Everspace: Encounters
Za málo peněz velice slušná porce zábavy v podobě lodi, zbraní a příběhových postav, které umí zanechat dojem. Na druhou stranu je to pořád to samé dokola a občas se k novému obsahu ani nedostanete.
Další informace
Výrobce: | ROCKFISH Games |
Vydání: | 24. října 2017 |
Štítky: | sci-fi, vesmírný, arkáda, vesmír, střílečka, roguelike, dlc, datadisk, akční |
Everspace se mohla už od early accessu pochlubit stabilní zábavnou hratelností, která ale přece jen po nějaké době ukazovala, jak je obrovský vesmír vlastně prázdný. Poletování lodičkou je skvělé, ale dokonce i umělá inteligence, která hlavnímu hrdinovi dělá společnost, se přežije. A tak se Bůh, v tomto případě tvůrci, rozhodli vesmírný konflikt oživit postavami a úkoly a šířit tak po galaxii trochu života skrze rozšíření s názvem Encounters.
Blízká setkání vtipného druhu
Ve své podstatě se s Encounters na Everspace nezměnilo vůbec nic. Stále jde o rogue-like vesmírnou střílečku s krásnou grafikou, pohodlným řízením lodi a rostoucí obtížností doplněnou o nevypočitatelnosti vesmíru, jakou jsou singularity, které vaše putování neprobádaným vesmírem velice rychle ukončí. To naštěstí není na škodu, protože získané kredity z poslední výpravy hráč použije ke zlepšování lodi a takhle pořád pokračujete do doby, než proniknete na samý konec.
Co ovšem chybělo, byla nějaká hlubší motivace pro hráče. Neustále se vracet do kokpitu vesmírného plavidla a pokoušet se znovu o to stejné je v jisté fázi nedostatečně motivující ani nepomáhají ani nová plavidla. A tak autory napadlo zalidnit vesmír různými charaktery. Na ty opakovaně narážíte v různých sektorech a můžete pro ně plnit poměrně náročné mise, které ozvláštní celý herní zážitek a poskytnou novou výzvu.
Už kousavá AI ze základní verze hry v sobě skrývala jistý potenciál, který ale nebylo příliš kam rozvíjet. Při pilotování se prostě občas potřebujete soustředit. V DLC je naštěstí prostoru pro poznámky mnohem víc a naštěstí nejen pro ně. Už jen samotný název Encounters napovídá, že se hráč může těšit na nejrůznější setkání a střetnutí s novými postavami, které klonovaný pilot Adam při svých vesmírných dobrodružstvích potká. Těžko říct, do jaké míry si autoři představovali nové postavy jen jako postavičky a recesi utahující si z klasik sci-fi žánru, ale podařilo se jim to na výbornou.
Staronová dobrodružství
Nezávazný flirt s lidskou pilotkou, podivínský mimozemský vědec dotazující se, zda klon sní o klonovaných ovcích, nebo nájemný robot zabiják s kouzelným francouzským přízvukem jsou tři nejzapamatovatelnější přírůstky do Everspace, která podobný aspekt potřebovala. Na první pohled nic podobného nechybělo, ale s přidáním podobných drobných vylepšení se stává pro nové hráče Everespace mnohem zajímavějším a troufáme si říct, že i ucelenějším herním zážitkem.
Postupné průlety jednotlivými sektory jsou okořeněné náhodnými setkáními a rozhodně nejde jen o výše jmenované postavy. Setkání většinou vyústí v konkrétní úkol, na kterém hráč otestuje své dovednosti, protože se většinou nejedná o zrovna jednoduché mise. Jednou se z rutinní práce na opravě laserů stane zběsilý úprk před zjevivší se okkarskou fregatou, jindy se zase budete muset prostřílet do nitra vesmírné základny a “osvobodit” zásoby zbraní. Přesně tyhle drobnosti tak z prostého proplouvání překrásné stylizovaným vesmírem dělají mnohem interaktivnější hru.
Hromy a blesky
Aby toho nebylo málo, přidali autoři do sbírky také novou loď spolu s netradiční zbraní. Tím netradičním lákadlem jsou paprsky elektřiny, které chytře přeskakují z cíle na cíl a jsou naprosto bezkonkurenční třeba při boji s otravnými drony. Přísahali bychom, že těch oproti základní hře zásadně přibylo, a tak rozhodně stojí elektrické dělo za vyzkoušení. Pokud pak u něj místo poškození raději zlepšíte dosah, stává se z něj podobně smrtící zbraň jako z laserových zbraní, přičemž si ale zachovává krásný plošný efekt. K tomu si přičtěte vybavení lodi, jemuž vévodí generátor EMP na krátký moment neutralizující nepřátele, a máte o zábavu postaráno.
Samozřejmě si na hromování přijdete i s jinou než novou lodí, protože zbraně padají z poražených nepřátel a lootovacích krabiček se slušnou frekvencí, a pokud máte k dispozici víc slotů na zbraně, rozhodně se vyplatí přihodit do sbírku i tuto. Ale nejde jen o ni, protože autoři přidali celkem šest hlavních a šest sekundárních zbraní spolu s nejrůznějšími jednorázovými předměty a neopomněli ani záchytné body, díky kterým se tak s trochou štěstí dostanete k nějakému obchodníkovi nebo opraváři častěji, než bylo dřív zvykem. V neposlední řadě jsou pak k dispozici nové skiny pro vaše kocábky.
Příjemní vylepšení, ale ne přelomové
Pokud jste od Everspace právě odsedli, budete mít asi menší motivaci se do hraní znovu pustit. Základní systém hratelnosti opravdu zůstává naprosto stejný a jelikož jde o generovaný obsah, může se snadno stát, že než se dostanete k odevzdání úkolu a posunu v dějové lince, prostě umřete. A začnete znovu. A skončíte roztrhaní na kusy singularitou. A začnete znovu. Nebylo by příjemnější zapnout nějaký alternativní mód zaměřený na příběhový obsah z Encounters nebo rovnou nasadit speciální minikampaně v uzavřených částech vesmíru?
Občas jsme si říkali, že už je toho možná zbytečně moc, a že chceme ten nový obsah namísto opakovaně absolvovaného hackování jammovacího zařízení a průletu do dalšího liduprázdného systému. V tomhle aspektu vidíme největší problém Encounters, který ale souvisí s tím, jak je Everspace od začátku dělaná. Pro hráče, kteří si své odstříleli hned v době vydání a od té doby na lodě ani nesáhli, to je příjemný impuls k návratu. Nové hráče čeká umocněný zážitek z už tak skvělé hry. Jinak jde jen o příjemné zpestření, které je doufejme jen první z řady podobně osvěžujících vylepšení.