Far Cry New Dawn

Verdikt
78

Série Far Cry se vydala na cestu k sandboxovému RPG a spin-off New Dawn ji vede za ruku. Pozvánka do úžasně živoucího světa, který zareaguje na každé vaše pokašlání, se neodmítá, ale zároveň hra ničím výrazně nepřekvapí.

Další informace

Výrobce: Ubisoft Montreal
Vydání: 15. února 2019
Štítky: střílečka, first person, postapokalyptická, postapokalypsa, otevřený svět, akční

Herní série Far Cry je typickou ukázkou úspěšného self-made projektu. Z kdysi pouhé demonstrace síly rozhraní DirectX 9 vzešla globální značka s vlastním celovečerním filmem a pětidílnou herní sérií doplněnou o řadu spin-offů, jako je New Dawn. Novinka ohromí živoucím světem s nádhernými přírodními kulisami a bystrou umělou inteligencí. Dynamická hratelnost s nečekanými zápletkami vystačí na desítky hodin zábavy, kterou nicméně omezuje velká svázanost s pátým dílem ságy, mikrotransakční žebrota Ubisoftu a přehnaná vulgarita příběhu.

Nové, a přece podobné starším

Již třináct let buduje Ubisoft ve Far Cry jednu ze svých nejdůležitějších herních značek, což k ní poutá očekávanou pozornost i jistou míru kontroverze. Velké vydavatelství sází na jistotu, a tak ani New Dawn na první pohled ničím výrazně nepřekvapí, což jí budou mnozí vyčítat.

V podstatě jde „jen“ o volné pokračování jednoho z příběhových konců pátého dílu, tudíž neopouštíme Hope County ani stát Montana, jenom sledujeme, jak hra vdechuje regionu nový smysl. Ale vcelku se jí to daří. Jak obrazem, tak i scénářem.

V New Dawn se vypráví, jak po téměř dvou dekádách od nukleární katastrofy povstane Země z popela a její zázračně regenerující příroda přiměje přeživší k zakládání soběstačných komunit. Díky tomu původní mapa z pátého dílu doslova rozkvete a má znovu co nabídnout.

Revitalizovaná oblast bohužel láká bandity, což je naopak impuls pro novou zápletku. Teroristé se rozhodli nad oblastí postupně převzít kontrolu, a tak znovu propuká válka, tentokrát už nejen o ideály, ale také o benzín a brambory do polévky. A bojovat se bude po kolena v lučním kvítí.

Vcelku povinně do sebe novinka absorbovala i lov zvířat (viz spin-off Primal), cestování po souši, vodě i ve vzduchu a také obrovské množství volnočasových aktivit včetně kutilské dílny, sběru surovin a zvelebování základny.

Pod vlivem RPG prvků se Far Cry vlastně dávno rozloučila s odkazem původního dílu a více motivů dnes naopak sdílí kupříkladu s Falloutem 76. Na rozdíl od Bethsedy však v Ubisoftu vědí, jak a čím zaplnit obrovské herní prostředí, aby se nestalo strnulou a nudnou kulisou. V tom právě tkví velký přínos nového dílu. Portrétuje herní svět tak přirozeně, až se zdá skoro reálný. Lví podíl na tom má špičková umělá inteligence.

Živoucí svět

Zatímco v pátém dílu série si takzvaně „dynamická AI“ odbyla sympatický debut, v New Dawn už ani nepřekvapí, když se virtuální postavy chovají téměř jako skuteční lidé. Hra samozřejmě znovu nabídne i možnost kooperace s přáteli po síti, ale umělá inteligence je dokáže zastoupit a lhostejno, zda zrovna v roli zemitých postav z příběhu, anebo dokonce zvířecích miláčků. Jízda se psem v sajdkáře je zážitek, kvůli kterému se do Far Cry vyplatí investovat.

Díky kvalitní AI má hra vzácnou schopnost eliminovat hluchá místa v obrovském herním prostředí tím, že kolem hráče neustále vymýšlí nějakou aktivitu. Podobně jako v thrilleru Počátek na sebe hlavní hrdinové tak dlouho poutají pozornost, až se něco semele.

