FIFA 15
Skvělá nabídka herních módů, návykový Ultimate Team, skvěle vypadající herní prostředí a skutečná fotbalová atmosféra. V tom všem FIFA 15 exceluje. Bohužel, zpracování zápasů přináší změny, které sice řeší některé staré problémy, ale zároveň přidávají nové.
Odcitujme si nejprve úryvek z tiskové zprávy, kterou EA vydali u příležitosti oznámení FIFA 15. „Jemně vyladěná biomechanika postav napomáhá fotbalistům reagovat a pohybovat se s větší stabilitou a lépe ovládat míč, pokud ho mají v držení. Precizní kroky, obraty v nízké rychlosti a lepší ovládání míče v rychlém běhu umožní fanouškům vést hráče na hřišti s vyšší mobilitou a kontrolou.”
Hráč by mohl z výše řečeného vyrozumět, že FIFA 15 přichází s vylepšenými animacemi, pohyby hráčů a ovládáním míče. Pokud bychom brali jednotlivé prvky zvlášť, pravděpodobně bychom se shodli na tom, že autoři svůj slib splnili. Animací je skutečně víc než loni, pohyby hráčů, zejména brankářů, jsou přirozenější a ovládání míče je přesnější a v globálu zvýhodňuje útočícího hráče před obráncem. Ovšem to všechno jako by EA vyvíjeli separátně, a když poté spojili jednotlivé prvky dohromady, něco se pokazilo.
Zejména v pokutových územích se dějí věci: hráči padají jeden přes druhého, obránci stojí uvnitř branky, míč se odráží všude možně a mezi tím vším lítá bezradný brankář. Karol Polák tomu říkal „trma vrma” a v televizi to bylo napínavé a zábavné. Ve hře ale jenom trnete, kam se po té hromadě přemetů a kotrmelců odrazí míč, a kdo se k němu čirou náhodou dostane.
Nejlepší obranou je obrana
Jinak je ale třeba uznat, že FIFA 15 dala hráčům do vínku větší variabilitu pohybu a nové triky - třeba efektní patičky, rozmanité kličky nebo úhybné manévry vypadají velmi pěkně. I proto je s podivem, že největší problémy, co se týče animací, jsou v něčem tak obyčejném jako běhání. Tady má FIFA 15 bezesporu velké problémy a zejména hráči, kteří mají lepší atribut rychlosti, působí při sprintu prkenně a nepřirozeně.
Četných nedodělků a nesmyslných situací si ale po pár desítkách odehraných zápasů přestanete všímat. Budete sice vědět, že tam jsou a uvědomíte si je pokaždé, když nějak ovlivní samotnou hru (což se naštěstí nestává tak často). FIFA 15 se totiž hraje vlastně velmi dobře, přestože v mnoha okamžicích nevypadá realisticky. Hlavní podíl na tom mají úpravy obranné hry, kterou se EA Sports snaží už delší dobu posunout k taktickému bránění a nikoliv jen k prostému mačkání tlačítka na odebrání míče.
FIFA 15 jde v tomto ohledu ještě dál než předchozí dva ročníky a od útočících hráčů tak přichází mnohem větší nebezpečí než kdykoliv dřív. Pokud na nový styl hry nepřistoupíte, dočkáte se na vyšších obtížnostech situací, kdy jeden protihráč projde skrz čtyři vaše obránce jako nůž máslem. Vaši obránci nesmí být statičtí, musí lépe vykrývat prostory pro přihrávky a nesmí se bát jít často do skluzů. Klasické odebrání míče nejenže ztratilo na efektivitě, ale navíc při jeho použití budete častěji faulovat.
Důsledkem ztížené obrany při soubojích jeden na jednoho je mimo jiné i zvýhodnění šikovných a rychlých hráčů - tedy těch největších hvězd. Ti byli samozřejmě vždycky silnější než průměrní hráči, ale ve FIFA 15 se občas pohybují jako nepřekonatelné mašiny, které se dostanou z každé situace a zařízení trefí i poslepu ze 40 metrů. Na jednu stranu je fakt, že ve FIFA 15 zvládne i hráč z druhé ligy fantastické míčové triky v plném běhu, takže je logické, že takový Neymar nebo Ibrahimovič bude ještě silnější, na druhou stranu ale taková věc moc neprospívá uvěřitelnému pocitu ze hry.
