DiRT Rally
DiRT Rally dává zapomenout na trable, které žánr rallye simulátorů souží. Codemasters namíchali tu nejlepší esenci zábavy a vysokého realismu. Virtuální závodníci by si tuto hru rozhodně neměli nechat ujít.
Klasická herní rallye potřebuje konkurenci jako prase drbání. Úpadek, jaký žánr stihl v posledních hrách od italských Milestone a britských Codemasters, naznačil nezdravou tvůrčí pohodu, ne-li přímo nesoudnost. Možná se ale blýská na lepší časy. Codemasters nyní úžasně oživili značku DiRT vzpomínkou na krásné časy s Colin Mcrae Rally 2. Motoristický světe, „div se“, DiRT Rally dopadla mnohem lépe než loňská reedice staré klasiky.
Kukátko do minulosti
Codemasters naštěstí minulost nezkopírovali, pouze si z ní vzali příklad. Vznikl tak mimořádně sympatický projekt, který je sice plný starých pravd a regulí, ale pyšní se aktuální technologií a novými nápady.
Všem inovacím dominuje navýsost univerzální fyzikální model. Díky němu nabízí hra opravdu vše: zábavu, napětí i realističnost. Autoři prokázali mimořádný cit pro kompromis, když elegantně propojili zábavu s autenticitou. To se hned tak někomu nepovede.
DiRT Rally je obdivuhodně přizpůsobivá hra. Jako by uměla odhadnout, kdo si k ní právě sedá. Je fantastické, že každý hráč může novinku velebit z jiných důvodů. Výtečné zážitky si z ní odnesou děti i dospělí, muži i ženy, zkušení jezdci i kloboukáři.
Schopnost hry vyjít vstříc mistru volantu, ale i šestiletém děcku s prsty na klávesnicí, je vážně obdivuhodná. Ke změně identity přitom nepotřebuje (na rozdíl od podobně „ohebné“ Project Cars) příliš mnoho změn a úprav. Každému jezdci se přizpůsobí pouze na základě volby typu ovladače a několika jízdních asistentů.
Tři splněná přání
Bez použití volantu a se zapnutými elektronickými pomocníky hra působí jako výtečná arkáda, imitující právě charismatickou Colin McRae Rally 2. Pamatujete, jak milá byla stará klasika na sváteční jezdce? Na klávesových „šipkách“ se ovládala skoro stejně dobře, jako s volantem! A právě to umí i DiRT Rally.
S připojeným volantem, ale stále povolenou asistencí, novinka konkuruje spíše WRC 3 od Milestone. Je tedy výbornou kompilaci arkády a simulátoru. A na nejtěžší obtížnost? Bez pomocných technologií se DiRT Rally přibližuje dokonce nepřekonatelně drsné Richard Burns Rally. Milovníci realismu budou spokojeni.
Skvělé na suchu i ledu
Codemasters pro co nejpůsobivější dojem z jízdy zpracovali všechny aspekty, navozující pocity reálna. Připravte se proto nejen na pečlivé odlišení charakteristik jednotlivých vozů, ale i na opravdu poctivě proměnlivé chování aut na různých površích. Pikantní jsou zejména tratě pokryté směsicí různých podkladů. Možná si křiknete, až se vám poprvé protočí kola v nečekané kalužině, nebo na ledové plotně v Monte Carlu.
Na DiRT Rally však asi většina hráčů nejvíce ocení, že je realistická jen do té míry, aby zbytečně nefrustrovala. Upřímně řečeno, ani s vypnutými asistenty a manuálním řazením není problém hbitě se rozjet a ve zdraví dorazit do cíle. Codemasters evidentně nešli až za hranu možností a přesně v duchu ideálního kompromisu se člověk nemusí učit virtuálně řídit tak dlouho a ztěžka, jako třeba právě v RBR. Příkladem budiž práce s plynem a brzdou, s nimiž si jezdec pomáhá v zatáčkách. Zatímco v „Richardovi“ ovlivňovaly pedály chování automobilů natolik, že pilot opravdu řídil spíše nohama, u DiRT Rally je zvládnutí vozu přeci jen méně komplikované. A díky tomu nejsou vozy tak zákeřné a nepředvídatelné.
Na druhou stranu, neuvízněte v omylu, že by DiRT Rally nepřinášela za volantem horké chvilky. Bude jich dost. Hra například nutí pedantsky dodržovat ideální jízdní dráhu. Doteky s příkopy budete nenávidět, protože každá nerovnost umí vozidlo fatálně rozhodit. Odrážet se v zatáčkách od krajnic opravdu není možné. I to dělá hru více simulátorem než arkádou.
Bodový pokrok
Je-li řeč o kontaktu jezdce se soutěžním vozem, nelze nezmínit také nový systém kariérního pokroku. V jeho rámci se postupně zlepšují samotné automobily i celé tovární týmy. Hra totiž miluje statistiky a co může, to ocení, nebo potrestá. Body jsou proto základním kamenem veškeré herní motivace a sbírat je budete za dobrá umístění, a ztrácet naopak za restarty zkoušek či nutné opravy.
Body se utrácejí různě, například za nákup nových automobilů nebo za najmutí zkušenějších mechaniků. Ti dražší jsou schopni pracovat lépe a rychleji, což v krátkých pauzách mezi jednotlivými erzetami jistě oceníte.
Přestože bodový systém není sám o sobě ničím výjimečný, působí sympaticky už jen proto, že existuje. Je totiž silně motivující. Na počátku hry nevlastníte skoro nic, a budete proto bažit po každém dobrém výsledku i odměně, které vás postupně dovedou k lepším materiálům a schopnějším lidem. To je přece v každém sportu to nejdůležitější.
To chceš
I přes jisté chyby a relativně chudý obsah je každopádně DiRT Rally hrou, kterou by motorističtí nadšenci (a nejen oni) neměli ignorovat. Nelze opomenout například ani to, že si všechna auta, a také soutěžní prostředí, vychutnáte v parádním grafickém a zvukovém zpracování. Ego engine je opravdu silný nástroj a autorům pomohl k vytvoření zatím nejrealističtější rallye hry vůbec. DiRT Rally vypadá - a také zní - opravdu fantasticky.
Dá se říct, že Codemasters po letech útlumu skvěle oživili žánr rallye her. DiRT Rally se až na skromný obsah a technické mouchy nemá zač stydět. Pokud se jí autoři budou i nadále věnovat, jednou se z ní možná stane nová závodní ikona. Takhle jde „jen o výbornou“ závodní simulaci.