Dwarf Fortress
Ikonická, neskutečně komplexní a hluboká strategie schopná psát tisíce příběhů konečně dorazila na Steam i s novou grafikou. Kdo se nebojí složitých her, čeká ho neopakovatelný zážítek.
Další informace
Výrobce: | Bay 12 Games |
Vydání: | 6. prosince 2022 |
Štítky: | survival, budovatelská, manažer, simulace, strategie |
Dwarf Fortress je naprostý unikát. Tuhle strategii vyvíjenou maličkým týmem můžete v různých verzích hrát už 16 let, ale právě teď konečně vychází na Steamu. A to i s přidanou grafikou, tutoriály a dalšími prvky nezbytnými k tomu, aby si ji užili nejenom ti nejtrpělivější z nadšenců, kterým nevadí trávit hodiny na Wiki a za symboly ASCII si představovat nádhernou krajinu, armády skřetů a nedobytné trpasličí pevnosti.
ty tady právě jde. Vaším úkolem je vykutat v nějaké hoře síně, sály, komory, doly a kdovíco ještě, pak si tam žít se svým národem trpasličích řemeslníků, obchodníků i válečníků, prosperovat, odolávat nájezdům nepřátel, prostě dělat všechno pro to, aby se pod horami nesl veselý zpěv mrňavých vousáčů.
Tohle všechno zní jako naprosto obyčejná budovatelská strategie s trpasličí tematikou, tak v čem je Dwarf Fortress odlišná? Jde hlavně o dva faktory, přičemž tím prvním je neuvěřitelná, mnohdy obtížně pochopitelná míra detailů, které hra zpracovává. Simuluje vnitřní psychický stav každého vašeho trpaslíka, který se může zamilovat, když uvidí pěknou trpaslici, nebo zhroutit, když uvidí mrtvolu kamaráda. V boji pracuje s každičkou částí trpasličích (a gobliních a elfských a nestvůrných) těl, aby vyhodnotila, co se stane, když vašeho kapitána stráží trefí oštěp mezi nohy. A nechtějte, abych začínal o stovkách různých druhů hornin, na které narazíte!
No a to druhé lákadlo? Náhodné generování všeho možného takovým způsobem, o kterém by se No Man’s Sky mohlo tak akorát zdát. Dwarf Fortress vytvoří náhodný svět se všemi možnými geografickými zvláštnostmi, podnebím a počasím, ale k tomu taky přidá celou historii, vzestupy a pády království, unikátní kultury, příšery, umělecká díla. Bez přehánění byste mohli strávit desítky hodin jenom tvorbou náhodných světů a dokumentováním jejich zvláštností.
Musím ovšem přidat obligátní varování: Dwarf Fortress je složitá záležitost. Po vydání na Steamu snad bude snazší do ní proniknout právě díky novým tutoriálům, ale počítejte s tím, že místní mikromanagement vám stejně zamotá hlavu, a když ne, dozajista to zvládnou tvrdohlaví poddaní odmítající plnit vaše pokyny, protože se jim zrovna chce dělat něco jiného.
Navíc vězte, že budete selhávat. Vaše první kolonie nevyhnutelně skončí v troskách, stejně jako, pravděpodobně, ta stá, i když třeba vydrží déle. Ocitnete se v pro trpaslíky extrémně nepřátelském světě plném hrozeb zvenčí i zevnitř. Nesmí vám vadit prohrávat a zkoušet to znovu. Jak píšou sami vývojáři: „Prohrávat je zábava!“
Spousta lidí s tím zjevně souhlasí. Dwarf Fortress za první den prodala přes 160 tisíc kopií nebo, jinak řečeno, cíl vývojářů pro první dva měsíce po vydání. Docela by mě zajímalo, kolik nových majitelů se od téhle unikátní speciality odrazí jak krumpáč od diamantu a vrátí se zpátky k RimWorldu, ale i tak je krásné vidět, že se zdánlivě bláznivý indie projekt může svým tvůrcům vyplatit. Mainstream z ní nikdy nebude, ale snad bude Dwarf Fortress žít a rozvíjet se dál a dál, obohacená o spoustu nových hráčů.