Stojíte například na křižovatce prašných cest a za chvíli už slyšíte dodávku plnou drzých banditů. Jakmile je vyřídíte, opodál shodí letadlo kontraband, za kterým vyrazí také smečka divokých prasat, a to znamená další „práci“. Až vyřídíte čuníky, přijde si pro stažené kůže obchodník a s ním i pár dalších civilistů na nezávazný pokec. Ačkoliv to celé vypadá jako absurdní divadlo, ve skutečnosti je sled událostí velmi přirozený a svět jimi nádherně žije.

Krokodýlovi v řece neuplavete

Navzdory předprogramovaným činnostem se NPC postavy umějí chovat nepředvídatelně, a tak mezi nimi propukávají i střety a přestřelky, nebo si přinejmenším navzájem humorně škodí. To jednou bandita vyleze z převráceného auta a než si opráší kalhoty, srazí ho (a dorazí) nohsled na smykující čtyřkolce, ze které se pokoušel setřást rozzuřenou šelmu.

Obvykle se ale počítačové postavy honosí bystřejším uvažováním. Pokud například dojde k automobilové honičce a soupeř zjistí, že víc riskuje, než získává, raději se otočí a jede si po svém. To samé platí o zvířatech. Útok zubra jsme přežili jen díky poslednímu výstřelu z automatické pušky, kterého se zvíře tak leklo, že zmizelo mezi stromy. Praseti zase uniknete nedobrovolnou koupelí v řece. Ale pozor, takový krokodýl si zaplave rád...

Duchapřítomná umělá inteligence vytváří svět, který na vás přirozeně reaguje a je vám nejen zdatným soupeřem, ale také ochotným pomocníkem. Na přátelskou AI se většinou můžete spolehnout. Když souseda pustíte za volant, doveze vás na přesně určené místo.

Naopak, když někomu ujedete, bude se snažit na něco naskočit a dohnat vás. To si takhle za námi do trávy po dvaceti minutách putování na opačný konec mapy přisedl pastor Jerome, kterému jsme ujeli na člunu a on nás dohnal autem. Kam my se dostali po vodě, tam on po silnici.

Pochopitelně se AI nechová bystře úplně vždycky. Občas některá postava zůstane strnule stát v prostoru nebo tragicky neúčinně pálí po protivníkovi, ovšem oproti běžnému standardu her s otevřeným světem je bugů zanedbatelně, a proto jednotlivé kiksy nestojí za řeč.

Toulavé boty

Od chytré umělé inteligence se odvíjí celková úroveň akce na bojišti. V přestřelkách se nepřátelé účinně kryjí a snaží se pálit ze zajištěných pozic, které často mění. Proto i banální střet v několika lidech vydrží bavit příjemně dlouho, samozřejmě s ohledem na dané prostředí.

Úplně jinak se bojuje v otevřené krajině a mezi stromy. A jelikož konflikty v New Dawn vznikají opravdu z jakékoliv příčiny a kdekoliv, budete pobíhat s puškou třeba v řece mezi rybářskými vlasci, na horách, v průmyslových komplexech, po zpustošených samotách nebo na letadlové lodi. Zkrátka všude tam, kam vás zavedou úkoly anebo toulavé boty.

V New Dawn je hratelnost natolik rozvolněná, že ani netřeba hrát příběhovou kampaň a zábava si vás sama najde. Cesta k úkolu, která by za běžných okolností trvala jen pár minut, se může protáhnout i na hodiny díky tomu, co všechno se na ní semele. Stačí třeba jen vyslyšet tip z vysílačky a napadnout blížící se konvoj s cisternou pohonných hmot.

Konflikt vás může dostat až k nepřátelskému doupěti, které zlikvidujete, ale na další cestě už padne noc a v divočině budete mít úplně jiné starosti. Zdánlivě náhodnými situacemi je hra doslova prošpikována a udržuje si příjemnou dynamiku, přestože její podstata samozřejmě zůstává v plnění hlavních a bočních úkolů.

Zápletka hry velí konsolidovat odpor proti teroristickým aktivitám, což si žádá vybudovat bezpečnou pevnost, vybavit ji proviantem i obránci a modernizovat její kutilské dílny na výrobu dokonalejších zbraní, munice, výbušnin, dopravních prostředků, léčiv a dalších pomůcek. A s tím vším pak vytáhnout na nepřítele k finálnímu střetu. 

