FIM Speedway Grand Prix 15

Verdikt
70

Realismus i zábava se potkaly v novém simulátoru plochodrážních motorek. Hra neobvyklého ražení potěší profesionalitou svého zpracování, skvělou sportovní taktikou i kutilstvím. Zamrzí však nedostatečný tutoriál a prázdný multiplayer.

Další informace

Výrobce: SoftPlanet
Vydání: 1. prosince 2015
Štítky: motorky, simulace, sportovní, závodní

Závody motocyklů na ploché dráze nepatří mezi nejoblíbenější sporty na světě. Proto je docela neobvyklé setkat se s nimi v herní podobě. Závodní novinka FIM Speedway Grand Prix 15 však mile překvapí. Dokáže pobavit nejen velké motoristické fanoušky, ale i ostatní hráče. Specifický sport imituje dostatečně věrně a zároveň umí být i velmi zábavná. Škoda prázdného multiplayeru a nedostatečné výuky soutěžních pravidel.

Výuka „za pět“

Při tvorbě FIM Speedway se autoři ze Softplanet Studios rozhodli zpracovat velmi okrajové herní téma, a proto automaticky čelili problémům, s jakými si jiní vývojáři hlavu lámat nemusejí. Paradoxně ale nevěnovali pozornost tomu nejdůležitějšímu, tedy výuce hráčů, kteří jejich dílu možná zpočátku příliš neporozumí.

Ačkoliv není pochyb o tom, že FIM Speedway Grand Prix 15 nalezne své věrné především mezi fanoušky ploché dráhy, hra měla jistě ambice oslovit i širší publikum. Proto je nanejvýš podivné, že osvětu hráčů autoři docela odbyli. Čím je plochá dráha jako sport charakteristická a jak lze její specifika využít k úspěchu, to osvětlují pouze prostřednictvím několika stručně přednesených dogmat. To k seznámení jistě nestačí.

Striktní pravidla

Plochá dráha (alespoň ta herní) je podle tvůrců ovlivňována čtyřmi základními faktory: adhezí pneumatik, správně dávkovaným výkonem motoru, dobrou znalostí dráhy a pohotovým startem. Jak ovšem co nejlépe tyto fenomény využít v praxi, tedy přímo na závodní dráze, to už si člověk musí zjistit sám nepříjemnou metodou pokus-omyl.

Slabý je autorský výklad i k celkovým pravidlům plochodrážního sportu. Hráči se musí sami bolestivě naučit, že ačkoliv jde o relativně kontaktní soupeření „rameno na rameno“, za každou neplechu se tvrdě platí. Ať už nechtěně vyjedete z dráhy, havarujete, anebo jste označeni za viníka nehody, závod pro vás nemilosrdně skončí a o své štěstí se musíte poprat v dalších rozjížďkách, přičemž body z nich vám k vytouženému postupu do vyřazovacích bojů nemusejí stačit.

Jako když dítěti sundáte kolečka 

Slabý tutoriál je drátem do oka všem hráčům, kteří se v průběhu hraní mnohokrát podiví nad různými specifiky plochodrážního sportu. Na druhou stranu je ale jediným skutečně zásadním problémem celého projektu.

Například v otázce zpracování samotného závodění hra téměř exceluje. Nabízí dva striktně oddělené jízdní režimy, tedy arkádu a simulaci. A díky tomu si kariéru plochodrážního jezdce můžete prožít dvakrát jinak. Rozdíl mezi arkádou a simulací je obrovský. Podobá se situaci, kdy dítěti najednou sundáte z bicyklu postranní kolečka. Zatímco v hravé arkádě se jen drží plyn a v pravou chvíli zatáčí, simulace je určena pro opravdové machry.

To, že hra nabízí dva diametrálně odlišné režimy jízdy, není vůbec špatné řešení. Byla-li řeč o uspokojení jak plochodrážních fanoušků, tak i hráčů z davu, dvěma odlišnými typy závodění se to hře snadno podaří. Dá se říct, že má dvě zcela odlišné tváře. Arkádu nabídne zájemcům o příležitostné pobavení a simulaci těm, kteří plochou dráhu milují nade vše.

