Crossroads Inn
Crossroads Inn je jako gigantická cibule. Po odloupnutí několika desítek jedinečných vrstev už se slzám neubráníte a téměř jistě objevíte i nějakého toho broučka. Přesto však skýtá desítky hodin originální zábavy.
Další informace
Výrobce: | Kraken Unleashed |
Vydání: | 23. října 2019 |
Štítky: | fantasy, indie hra, budovatelská, strategie |
Jak praví klasik: bez hosta hospodu neuživíš. A uživíš-li, nepobavíš se. Hostinec tajemstvími opleteného strýčka Martyna ovšem o hosty žádnou nouzi nemá, i proto, že takové malichernosti, jako je otevírací doba, obyvatele malebného světa Delcrys vůbec netíží. Ti jsou zkrátka připraveni nalévat se pořád a vaší prací, jakožto právě plnoletého Martynova svěřence, je jim toto konání zpříjemnit všemi dostupnými prostředky.
Rovnou po hlavě pomazané
Opravdu zřídkakdy se stane, že si nás hra omotá kolem prstu už v hlavním menu, ovšem dynamické záběry na ponurou místnost plnou stříbrných mincí, lebek, svící a pěnivého ležáku vyvolají nadměrnou slintavost u nejednoho fanouška fantasy. Nechybí ani příběh plný politikaření, zavražděný král a nenápadné náznaky toho, že byste mohli být jeho levobočkem a jak už to v pohádkách bývá, snad i následníkem.
V ten moment už jsme dávno zapomněli, že Crossroads Inn je v jádru time management simulátor a oddávali se představám zahrnujícím unesené princezny, souboje na život a na smrt a samozřejmě triumfální vítězství nad zlem. A stejně jako naše náctileté herní alter ego jsme dostali facku pro jistotu z obou stran.
Reálný příběh totiž začíná daleko od toho všeho. Před malebnou a nepříliš vybavenou hospůdkou, s jedním žoviálním strýčkem a přímým výhledem na venkovní latrínu. Právě jsme dovršili osmnáctých narozenin a Martyn se rozhodl svou tavernu přenechat mladší generaci, tedy nám. A hned pro nás má první úkol – připravit podnik na divokou svatbu syna mlynáře a banditské dcerky.
Zdálo by se, že zde začíná mírně bohatší datadisk The Sims: Medieval, ale kořeny tohoto počinu sahají do daleko sofistikovanější hloubky. Nemáme sice rádi, když nás hra provede za ruku vším, co nabízí, ale po sotva hodině hraní jsme museli učinit neobvyklý krok: Naprosto neschopni se efektivně zorientovat jsme se začetli na dobrých dvacet minut do poskytnutého návodu, po kterém jsme byli sice o něco moudřejší, ale pořád stejně neschopní. A to se měnilo následujících mnoho hodin jen velice pomalu.
Krom role architekta a designéra si jich totiž musíte osvojit celou řadu. Budete kuchaři, obchodníky, marketéry, personalisty, provozními, dobrodruhy, diplomaty, logistiky a mnoha jinými. Není divu, že se vás hra bude snažit upíchnout jako budoucího krále. Po jejím zdárném dokončení budete připraveni vstoupit na pracovní trh i v reálném životě, jelikož nezávisle na věku budete mít hromadu praxe napříč desítkami oborů.
S jídlem roste chuť
Možností hra nabízí opravdu hodně a už tutoriál může být pro méně organizovaného člověka matoucí. Krom budování samotné infrastruktury je totiž třeba uzpůsobit i vybavení a výzdobu tak, aby se různí návštěvníci cítili jako doma. Čím víc návštěvníků, tím je třeba více alkoholu a jídla, tudíž i kuchyňského vybavení, zaměstnanců a receptů, které se nepřejedí. A tak je občas třeba zastavit čas a vydat se prozkoumávat krom hospody i mapu bohatě zdobenou obchodními stezkami, tábory lapků, farmami a dalšími místy, kde je více či méně legálně možné shánět zboží či se něco přiučit.
A jelikož se stále nacházíme ve středověké hospodě navštěvované převážně alkoholickými nerudnými lumíky mnoha kast a nátur, rvačky a „nehody“ jsou na denním pořádku. Je běžné, že zatímco si rvete vlasy nad tím, kde uložíte další dodávku vína s pochybně legálním původem a jestli vás zrovna nenavštíví celní kontrola, strhne se v lokále bitka ústící až v menší požár. A běda vám, máte-li skladiště tvrdého alkoholu nedaleko.
