Everspace
Everspace je návyková vesmírná rogue-like střílečka, která ale netrestá zničení lodi příliš krutě. Kromě zábavné hratelnosti nabízí překrásně zpracovaný vesmír, ve kterém je radost poletovat v každé volné chvíli.
Další informace
Výrobce: | ROCKFISH Games |
Vydání: | 26. května 2017 |
Štítky: | sci-fi, vesmírný, arkáda, vesmír, first person, roguelike, akční |
Galaxie je zdevastována válkou mezi Kolonialisty a Okkary. Ve všech systémech vidíte jen spoušť, volně plující vraky a zbytky stran konfliktu válčící o to málo, co je ještě k dispozici. Do toho všeho vstupuje hlavní hrdina se svojí vesmírnou kocábkou, ztrátou paměti a kousavou AI. Dokážete se prostřílet až na samý konec a odhalit pravdu skrytou na pozadí hodin chytlavé zábavy?
Nekonečně opakovaný vesmír
Už v průběhu fáze předběžného přístupu sbírala Everspace jedno lichotivé hodnocení za druhým. Když hra konečně vyšla se všemi dostupnými vylepšeními, nabídla rozmlsaným hráčům neuvěřitelně chytlavý herní zážitek s dech beroucím grafickým zpracováním. Ujímáte se role pilota z válečného konfliktu, který se ocitl v kryospánku, a po rozmrazení trpí ztrátou paměti. Postupně ji získává zpět prozkoumáváním rozlehlé galaxie. Tedy alespoň za předpokladu, že zvládne průlet do nového kvadrantu.
I přes veškeré předpoklady, které Everspace má, je hratelnost přímočará. Potenciál stát se rozmáchlým hvězdným RPG zůstal nevyužitý, protože vývojáři ze studia Rockfish Games sáhli raději po něčem jiném. Po pevně nastavené hratelnosti a částečně generovanému obsahu, což v kontextu Everspace rozhodně není na škodu, protože vracet se tolikrát na jedno a to samé místo by byla velká otrava.
Everspace je totiž především rogue-like hra. Zničení lodi znamená konec, který ale není tak drtivý, jako tomu bývá v jiných žánrově podobných hrách. Naopak se může hlavně v začátcích stávat velice žádaným, protože i když se vám nepodaří dorazit až na konec hry, tak si zachováte především získané kredity, ale také nově nalezené plánky na zařízení a podobně. Každý smutný konec v plamenech tak znamená o poznání veselejší začátek v další hře, protože se vaše šance na přežití zvyšují s každým nezdařeným pokusem, odemykajícím bránu novým možnostem.
Kousek po kousku
Po každém nezdaru se hráč vrací do přípravného hangáru, kde si může vybrat jednu ze tří stíhaček a vylepšovat ji k obrazu svému. Tedy až poté, co za nemalý obnos dvě ze tří vesmírných kocábek teprve zakoupí. Každá loď nabízí jiný herní styl. Malá rychlá loď na “hit & run” operace, zlatá střední cesta se solidní výbavou a štíty nebo těžkotonážní válečná loď s větším počtem slotů v základní výbavě, která ale pro změnu nedisponuje žádným generátorem štítů. Spolu s přednastavenými parametry každé lodi pak přichází na řadu hráčovy priority při odemykání perků.
Každá úroveň perku stojí kredity, které je potřeba vyždímat do posledního centu, protože po opuštění hangáru o zbylé drobné přijdete. Zapomeňte tak na postupné škudlení drobných. Buď všechno, nebo nic. Naštěstí nehrozí, že byste neměli do čeho těžce vystřílené kredity investovat. Drobných i větších zlepšení nabízí Everspace nemalé množství. Některé jsou vázané ke konkrétní lodi (spotřeba paliva, výdrž trupu) a jiné se vztahují na všechny tři lodě. Do této kategorie spadá šance na zásah, efektivita oprav pomocí nanobotů nebo miniaturní systém reputace, který otevírá nové možnosti, jak procházet hrou. Vždycky navíc poznáte, že je za co utrácet zbylé kredity, i když jste si svoje prioritní perky koupili hned na začátku. Po krátké návštěvě doku pak už nezbývá nic jiného, než jít vstříc štěstěně a vašim leteckým dovednostem.
