F1 2015

Verdikt
43

Solidní jízdní model, nesmyslně osekaný herní obsah a sotva průměrná grafika dělají z F1 2015 mimořádně hořkou pilulku. Za tučnou cenu dostanete tučné zklamání, kterému předcházely naslibované hory a doly.

Počítač

WindowsWindows

Alza

Konzole

PlayStation 4PlayStation 4

Alza

Xbox OneXbox One

Alza

Další informace

Výrobce: Codemasters
Vydání: 10. července 2015
Štítky: multiplayer, pro hráče do 18 let, simulace, závodní
F1 2015 nevypadá špatně, ale vzhledem k tomu, že nový grafický engine byl hlavní příčinou všech průtahů, nelze se ubránit mírnému zklamání. Některé animace sice působí propracovanějším dojmem, ale třeba oslava vítězství na bedně je opět jen křepčením bizarních loutek. Některé problémy zkrátka nevyřešíte tím, že na ně hodíte víc peněz a pixelů.

V jiných oblastech ovšem pokrok vidět je. Hra používá nový systém kamer a ty kokpitové jsou o fous použitelnější. Stačilo jen trochu změnit úhel pohledu a hned je na světě líp. F1 2015 navíc působí plynuleji a není to jen stabilnějším frameratem. Monoposty jsou čitelnější, ochotněji reagují a dávají zpětnou vazbu, především při jízdě po různém povrchu a za deště. V důsledku toho jsou samozřejmě nervóznější než dřív, ale zase se je rychleji neučíte řídit - alespoň tedy na playstatioňáckém gamepadu, se kterým si efjedničky vyloženě padly do noty. Ano, jízdně jde o mírný pokrok v mezích zákona. Tak hurá vyrobit vlastní profil a začít sklízet vavříny.

Fíčura sem, fíčura tam, hlavně že to dodělám

Návrat do menu ovšem stopové množství optimismu spolehlivě zabije. Kariéra s vlastním jezdcem? Zmizela. Předpřipravené scénáře slavných bitev a okamžiků z historie Formule 1? K nenalezení. Kooperativní multiplayer nebo možnost jezdit s historickými monoposty? Zapomeňte. Důvodem je asi to obrovské množství práce, které v Codies měli s přechodem na nový engine. Jen škoda, že to jaksi není vidět.

Bič uzávěrky (vydání se na poslední chvíli ještě o měsíc posouvalo) seškrtal herní možnosti na kost a z té ještě vysál trochu morku, takže nepočítejte ani se safety carem nebo dalšími blbůstkami, které byly k mání v předchozích ročnících. Vývojáři si museli být sakra jistí, že nás ohromí novým enginem, přepracovanou fyzikou pneumatik a aktualizovanými soupiskami. Jenže se bohužel přepočítali.


Ani ten nejzaslepenější fanda Formule 1 nemůže tuhle zradu na obsahu odpustit. Ne ve chvíli, kdy jsou starší ročníky k mání za zlomek ceny a nabízejí víc herního obsahu ve srovnatelné audiovizuální prezentaci. Některé věci, které vzaly za své, byly jen nepodstatné drobnosti, jiné ovšem regulérním pokusem o košatější obsah, který jsme po téhle sérii vždycky vyžadovali. A teď jsou pryč dokonce i ta polovičatá řešení.

To je velký průšvih, protože zatímco jemný tuning v jízdním modelu a umělé inteligenci uvidí jen zkušený harcovník, který má odkrouceno několik dílů v řadě, úbytek obsahu je patrný na první pohled i laikovi, který hru nesrovnává s ovladačem v ruce, ale porovnává recenze nebo třeba jen seznam nových herních módů na krabici.

Pro takového cifršpióna mají Codies podrazy typu Professional season, což není nic jiného než standardní sezóna s vypnutým HUDem a asistencemi. Mučící nástroj převlečený za herní obsah si ovšem můžete naklikat sami, takže jde o nadbytečnou položku. Jinde se naopak hra zbytečně tváří neohebně - třeba když vám dovolí nastavovat délku závodu jen v procentech a opět hloupě natahuje kariéru nemožností zvolit krátké závody jako v Quick race (v kariéře musíte jet minimálně čtvrtinovou délku, v quicku projdou i tříkolové jednohubky).

Vzhledem k tomu, že první dvě sezóny jsou jako obvykle ztrátou času a chleba se začíná lámat až v té třetí, nezbude vám než skřípat zuby. Podobně jako u WRC nám tak vyroste armáda znechucených fanoušků, které musí oblažit alternativní projekt na Steamu, na které dělá partička statečných někde v ústraní. Jaká to ironie, že právě v případě rallye tuhle funkci zastává jiný tým v Codemasters. Na druhé straně firmy se přitom schyluje k tomu, aby formuloví fanoušci odešli za něčím možná méně otesaným, ale o dost upřímnějším.

Za volantem sedí Lord Byznys 

Umělá inteligence je agresivnější, monoposty vrtkavější, ale zároveň je lze lépe krotit a rychleji se s nimi naučíte. Stejně tak můžete i s vypnutými asistencemi soupeře úspěšně nahánět - kolizní systém má rezervy, ale je lepší než kdy dřív a dokonce i systém penalizací je méně často zdrojem frustrace.

Jakmile zkrátka všechno zlé odhrnete stranou (nebo spíš na obě strany, protože je toho dost), máme tu opět robustní jízdní model, se kterým jen někdo zajel do slepé uličky. Codies rozhodně nepomáhá, že samotná předloha - totiž skutečná Formule 1 - se taktéž nachází v situaci, ze které zdánlivě nevede žádná správná cesta.


Fanoušci v hledišti se bohužel nemohou vrátit zpět k hlasitějším formulím, zářivějším hvězdám, srozumitelnějším pravidlům a zajímavějším tratím. Virtuální řidiči ale tu možnost mají, a tak jsou Codemasters sami sobě svou největší pohromou. F1 2013 nebo dokonce F1 2011 jsou totiž bezpochyby lepšími volbami. Nabídnou víc obsahu a zábavy, jen o trochu méně sofistikovaný, ale stejně robustní jízdní model.

Je nepsaným pravidlem, že novinář by v recenzi nového modelu neměl preferovat jeho starší verzi. Je to kudla do zad a vždycky se to dá nějak "okecat". V tomhle případě už se ale "okecávalo" loni. A protože licence je jenom jedna, neexistuje tu žádná zdravá konkurence, kromě ghost cars předchozích ročníků. Ani jeden z nich bohužel neuvidíte ve zpětném zrcátku. Pokud chcete vyhrávat, můžete tenhle ročník s klidem vypustit, a snad ještě jednou doufat v zázrak. Má ale vůbec šestnáctka šanci na úspěch, dokud neproběhne podobná „vzpoura“ jako v týmu, který vytváří DiRT?