Co závod, to jiná situace 

Při simulaci má hráč na starost podobné spektrum ovládacích prvků jako při závodech okruhových motocyklů. Důležitá je tedy nejen práce s plynem, ale též správný náklon jezdce nad strojem, díky čemuž ideálně projíždí zatáčky a včas zrychluje i brzdí. Co je ale nejdůležitější – nijak výjimečná nabídka ovládání je fantasticky okořeněna celkovými podmínkami, ve kterých hráč musí řídit. Okruhy a driftovací styl, s jakým se na nich jezdí, dělají z FIM Speedway Grand Prix 15 po právu malý unikát.

Autoři lehce vyvedou z omylu všechny skeptiky, kteří se domnívají, že na oválovém závodění nelze nic vymyslet. Povedlo se téměř nemožné a z jednoduše vypadajícího sportu je věda. Hráč kvůli tomu musí nejen pečlivě ovládat svůj vratký stroj, ale také uvažovat nad mnoha taktickými eventualitami.

Ruce od šmíru 

Mezi nejvýraznější prvky ovlivňující sportovní úspěchy patří proměnlivá povaha okruhů. Předně, okruhy se liší navzájem, takže na pražské Markétě se zákonitě jezdí trochu jinak než třeba na mnohem kratší dráze v britském Cardiffu. Zároveň se ale každá trať mění i v průběhu závodu, což je opravdová lahůdka. V průběhu každé pohárové soutěže, kdy finálovým bojům předchází dlouhá série kvalifikačním rozjížděk, se detailně mění struktura povrchu tratě, což dle očekávání zaměstnává plochodrážníkovu mysl ze všeho nejvíc.

Díky jednoduché symbolice se jezdec před startem každé rozjížďky dozví, v jaké aktuální kondici se určité úseky trati nacházejí, a pokud to myslí se závoděním opravdu vážně, přizpůsobuje se tomu nejen stylem jízdy, ale i přenastavením stroje. Ustavičný „štelunk“ motocyklu patří vedle proměnlivých podmínek tratí k největším perlám hry. V servisu mezi jednotlivými rozjížďkami se budete zabývat nejen stavem pneumatik, ale také převodovými poměry, maximálním výkonem motoru a jeho točivým momentem.

Skvělé je, že se i drobounké změny ve čtyřech základních nastaveních na chování motocyklů zřetelně projeví. A nejen to. Motocykly se při soutěžení také rychle opotřebovávají. Na jezdce je tedy vyvíjen ohromný tlak, aby se mu podařilo udržet stroj stále konkurenceschopný.

Do závodění se díky „únavě“ techniky promítá ohromný kus taktického uvažování. Hráč volí v pohárové soutěži z mnoha strategických variant, může se například rozhodnout absolvovat základní rozjížďky ve volnějším tempu, a odpočatý materiál „zmáčkne“ až ve vyřazovacích bojích.

Tlačit na pilu od začátku je ale také dovoleno. Zvlášť pokud se nechcete stresovat rizikem nedostatku kvalifikačních bodů. Pokud máte peníze nazbyt a můžete mezi rozjížďkami měnit zakoupené díly, pak jen do toho. FIM Speedway Grand Prix 15 je v taktických možnostech opravdu velmi svobodomyslná, což z ní dělá jednu z nejtaktičtějších závodních her vůbec.

Hezky je na stadionu 

Po technické stránce hra neurazí ani nenadchne. Autoři znovu dokáží vyvrátit předsudky například o tom, že každý plochodrážní ovál musí být stejný. Není to pravda, nápadité ztvárnění okruhů včetně diváckých prostor skoro vyrazí dech. Průměrné zvuky už tolik ne. A bohužel vás také jistě brzy začne štvát protivný komentátor. Má malou slovní zásobu, zato přehnaný entuziasmus v hlase.

Každopádně Softplanet Studios dokázali skoro nemožné. FIM Speedway Grand Prix 15 s pověstí hry, kterou by skoro nikdo nechtěl hrát, nabízí překvapivě vysokou kvalitu zpracování a velkou porci zábavy.

Je fakt, že FIM Speedway není zrovna výpravnou hrou - kromě šampionátu, volných jízd a prázdného multiplayeru už toho moc nenabídne, a svůj sport jako takový navíc špatně vysvětluje. Nelze však přehlédnout, jak dobře se autorům povedlo zpracovat pouto jezdce a stroje. Jezdit, opravovat a taktizovat vás bude jednoduše bavit a nakonec si řeknete, že FIM Speedway Grand Prix 15 opravdu není špatná hra. Je přesně taková, jakou byste ji ani nečekali.