Budovatelská iniciativa se také pochopitelně neobejde bez zásob surovin a pohonných hmot, ke kterým se lze dostat třemi různými způsoby. Buď budete vše potřebné získávat z volné krajiny, což je časově nejnáročnější. Nebo ve formě odměn za splněné úkoly, což je obtížné, ale nejpřirozenější. Anebo si pokrok ve hře jednoduše koupíte.

Zaplacený úspěch

Nebyl by to Ubisoft, kdyby i do New Dawn nezakomponoval svůj rafinovaný mikrotransakční systém, který vám za poplatek umožní rychlejší průchod hrou. Jelikož se dají předplatit nejen součástky k výrobě čehokoliv, ale i speciální schopnosti postavy, rozděluje se hra de facto na dvě části.

Pakliže si ji chcete užít jako kraftovací sandbox se zdokonalováním postavy v tempu obvyklém pro běžné RPG hry s otevřeným světem, pak netřeba investovat žádné další sumy. Jestliže ale chcete ihned do akce a být v ní co platní, budete o zpoplatněném „traineru“ přinejmenším uvažovat.

Na obranu New Dawn nutno podotknout, že existují i křiklavější případy zneužití herních mechanik pro mikrotransakční účely. Ostatně přímo ze stáje francouzského vydavatele se nabízí například motoristická The Crew. Příjemnou náplastí na zdlouhavější obstarávání materiálů a zkušeností je každopádně nádherné herní prostředí, ve kterém se celou dobu budete pohybovat.

Hurá na dovolenou

New Dawn by mohlo posloužit jako reklamní materiál pro cestovky. Stačí pár záběrů na pitoreskní západ slunce nad rozkvetlou krajinou, a turisté se do Hope County jen pohrnou.

Grafické zpracování opravdu bere dech. Vegetace je tak bujná, že prakticky není vidět na zem, a pokud máte dostatečně výkonné PC, užijete si virtuální svět v bezkonkurenčních detailech, efektech i pohybu. Příroda zatím ve hrách nebyla vykreslena lépe, a to do posledního lopuchu u rybníka.

Svět je tak rozlehlý a plný života, že vás ani po desítkách hodin neomrzí. Stejně kvalitní je ozvučení, které je vyvedeno do naprosté reality, od křupání koženkových sedaček v bugině až po bzučení čmeláka kolem uší.

Z nového dílu Far Cry zkrátka čiší špičková kvalita a také fakt, že tvůrci měli na co navazovat. Na druhou stranu, právě kvůli tomu se mnozí hráči neubrání pocitu, že něco podobného už zažili, a asi ne jenom jednou. Mnoho na tom nezmění ani křiklavá růžová a atmosféra „punku z popelnice“, do které se hra stylizovala. A už vůbec ne její přehnaná vulgarita a obscénní násilí.

Zlo na předpis

Jelikož se zlo ve Far Cry obvykle identifikuje sadistickou nálepkou, nejspíš nepřekvapí, že teroristy nyní vedou dvě brutální mužatky, které v jedné z mnoha ohavných scén dokonce umlátí své oběti motorkářskými přílbami.

Snaha tvůrců ozvláštnit tento podivný matriarchát kanální mluvou, komediemi na hlavách a hip-hopem si nejspíš svoje publikum najde, nicméně je-li vám přes třicet, možná se budete na New Dawn cítit už kapánek staří.

Všudypřítomný argot navíc tvůrcům dodali snad za kus chleba Limp Bizkit, takže záporné postavy skládají z výrazů „fuck“ a „shit“ celé věty a zvlášť v českém překladu to zní opravdu směšně.

Od pubertálního primitivismu se lze naštěstí ve Far Cry New Dawn snadno odpoutat a skočit si třeba do lesa na houby. I tím Ubisoft víceméně v dobrém slova smyslu ukazuje, jak má vypadat moderní vysokorozpočtová hra. Nabídne od všeho něco, i když ne vše vám může být po chuti. Ale zpracované to bude špičkově.

New Dawn svoji roli splnila a jakožto vyloženě evoluční dílek přesně zapadla do skládačky. Nepřekvapila, ale ani nezklamala.