Crookz – The Big Heist
Velké akce v podání sehrané party kriminálníků vynikají zábavností a povedená hratelnost dává vzpomenout na to nejlepší z žánru taktických realtime strategií. Svůj vzor Crookz navíc dále obohacují logickými puzzly, nutností pečlivého plánování a tichého postupu. Tahle „vykrádačka“ se hodně povedla. Pro fanoušky žánru jasná volba.
Další informace
Výrobce: | Kalypso Media |
Vydání: | 25. srpna 2015 |
Štítky: | stealth, retro, taktická, realtime, strategie |
Začalo to jako všechny jiné vloupačky. Někdo nám dal tip a my jsme byli moc dobří a chamtiví, než abychom se šance nechopili. Jenže tentokrát přišel nebetyčný podraz a všichni jsme skončili na čas v base nebo na útěku. Nezbylo než se na nějakou dobu uklidit. Všechny už nás ale zase svrbí prsty – přišel čas najít si nového šéfa a vyrazit znovu do akce. Nechceš se toho ujmout? Dokážeš zkušeným okem obhlédnout terén, vybrat správný tým a v reálném čase jej provést přes všechny nástrahy a zabezpečovací systémy? Jestli ano, CV a motivační dopis nechej v zamčeném trezoru na třetím podlaží! My už si ho vyzvedneme. Jsme zloději. Hodně dobří a chamtiví.
Pokud se rozhodnete Crookz hrát, bude výběrové řízení úspěšné a vy se okamžitě chopíte velení vykutálené partičky zlodějů. A pokud si pamatujete na Commandos, budete v Crookz jako doma. Když se tedy obejdete bez krve a zabíjení nácků.
Zůstane ale to hlavní. V reálném čase posouváte panáčky, navigujete je mimo zorná pole stráží, odemykáte dveře a vůbec využíváte různých předmětů i schopností hrdinů k rozlousknutí logického problému. Právě kombinace řešení logických puzzlů a taktické realtimové strategie je na hraní Crookz nejvíce zábavné.
Udělej, jak uznáš za vhodné
Úrovně se skládají z několika na sebe naskládaných hádanek. V jedné řešíte, jak obejít stráž, v druhé musíte určit správný okamžik k proklouznutí za dveře a ve třetí zase vymýšlíte, jak alespoň na chvíli vypnout kamery a dostat na správné místo určeného člena týmu. Ve všech případech ale hlavně musíte všechno dobře načasovat a použít k řešení problémů správné lidi a nástroje. K tomu vám dopomáhej rychlé prsty, možnost hru kdykoliv zapauzovat a hlavně pořádný plán.
Po většinu času totiž neděláte nic a jen sledujete, jak se pohybují stráže, jaká kamera je napojená kam a vymýšlíte u toho, jak to všechno postupně obejít a vyřešit. Ke cti tvůrců navíc slouží, že žádnou z úrovní nevede jen jedna správná cesta. Naopak je jich hned několik, nicméně možnosti jejich využití ovlivňuje spousta věcí, z nichž tou základní je třeba už rozhodnutí, jaké členy týmu si na misi vezmete.
Rufus je ranař, dokáže stráže omráčit a držet pod krkem neomezenou dobu. Mrštná Rocket se protáhne ventilačkami a proskočí i mezi laserovými paprsky. Cleopatra je rychlá a tichá jako myška. Lobkowicz umí odemykat zámky. Technik v montérkách umí vyřadit z provozu pojistkové skříně. A robot? Toho nevidí kamery a nedělá mu problém elektrizovaná podlaha.
Každý umí něco jiného a s každým složením týmu se mění způsob, jakým je možné danou úroveň projít. A postupem času se samozřejmě jednotlivé postavy učí i novým kouskům. Jen škoda, že po stránce mechanismů se hádanky díky schopnostem mění jen zlehka, protože hlavně v pozdější fázi hry se jen vylepšuje dávno viděné a používané.
Neviditelný, tichý a s plnými kapsami
Zatímco mechanismy se na sebe později spíše vrství a do hry se začne lehce vkrádat stereotyp, autoři mu zatínají tipec tím, jak chytře pracují s prostředím, potažmo jak s opakovaným použitím známých prvků tvoří nové hádanky. Garantuji vám, že bludiště v domě expřítele Rocket vás pořádně potrápí, stejně jako vás na první pohled fascinuje krádež v obchodě, kde se zabezpečovací technika přímo prodává – čeká vás tu řada specialitek a unikátní puzzle, ve kterém musíte postupně pootvírat a pozavírat dveře tak, abyste se vyhnuli zvídavým očkům kamer. Anebo je libo krást v jaderné elektrárně?
Každá úroveň s sebou přináší specifické prostředí i výzvu a je pouze na vás, jak moc se do ní ponoříte. Pokud chcete posbírat všechno, nenechat se ani jednou chytit a zároveň vyběhnout s veškerou kořistí během pár minut, smiřte se doslova s hodinami plánování. Pokud ovšem čas nehraje zásadní roli, můžete se po krátké obhlídce pustit přímo do akce a postupovat více akčněji. Jen počítejte s častější sekvencí save-load a s několikanásobně delším čistým časem.
Přípravě se ale stejně úplně nevyhnete v režimu výzev, který se odemkne po několika prvních misích. Máte v něm za úkol s pevně danými zloději, nástroji i časovým limitem splnit na již prozkoumané mapě upravený úkol a vyjít ze všeho bez ztráty kytičky. Jestliže vás hra chytne a budete do ní chtít proniknout hlouběji, budete mít rozhodně co dělat. Výzev je totiž deset a společně s osmnácti misemi původní kampaně to dává dohromady klidně i třicet hodin hraní.
Skrvny na čistém stole
Může se zdát, že Crookz nemá žádnou chybu, ale bohužel není úplně pravda. Postupem času se některé mechanismy začínají přeci jenom opakovat, jak jsem psal, a některé úrovně jsou možná až příliš dlouhé a někdy skoro až překombinované. Nemluvě o tom, že postupem času se v návrhu přestalo myslet na Rufuse, který je ke konci hry nepoužitelný, stejně jako se většinou obejdete i bez Cleopatry.
Všechno to ale bohatě vyvažuje zmíněné střídání prostředí, dobrý návrh většiny úrovní a hlavně fakt, že puzzly prostě zajímavé jsou a vy je chcete vyřešit. Plánovat a provádět vloupačky v za vlasy lehce přitažených sedmdesátkách vás zkrátka bude bavit. Taktická realtime strategie Crookz totiž okouzlí žánrovou nostalgií a nadchne zajímavými nápady. Zůstanete u ní ale především kvůli dobré zábavě, kterou skýtá přečůrávání lidí, kamerových systémů i důmyslně nastražených pastiček.