Mezi třemi tyčemi
Velkou změnou prošli brankáři a pohříchu platí, že i jim by bylo možné s klidem přilepit na čelo nálepku „kontroverzní”. Na jednu stranu dostali Čech a spol. novou škálu pohybů a jejich zákroky vypadají fantasticky. Stejně tak je o dost těžší přehodit je při samostatném úniku lobem, protože při nich vybíhají inteligentněji než dřív. A rovněž střelba z dálky nemá díky kvalitnějším brankářům takovou úspěšnost jako dřív. Problém je ale v tom, že zatímco některé jejich zákroky jsou až supermanské, jindy pustí střelu z dálky mezi nohama nebo nechají propadnout centr až metr před brankovou čáru, aniž by se snažili jej stáhnout ze vzduchu.
Brankáři to mají díky pozměněné fyzice míče a celé řadě komplikovaných situací ve vápně mnohem těžší než dřív a v reakcích na všechny ty odrazy a dorážky celkem obstojí. Ale jejich chování při centrech, rozehrávkách a v jiných naprosto standardních situacích je nepředvídatelné a často vás dostane do problémů.
Fotbal jako ze salónu
Pokud v hratelnosti zápasů udělala FIFA 15 dva kroky vpřed, pak jeden bokem a dva dozadu, v případě grafického zpracování šli vývojáři naštěstí jenom kupředu. Hlavně v případě anglické Premier League, se kterou EA podepsalo speciální licenční smlouvu, je zpracování veškeré neherní omáčky skutečně dokonalé. Stadiony, diváci, efektní záběry a skvělá atmosféra musí potěšit každého fandu téhle soutěže. Obecně je vidět, že velkým hvězdám a známým klubům se tvůrci FIFA 15 věnují s mnohem větší pečlivostí než zbytku licencovaných týmů, ale to je koneckonců logické.
Určité kosmetické změny najdete i v zápasech. EA se v marketingových materiálech chlubí hlavně novým zpracováním emotivních projevů hráčů. Rozčilují se po zkažené přihrávce, po hrubém faulu se začnou strkat a máchají rukama, když nedostanou míč tam kam potřebovali. To je sice všechno krásné, ale v praxi si takových drobností asi moc všímat nebudete.
Online je vše
Letošní NHL 15 všem připomnělo, jak moc jsme si během let zvykli na obrovské množství různých herních módů. FIFA 15 si naštěstí drží víceméně stabilizovanou nabídku. Oproti loňsku ubyla klasická tréninková aréna, v níž jste mohli pilovat třeba rohové kopy a jiné situace. Naopak návratu se dočkal turnajový režim. Jinak je nabídka prakticky shodná s předchozím ročníkem a je znát, že vývojáři se letos snažili upravit hlavně zápasy a nikoliv herní módy.
Větší pozornost tak věnovali jen FIFA Ultimate Teamu, i když ani v tomto módu nečekejte zásadní změny. Tvůrci omezili možnosti hromadných prodejů kartiček (už nemáte k dispozici neomezené množství slotů) a do hry přidali možnost hostování. Hra vám tak občas nabídne sérii prémiových hráčů, ze kterých si můžete vybrat jednoho, který s vámi odehraje předem dané množství zápasů.
Zajímavou novinkou jsou také „koncepty”. Jde o týmy, které si můžete složit z kompletní nabídky kartiček ve hře a zkoumat, jak bude fungovat chemie a nastavení mezi jednotlivými hráči. Do konceptů sestav můžete zapojovat i své aktuální hráče a zjišťovat co a jak. S takto vytvořenými týmy nemůžete hrát, ovšem i přesto je podobné fantazírování docela zábavné.
Není verze jako verze
PC verze využívá herní engine v plné míře. Obě verze, tedy pro nové konzole a PC, jsou v podstatě totožné, jenom PC verze nabízí navíc rozšířené možnosti nastavení grafiky a možnost hrát na myši a klávesnici.
Kvůli novému enginu ale PC hráči přišli o českou lokalizaci a komentář Míry Bosáka. S ním se zřejmě pro novou generaci Fify už nepočítá a vzhledem k tomu, že česká pobočka EA letos zavřela krám, neměli bychom si dělat velké naděje ani do budoucna. Češtinu už tak mají k dispozici jen hráči na PS3 a Xbox 360. Ke cti EA je ale třeba říct, že se obě verze na staré konzole rovněž dočkaly úprav a nejde tedy klasicky konstatovat, že v nové krabici se nachází stará hra. Samozřejmě, pokrok už není zdaleka takový, jako PC a next-gen verzí.
FIFA 15 má rozhodně potenciál bavit po celou sezonu. I když ale budete ochotni tolerovat popsané chyby, nedostanete vlastně o moc lepší zážitek, než jaký nabídla FIFA 14. Vývojáři jakoby se snažili opravit něco, co nebylo až tak úplně rozbité. Je možné, že na těchto nových principech v budoucnu postaví dech beroucí hru, ale letos jí k tomu ještě něco chybí.