Else Heart.Break()
Unikátní systém hackování a svoboda myšlení dělají z Else Heart.Break() neobyčejně poutavou hru, ve které si s všeobecnou volností snad ani nebudete vědět rady. Možnost naprogramovat svět k obrazu svému však za trochu rozpačitosti stojí.
Další informace
Výrobce: | Erik Svedäng |
Vydání: | 24. září 2015 |
Štítky: | indie hra, sandbox, indie, dobrodružná, adventura, rpg, simulace |
Zajímavou herní všestrannost vyznává novinka Else Heart.Break(). Chvíli je klábosivou adventurou, jindy zase logickým rychlíkem a občas dokonce překvapí jako sandbox, v němž lze cokoliv dělat i nad čímkoliv přemýšlet. Tahle hra je zkrátka vždy taková, jakou si ji uděláte - v dobrém, ale i negativním slova smyslu. Přijmete takovou výzvu?
Svérázná svoboda
Projektu by jistě neškodilo pevnější autorské vedení. Každý dobrodruh by mohl být přímočařeji směřován k těm opravdu povedenějším situacím a herním mechanismům. Díky tomu by se vyhnul plíživé nudě i technickým chybám, které bohužel hře také nescházejí. Jenže Else Heart.Break() nabídne prostě všechno.
S koncepcí „Dělej si, co chceš, a hlavně jak umíš“ je ale hra naštěstí po většinu času opravdu zábavná. Z její nevšední svobody vyplývají především nelineárně vedený příběh, proměnlivé reakce postav a také unikátní forma hackingu. Díky němu bude hlavní hrdina proměňovat obyčejné věci v naprosté unikáty a pozmění i běh veškerých událostí, směřujících k několika odlišným koncům.
Normální kluk v absurdním světě
S herním hrdinou v osobě mladíka Sebastiana, hledajícího práci a smysl života, je nesmírně snadné se ztotožnit. Přestože s ním zažijete obzvlášť netradiční, vlastně dosti šílená až nereálná dobrodružství, v řadě ohledů se do jeho osobnosti promítne váš vlastní život.
Sebastian je „začínající dospělák“, který si hledá své první zaměstnání a opouští kvůli tomu rodnou hroudu. Pocítí při tom typický strach i úzkost, zvlášť když dveře od jeho prvního hotelového pokoje povedou zcela absurdně na veřejné záchodky…
Absurdita prošpikovaná svérázným humorem jsou další znaky, které Else Heart.Break() charakterizují. Lehce nadsazená atmosféra plná prapodivných jevů a ještě podivnějších lidí oživuje jinak docela civilní prostředí, kde se příběh o vzpouře hackerů proti ústřední moci odehrává.
Odhalené sci-fi
Sebastian si svůj velký životní sen odbývá v běžně vypadajícím přístavním městečku Dorisburg. Ulice, domy i všední cvrkot života vám možná opět připomenou vlastní životní prostor. Všudypřítomná civilnost je podpořena i realistickým tokem času, kvůli kterému němu vaše postava musí například dodržovat termíny dohodnutých schůzek.
Pod všedním kabátkem se ovšem skrývá ještě jeden svět. A to dosti odlišný. Odloupněte retro grafiku, odpovídající adventurám z druhé poloviny devadesátých let, a objevíte jakousi sci-fi vrstvu, zodpovědnou za všechna neuvěřitelná dobrodružství.
Napadni ten počítač!
Jakmile Sebastian získá speciální hackovací schopnosti, jeho život i hra se převrátí naruby. Možná jste už zapomněli, nebo dokonce ani nevíte, co je příkazový řádek, ale věřte, že Else Heart.Break() vás spolehlivě zasvětí do tajů kódování! A většinu z vás to bude bavit.
Vlastnosti v podstatě všeho, co se ve hře vyskytuje (od počítačů až po sklenici piva), jsou pozměnitelné díky kódování. Tím, že různé věci mohou po digitálním zásahu měnit svoji charakteristiku, hráč velmi originálním způsobem klame své okolí a mnohdy až neuvěřitelným způsobem posvěcuje prostředky k různým účelům. S pozměněnými předměty bude řešit zjevně úkolové problémy, odhalovat nové skutečnosti v příběhu nebo se prostě jen tak bavit.
Chcete-li se v Else Heart.Break() například někam rychle přesunout, nemusíte jako hacker udělat ani krok navíc. Stačí přeprogramovat nejbližší dveře na teleport a je to! Nebo když potřebujete ze smrduté lihoviny vytvořit „nápoj lásky“, kódem změníte tekutině složení. To samé uděláte, i když se má z kelímku sodovky stát například uspávadlo či naopak silný životabudič. A pokud je nutné dostat se do nějaké uzavřené oblasti, stačí zfalšovat digitální databázi autorizovaných osob…
Bezradný programátor
Else Heart.Break() úžasně kombinuje tradiční hratelnost s neobvyklou puzzle mechanikou. Sebastian po adventurním způsobu hledá věci, které pak s ohromující řešitelskou svobodou přetváří a využívá.
Přesto, nebo snad proto, je sandboxové kódování zároveň i jistou slabinou celého projektu. Když pomineme fakt, že ne každý se rozplyne štěstím nad obrazovkami plnými příkazů, velká svoboda a tím pádem i neurčitost vývoje hry může některé dobrodruhy dosti frustrovat.
Přestože se příběh stává postupem času stále zajímavějším, je otázkou, zda se k jeho pointě všichni opravdu „prokódují“. Velká volnost konání a zároveň pomalý tok veškerého dění totiž nebude po chuti hráčům, vyžadujícím od her svižnější tempo, jasné úkoly a srozumitelné výsledky. Takoví často uvíznou v bezradnosti s otázkou: „Co teď, proboha, mám vlastně dělat?“
Hledání kompromisu
Schopný hacker, kterému hra postupně vyjde vstříc rozsáhlými možnostmi tvoření, se z vás může stát až po několika hodinách čistého hraní. Není proto těžké představit si, jaká nálož potenciální nudy čeká na všechny, kterým nátura hry již od začátku úplně nesedne.
Else Heart.Break() dokáže být tak kontraproduktivně volnomyšlenkářská a koncepčně natolik nevyhraněná, jako by snad chtěla poukázat, že ani autoři nevěděli, zda chtějí vyrobit tvořivý sandbox, nebo atmosférický román.
Najít uspokojivý kompromis mezi příběhem a hackerskou mechanikou není vůbec jednoduché. Bohužel se o to ale budete muset neustále snažit, protože hackerství, i když jde o nejčastější herní činnost, je stále dílčí součástí hratelnosti. Samo o sobě, například bez kontaktu s postavami a hledáním střípků příběhu, ke štěstí Sebastianovi nestačí.
Rozmrzení z jakýchkoliv nedostatků ovšem zmizí, pokud hráč pomalé tempo hry i její zvláštní zákonitosti vezme na milost. Trocha trpělivosti bude vyvážena nadšením z opravdu nevšedních nápadů, vtipu i bizarnosti, tedy všeho, co hru tak lákavě odlišuje od skutečnosti. Else Heart.Break() si od vás vyžádá absolutní klid, soustředění a přebytek volného času. Vyhovíte-li, štědře se odmění.