El Hijo

Verdikt
72

El Hijo dokáže svým zaměřením na stealth nakrátko uspokojit touhu po plíživých hrách a jeho stylizace a způsob vyprávění vám učarují. Celek ale bohužel není příliš originální a nesmyslně nepřesné ovládání je zdrojem zbytečné frustrace.

Další informace

Výrobce: Honig Studios
Vydání: 3. prosince 2020
Štítky: western, stealth, adventura

Hry založené čistě na plížení mají své neobyčejné kouzlo. Ať už jde o Hitmana, Thiefa, Dishonored, či Metal Gear, kradmý postup spletitou a dobře vymyšlenou lokací umí být uspokojivější než se stejnou lokací bezhlavě prostřílet. V adventuře El Hijo – A Wild West Tale na rozdíl od jmenovaných takovou možnost ani nemáte. Jste malý chlapec, který se může spolehnout jen a pouze na vlastní vynalézavost. Vražda nepřipadá v úvahu.

Bůh odpouští, já ne

Vražda nepřipadá v úvahu i přesto, že vám bandité převrátí život vzhůru nohama. Rodný dům vám spálí na uhel a vaše milovaná maminka vás při útěku zanechá v péči děsivých mnichů. Sama se vydá do světa, soudě z jejího výrazu za pomstou. Jenže podcenila chlapcovu nebojácnost. Ten nehodlá otročit v klášteře a pln odhodlání se vydává po stopách své jediné (snad žijící) příbuzné.

Tak začíná dobrodružná pouť, na které jednou unikáte nenechavým spárům mnichů, jindy krvavým tesákům zbloudilých kojotů, písečné bouři či svištícím kulkám z pušek banditů. Zpočátku jste odkázaní pouze na krčení se za překážkami a naprosto neprostupný stín, který je vaším nejlepším přítelem před nenechavými zraky.

Později se vám ale dostanou do rukou zábavnější hračky, s jejichž pomocí se vypořádáte i s těmi nejzatvrzelejšími hlídači. Kdykoliv si můžete nechat zobrazit oblasti, v nichž vás nepřátelé snadno spatří. Ale v takovou chvíli nejste schopní pohybu, takže stejně musíte odhadovat, kam až ti proradní mniši a bandité dohlédnou. Nedá se proto říct, že by toto „podvádění“ činilo z El Hijo vyloženě jednoduchou hru.

Na druhou stranu vaši nepřátelé nejsou z nejchytřejších. Rutinně opakují jedinou předepsanou úlohu, patrolují po jedné vytyčené trase a ve stínu jsou naprosto ztracení. A třebaže to může znít jako slabina těch největších rozměrů, není to výtka. Přesně na tomto principu stojí celá hra, a jde tedy o jasně definovaný puzzle v každé jednotlivé místnosti plné nepřátel.

Neočekávaná cesta

El Hijo je ve skutečnosti opravdu náročnou hrou, kde není prostor pro sebemenší zaváhání. Poměrně často se naskytne více způsobů, jak překonat další stráž, a čím dál ve hře budete, tím budou lokace komplikovanější, ale způsobů jejich řešení o to víc.

Zatímco v prvních úrovních si musíte vystačit s kameny a prakem schopným odlákat pozornost, později nastražíte hlučné hračky, zmizíte v oblaku kouře z prášivých květů, omráčíte kovboje rachejtlí nebo se jim schováte přímo před očima pod obrovské sombrero.

Na nebezpečné cestě zažijete památné chvíle, ať už jde o riskantní honičku po střechách vagónů, adrenalinové „závody“ v důlních vozících, plížení se poli mezi kojoty, či již zmíněnou pouštní bouři, která chlapce snadno odvane z útesu.

Na celý zážitek je díky nezvyklé stylizaci a jasně westernové paletě barev radost pohledět. Zprvu zamrzí chybějící dabing, ale jakmile si na němé, ve výsledku docela roztomilé vyprávění zvyknete, možná se vám tento styl zalíbí stejně jako nám.

Není všechno zlato…

Ale příběh není tím, proč byste El Hijo dohrávali. Není vůbec nápaditý a slouží zde čistě jako kulisa pro striktně plíživou hru. A tato disciplína, tedy plížení, je po většinu času obstojná. Avšak někdy narazíte na příliš lehké, jindy zase příliš obtížné oblasti, což bohužel dává prostor frustraci.

A když už je řeč o frustraci, tak s ovládáním na myši občas zažijete opravdové peklo. Míření s prakem a jinými předměty je nepochopitelně nepřesné. Kurzor se nahodile přichytává k čemukoliv, co ho zrovna napadne a docílit kýženého efektu pod tlakem, kdy máte na zmizení z dohledu sotva dvě vteřiny, bývá nadlidský úkon následovaný opáčkem. Ještěže jsou tu hojně roztroušené checkpointy…

El Hijo – A Wild West Tale je i přesto dobrá jednohubka, s níž dokážete zahnat hlad po stealthových hrách. Mechanismy po většinu času fungují, ale nic vás vyloženě nepřekvapí a je velice pravděpodobné, že si na chlapcovo dobrodružství za pár měsíců ani nevzpomenete. Ale v tu danou chvíli, kdy se vám bude kouřit z hlavy při vymýšlení dalšího postupu lokací plné nepřátel, se budete bavit.