky hlavním (a také téměř jediným) postavám úžasně lidskou a přirozenou hrou, kde se dospělí lidé chovají dospěle a z úst nevypouštějí nic, kvůli čemu byste si museli pravidelně klepat na čelo. To je ve hrách stále něčím nevídaným.

Uvěřitelné konverzace, krásné prostředí wyomingské divočiny a melancholický, leč jen zřídkakdy užívaný, soundtrack jsou spolehlivým receptem na hluboké vtažení do hry. Firewatch se dá odehrát během jednoho delšího večera, což je ostatně i lepší.

Imerzi za celou dobu ruší jen pár drobností, zejména mrtvolná absence zvěřiny a záhadný třímetrový plot z pletiva, který by přelezlo nebo oblezlo průměrně šikovné děcko ze školky. Pro zoceleného hikera Henryho jde ale o doslova nepřekonatelný problém, jehož řešení musí hledat na druhé straně mapy. Chlape, jsi sympaťák, ale někdy se chováš jako nemotorné trdlo.

Kdo to byl? Aha, tak nic no

Strávit léto hlídáním překrásného amerického národního parku zní naprosto idylicky. Máte svoji věž s hromadou knih, kolem se rozprostírá takřka panenská příroda vybízející k výletům a čas od času vám shodí zásoby, protože nejbližší obchod je vzdálený několik dnů cesty. Ačkoli tak Firewatch může s ohledem na aktuální módu vypadat, není survival hrou stylu Rust nebo vizuálně velmi podobná The Long Dark.

Firewatch je příběhová adventura, kde sice máte určitou volnost pohybu, nicméně o žádný vpravdě otevřený svět nejde. Příběh je lineární a dopředu daný, vaše odpovědi jej ovlivňují jen minimálně (opakované hraní znamená z 95 procent identický zážitek) a od tvůrců je sympatické, že vás příliš neobtěžují backtrackingem - nutností neustále chodit tam a zpátky.

Firewatch je zároveň thriller. Lehce mysteriózní setkání nesetkání hned v úvodu rozproudí vaši fantazii, ostatně začátek je na celé hře nejpovedenější. Čas utíká jako voda v řece Colorado, a jak se těžko vysvětlitelné situace po dvouměsíčním pobytu začnou opakovat, budete dumat, jestli je to opravdové, nebo vám už z dlouhé izolace nestraší ve věži. Jste tu opravdu sami? Je Delilah tím, za koho se vydává? Není zdánlivě panenská příroda Shoshone jen nějaký klam? Nestali jste se figurkou v podlé hře iluminátů?

Scénáristé umí budovat napětí a rozproudit hráčovu představivost. Aniž bych cokoli konkrétního vyzrazoval, má to jeden háček: Firewatch na konci selhává. Čtyři hodiny napětí končí neuspokojivým rozuzlením, které se snaží šokovat, jenže ve skutečnosti je mdlé a nenaplňuje velká očekávání, která ve vás scénáristé nechali klíčit.

Titulky budete sledovat s určitou pachutí na jazyku. Snaha autorů zaplést do skvěle vybudovaného vztahu Henry-Delilah další osudy dopadla jako šipka do louže.