V takové momenty si vyhazovači rádi pokuřují na čerstvém vzduchu, děvečka koketuje s fešným šlechticem a barel s vodou na umývání nádobí je v tom chaosu náhle až netakticky daleko. Vám tak občas nezbývá nic než hru úhledně vypnout, roztřesenýma rukama si zapálit cigaretu a po zbytek probdělé noci masírovat spánky s urputnou snahou nevolat svému finančnímu poradci.
Jak už tomu ale u podobných žánrů bývá, nový den s sebou nese nové nápady, jak se potenciálním krizím vyhnout, a toto volání známe všichni. Crossroads Inn umí skvěle navodit ten známý pocit ještě jednoho tahu, ještě několika úprav, ještě jednoho dokončeného questu.
Vzhledem k opravdu bohatému obsahu je však těžké dávkovat novinky, a tak jste neustále zahlceni vjemy ze všech stran. Aby vůbec šlo prozkoumat, co všechno můžete postavit, zakoupit či navařit, či co zrovna máte vlastně dělat, je třeba hru pozastavovat každých pár minut. Pocit ze ní je tak často přímo závislý na vaší schopnosti učit se za běhu a nepodléhat všudypřítomnému stresu z nespokojených klientů, ulévajících se zaměstnanců a neunavitelného vypravěče, který nikdy nepřestává upozorňovat na to, co je v daný moment špatně. Rozhodně nic pro citlivější povahy.
Hlad je převlečená žízeň
Crossroads Inn je skutečný žánrový koktejl, jehož paraplíčkem jsou prvky charakterového rozvoje. S klienty i dalšími příběhovými postavami rozmlouváte a můžete se od nich leccos dozvědět, ale svou výřečností i o mnoho přijít.
Váš hrdina používá v rozhovorech celou plejádu uplatnitelných vlastností od logiky po hru na city. Na každého působí něco jiného a úspěšný i neúspěšný pokus o domluvu pomáhá danou schopnost zlepšovat. Krom toho je k dispozici nespočet odemykatelných dovedností, které přináší například nové vybavení, možnost pěstovat vlastní rostliny, zvát další typy hostů či uplatnit vždy vítané slevy.
Možnost rozvíjet se je vlastní i zaměstnancům hospůdky na rozcestí. Ti mají celou škálu osobnostních rysů, od kterých se odvíjí jak kvalita vykonané činnosti, tak například jejich zdravotní stav či zlozvyky. Tuto mechaniku lze vidět u legendárního Theme Hospital od studia Bullfrog, kde šlo zaměstnance nabírat dle takřka totožných kritérií.
Na poměry kickstarterového projektu je Crossroads Inn propracovaná do opravdu titěrných detailů a organizační náročností bych ji přirovnal spíše k titulům, jako je Factorio, než k již zmiňovaným The Sims. Už svou podstatou je velmi otevřená komunitním úpravám a poskytuje i sandboxový mód, který jsme uvítali s nadšením.
Na druhou stranu, najdou se i mouchy. Přes opravdu osobitě nastrojené intro je celkový pocit ze hry trošku zklamáním. Modely postav jsou generické a sotva jde rozeznat, kdo je kdo, a to mírně nabourává snahu o jedinečnost. Nekoordinovanost jejich pohybů často působí až komicky, což je v tomto případě spíš na škodu, protože právě komičností hra přes veškerý potenciál neoplývá.
Nezřídka lze narazit i na úkoly s chybějícími popisky, postavy zcela nesmyslně zacyklené ve svých rutinách a několik dalších bugů, které ve spojení s pomalým tempem a zároveň až chaoticky komplikovanou hratelností ubírají jinak skvělému nápadu na kráse.
Ani zvuková stránka hry nezůstane ušetřena kritiky. Neustálý hospodský hluk a zbytečně časté poznámky vypravěče jsou podkresleny naopak velmi příjemně zpracovanou hudbou, které ale chybí dynamický cyklus. Výsledný dojem přeskakování mezi jednotlivými skladbami se tak stává šokovou terapií spíš než způsobem, jak hráče příjemně vtáhnout do víru dění.
Přes to všechno tvůrci ze studia Kraken Unleashed dokázali stvořit velmi detailně zpracovaný simulátor, který po několika dodatečných záplatách osloví nejednoho fanouška žánru. Není to typická hra pro konzumenta AAA titulů, sama o sobě je na svůj styl i velmi náročná, ale pro všechno ostatní je tu sandbox.