Day of Infamy
Neúprosný důraz na realističnost nesedne lidem hledajícím rychlou zábavu. Když se však do Day of Infamy ponoříte, bude pro vás velmi těžké vyplavat zpátky na hladinu. Až na pár nedostatků je to druhá světová v plné parádě.
Další informace
Výrobce: | New World Interactive |
Vydání: | 23. března 2017 |
Štítky: | střílečka, indie hra, druhá světová válka, akční |
Krčíte se za nízkou zídkou a máte strach.
Kdybyste Kar98k vážně křečovitě svírali vy, a ne váš avatar, určitě by se vám děsivě potily ruce. Nervózně sledujete, jak se počítadlo přibližuje ke sto
procentům. Ještě několik málo vteřin a kontrolní bod bude váš. Ale víte, že tu
nejsem sami. Každé zachrastění, každé zapraskání zní vašim uším mnohem hlasitěji
než vzdálená kulometná palba. Někdo vás loví. A vy musíte vědět kdo. Opatrně se
vykloníte zpoza své zídky, pušku připravenou k výstřelu. A oddychnete si.
Náměstí před vámi je zcela prázdné. Teď už vás nikdo... Škubnete sebou leknutím.
Záblesk z okna ve třetím patře protější budovy. Chviličku poté štěknutí
odstřelovačky. A pak už jen černá obrazovka. Další běžný den v Day of Infamy.
Do zbraně!
Tahle multiplayerová střílečka z druhé
světové války, bývalý mod pro hru Insurgency,
z nějž se stala samostatná hra, je schopná vám pořádně pocuchat nervy. Daří
se jí to díky několika mocným zbraním. Tou nejzákladnější je přesvědčivá dobová
atmosféra rozstřílených italských městeček, zamrzlé Bastogne nebo pláže Omaha,
podtržená a posílená realisticky působícími módy, které se nikdy nesmrsknou na
prostý týmový deathmatch. V Day of
Infamy jste součástí vojenské jednotky a s tím musíte přistoupit
k plnění svého úkolu. Pakliže tohle základní pravidlo porušíte, nutně vás
čeká kulka mezi oči ze zásobníku organizovanějšího nepřítele.
Ať už se účastníte módu Invasion, kde se
vylodíte na pobřeží a snažíte se probojovat do vnitrozemí, nebo třeba
Frontline, v němž se ofenzivy a protiofenzivy střídají s alarmující
pravidelností, vždycky budete mít pocit, že jste součástí opravdového válečného
střetnutí. To platí jak pro okamžiky, kdy se spolu s dalšími deseti vojáky
řítíte jako šílenci přes otevřené prostranství, abyste obsadili klíčový bod,
tak pro zoufalé chvilky podobné té, kterou jsme popsali v úvodním odstavci.
K atmosféře hojně přispívají i hlášky samotných vojáků. Vaše postava, vaši spoluhráči, vaši nepřátelé, ti všichni komentují situaci, jíž jsou právě svědky. Jde to daleko za hranici „kryjte mě, přebíjím!“. Když vám kolem uší létají patrony a celá obrazovka se vám zatemní kvůli stresu, váš bezejmenný hrdina bude nadávat jako dlaždič. Pakliže někoho dostane skrytý ostrostřelec, krajinou se rozlehne varování: „Pozor, sniper!“ Za některé hlášky jsou zodpovědní sami hráči, ale spousta z nich je automatická. Bojiště tak nikdy není tiché a rázem kolem vás neumírají jen modely, ale opravdoví lidé.
Čistý adrenalin
Navíc je skvělé, že všechny tři dostupné
armády – Američané, britský Commonwealth i německé síly – mluví svým vlastním
jazykem. To je pochopitelně velká výhoda pro všechny znalce němčiny, protože ti
budou vědět, co že jim to vlastně jejich druhové vykládají. Ale víte, co je na
tom všem nejvíc fascinující? Že hlasy členů vašeho týmu slyší i nepřátelé.
Dejme tomu, že po vás někdo vypálí pár kulek, vy se zděšeně skrčíte, odběhnete
do vedlejší místnosti a váš chlapík během toho sprostě kleje. Pokud se někde
poblíž nachází další nepřítel, právě jste mu prozradili, kde se nacházíte.
Ano, atmosféra je tu absolutně výtečná, což je propojené i s druhým způsobem, kterým vás Day of Infamy nemilosrdně vtlačí do kůže zmateného pěšáka určeného na odstřel. Tím je pozoruhodně omezené uživatelské rozhraní a miniaturní zpětná vazba, kterou vám hra nabízí. Například tu existuje mapa, ale musíte ji napřed vytáhnout a nejsou na ní vyznačeny nepřátelské jednotky, ani když vystřelí, jak tomu je třeba v sérii Call of Duty. Ještě zásadnější pak je, že nevidíte... No, v podstatě vůbec nic. Kolik máte nábojů. Zda jste někoho trefili. Zda jste někoho zabili. A kdo by snad uprostřed obrazovky čekal zaměřovač, tomu se tahle hra vysměje do obličeje.