Nevděčný vesmír
Nechme chvíli stranou, co všechno při prozkoumávání kvadrantů můžete dělat. To nejdůležitější je totiž samotné pilotování vaší drahé lodi. Pokud zrovna narazíte na klidnější planetární systém, ve kterém se neprohání menší okkarská flotila nebo odpadlický křižník, máloco vás tak pohladí na duši jako si jen tak poletovat. Hra vypadá prostě nádherně a díky možnosti přepínat mezi pilotováním z pohledu první a třetí osoby se tak naskýtají nejen různé způsoby hraní, ale především kochání se nekonečným vesmírem, který autoři zpracovali opravdu nádherně. Propracovanou fyziku blížící se skutečnosti v arkádovém Everspace nenajdete, ale při ovládání lodi při intenzivních soubojích stejně nebudete mít vůbec čas tento “nedostatek” řešit.
Přílišná rozmanitost při náhodně generovaném obsahu nehrozí, ale přesto nejsou dva systémy stejné, přinejlepším vzhledově podobné. Co v nich najdete ale nikdy předem nevíte. Přesně tento faktor nevyzpytatelné náhody dokáže v momentě zničit i váš nejlepší pokus, během kterého jste jinak nezaváhali. Faktor náhody si totiž rád tropí z nadšených vesmírných dobrodruhů legraci, a tak před vás staví při průzkumu planetárních systémů různé překážky.
Tou mírnější může být například vesmírná bouře, která ztíží průzkum. Existuje jen velmi málo situací, kdy se nevyplatí risknout přečkat nepřízeň vesmírného počasí, a rovnou se vypravit o systém dál. Při skocích mezi systémy má hráč možnost detailního průzkumu, během kterého může najít nové vybavení do lodi, ale hlavním bodem zájmu budou nejrůznější suroviny - ruda, krystaly, plyn nebo palivo, které je naprosto nezbytné k cestování vesmírem.
Suroviny slouží k vylepšování vašeho aktuálního vybavení lodi, a hráč si tak může například doplňovat zásobu raket, zlepšovat štíty nebo snížit energickou náročnost některých silnějších zbraní, které může při svých cestách vesmírem získat. A právě efektivní zbraně a vylepšená loď se budou hodit při druhé překážce, která na hráče čeká.
Letecké orgie
Tím nejdůležitějším z celé hry jsou souboje. Jsou nefér, vždycky budete v početní nevýhodě a nejednou se budete muset prostřílet i přes raketové systémy a obranné věže, jen abyste získali kódy k rušičce, které vám brání v další cestě. Přesto se jedná o tu vůbec nejzábavnější část hry a v situacích, kdy už víte, že dál neprojdete (neopravitelné poškození, nedostatek paliva) není nic lepšího než vyvolat ohromnou vesmírnou bitvu, kde se skomírající lodí čelíte obrovské přesile.
Pilotování lodi ve vysoké rychlosti a pod palbou si žádá trénink a také rozdílný přístup s každou ze tří lodí v nabídce. Když pak nakombinujete vaše zlepšující se letecké dovednosti s tím, jakým směrem se ubírá dlouhodobé vylepšování lodi a vašeho aktuálního vybavení, může z vás být snadno téměř nezastavitelný stroj zkázy. Díky možnosti přepínat mezi dvěma pohledy si i brzy najdete způsob zobrazení celé šarvátky tak, abyste se neztráceli v kosmickém prostoru. Po úvodním opatrném osahávání se souboje dostávají hluboko pod kůži a neskutečně baví, čemuž napomáhá i několik variant nepřátel.
Everspace navíc nabízí tři varianty obtížnosti pro případy, že by vám snad i souboj s lodí, jejíž štít napájí neustále se obnovující drony, přišel příliš lehký. Obtížnosti upravuje hratelnost dost zásadním způsobem, a to nejen v případě soubojů, které jsou na vyšší obtížnosti opravdovou výzvou.
Dolétat a domů
Hledat na Everspace nějaké chyby nebo nedostatky není úplně jednoduché. Hra totiž dobře vypadá (podporuje VR), soundtrack na pozadí se skvěle poslouchá a na své si přijdou hlavně milovníci tvrdších tónů. Ze začátku může hra i přes svou zdánlivou jednoduchost působit odpuzujícím dojmem, protože několik pokusů zabere, než se hráč sžije s ovládáním a jednotlivými herními prvky či ukecanou umělou inteligencí, která dělá hlavnímu hrdinovi společnost.
Za největší neduh hry se dá považovat náhodné generování systému, do kterých se hráč podívá. Narazit třikrát po sobě na servis v situaci, kdy ho není třeba, je stejně otravné jako setkání s obchodníky, kteří nemají v nabídce palivo, nebo absence nanobotů v bednách s vybavením v situaci, kdy jsou nejvíc potřeba.
Jsou to ale jen věci, které dokážou znechutit v daný moment. Jako celek Everspace funguje skvěle a zvládá zabavit na dlouhé hodiny strávené v překrásně zpracovaném vesmíru, z něhož se vám nebude chtít jen tak pryč.