Jen pro zapálené
Díky tomu se vám můžou stát věci, na které
dlouho nezapomenete. Jeden takový příběh vám teď povyprávíme. Útočili jsme
v zasněžené Belgii na německé stanoviště a několik z nás se
shromáždilo na široké ulici. Ve chvíli, kdy se všichni kamarádi rozebíhali
do útoku, jsme si všimli, že v jednom okně se objevila hlava v šedivé
ocelové helmě. O vteřinu později jsme spatřili i pušku mířící do zad našim
chlapům. Zamířili jsme a vypálili. Hlava zmizela. Ale nikdo netušil, zda jsme ji
doopravdy trefili, nebo zda se Němec schoval a vyčkává na další šanci, protože
puška sebou pochopitelně škubla a zakryla výhled. A tak jsme se vydali nahoru
po schodech, abychom potvrdili zásah.
Našli jsme ho v malé místnůstce
v nejvyšším patře. Ležel na podlaze malé místnosti, ruce rozhozené do stran,
v hlavě velká červená díra. Mladý a mrtvý. „Tohle jsme udělali my,“
pomysleli jsme si se zvláštní kombinací pýchy a smutku. V tu chvíli se hráč cítí jako vojín Albert Blithe ze seriálu Bratrstvo
neohrožených.
Skutečnost, že nikde nevidíte počet nábojů,
které vám zbývají v zásobníku, a že přebíjet musíte vždy ručně, má trochu
odlišný, a přesto podobně působivý efekt. Zpočátku se mnohokrát stávalo, že
jsme naběhli do přestřelky s jedním nebo dvěma náboji v samopalu, za
což následně přišel krutý trest. Po nějaké chvíli se ale dostanete do
mentálního stavu, v němž se zbraň stane vaší součástí. Vypálíte dvě rány
z M1 Garand, chvíli se plížíte, přidáte další výstřel, za minutu ještě
jeden a o pár desítek sekund později ten poslední. A vy v tu chvíli tak
nějak samozřejmě víte, že máte prázdno. Zmáčknete R, přebijete, zabíjíte dál.
Tenhle minimalistický přístup má přirozeně i svoje nevýhody. Existuje důvod, proč takhle nevypadají všechny střílečky. Občas například budete přesvědčeni, že jste někoho trefili, i když jste ho ve skutečnosti netrefili. Bez typického křížku a zvuku označujícího zásah se pak budete vztekat, jak je možné, že přežil přímý zásah Lee Enfieldkou. A neexistence zaměřovacího křížku způsobuje, že hrát s kulometem je jedno velké martyrium.
Skvělá zábava
Trochu kontrastním problémem je systém
progrese. Získáváním zkušeností a úspěchů se vám postupně odemykají další
jednotky všech tří armád – slavné oddíly jako 101. výsadková divize, 2. prapor
Rangerů atd. Ty jsou přístupné jen v bitvách, jichž se doopravdy
zúčastnily, což je pěkný historický detail. Jen je nepříjemné, že každý člen
vašeho týmu může být navlečený v trochu jiné uniformě. Kvůli tomu je o
dost obtížnější na první pohled poznat nepřítele od spojence. Předpokládáme, že
i proto jsou vaši kamarádi označeni zeleným jménem, což je zvláštní ústupek od
hry, která vám jinak nedaruje vůbec nic.
Tou pravděpodobně nejsubjektivnější kategorií
u každé střílečky je „pocit“ ze střelby. A je pravda, že Day of Infamy v tomhle ohledu působí trošku zvláštně. Důraz na
věrohodné zobrazení reality často způsobuje, že některé zbraně se chovají
jinak, než jak by se dle vzpomínek ovlivněných veselým arkádovým kosením Call of Duty 2 chovat měly. Tahle příliš
kope, tahle je moc nepřesná, s touhle se nějak pomalu otáčí... Musíte
akceptovat, že minimálně zpočátku bude každý zásah vydřeným úspěchem.
Day of
Infamy rozhodně má co zlepšovat – bylo by pěkné vidět víc map, asi i víc
módů, a někteří by jistě velmi uvítali vyladění kooperačního bojování proti botům,
které se v současnosti nachází někde na půl cesty mezi experimentem a
plnohodnotným přídavkem. Ale i bez toho Day
of Infamy stojí za to. Pokud máte chuť na nenáročnou arkádu,
dejte od téhle hry ruce pryč. Ale kdybyste chtěli okusit nervy drásající
simulaci nejstrašnějšího konfliktu lidské historie, pak je krvavá lázeň Day of Infamy něco pro vás.