Colin McRae Rally (mobilní verze)
Jádro mobilního Colin McRae Rally je více než solidní. Ježdění je zábava i výzva zároveň. Několik chybiček technického rázu vás namíchne spíše ke konci hry a největší výtka směřuje na překvapivě řídký obsah. I přesto si ale nový Colin doporučení určitě zaslouží, minimálně pro rallye pozitivní hráče.
“Předtím než byl DiRT, tu bylo Colin McRae Rally. Série, která definovala žánr.” I takhle Codemasters propagují dřívější slávu legendárních rallye závodů. Colin McRae Rally si spousta z nás dosyta užívala na prvním PlayStationu a vývojáři vědí, že dnešním hráčům tahle značka už asi moc neřekne. Poslední hru z téhle série jsme tu měli v roce 2005, což už je nějaký ten pátek.
Mezitím dorostla nová generace, která třeba na PCčka nebo konzole, vůbec nesáhne. Může mít ale nějakou tu dotykovou hračku a tam se snaží staronový Colin atakovat dnešní zmlsané publikum. Graficky na dotykovou špičku trochu ztrácí, byť nabízí hezky přeleštěné vizuály z prvního PlayStationu. Přednosti nového Colina jsou ale jinde.
O grafiku jde až v druhé řadě, první housle hraje samozřejmě jízda samotná. A ta je pořád skvělá. Auta se řídí dobře, na různých površích se chovají jinak a vůbec hezky klouzají. Chvilku může trvat než si na tohle specifické plavání po vozovce zvyknete, hlavně pokud přecházíte z něčeho těžkopádnějšího. Po pár zatáčkách vám přejde jízdní model do krve a budete si to svištět úzkými cestami jako ona titulní zesnulá hvězda.
Codemasters v mobilním Colinovi podchytili pocit rychlosti velmi dobře, a když uháníte plnou parou na úzké polňačce a navigátor vám řekne že se blíží ostrá levá... Za zády přitom máte imaginárního protivníka a cíl je na dosah. Máte jen pár milisekund na to, abyste si promysleli postup, se kterým tu zatáčku zvládnete, nebo taky ne. Zariskujete a zkusíte ji vybrat smykem? Nebo ukázkově přibrzdíte a v klidu ji projedete?
Tahle rychlá rozhodnutí jsou s dravějšími auty a obtížnějšími protivníky stále důležitější. Až se to pak dostane do fáze, kdy uděláte jednu jedinou chybu a můžete se s prvním místem rozloučit. Pak budete mít před každou ostřejší zatáčkou menší nával adrenalinu nebo budete častěji koukat na loadingy. Colin McRae Rally se s vámi v pozdějších fázích nemazlí a protivníci budou tuzí.
Je to ale naprosto v pořádku a má to tak být. Jen pak ale zamrzí menší resty z dob prvního PlayStationu. Tehdy bylo v pohodě, když jste vletěli velkým autem ve velké rychlosti do maličkého, metr vysokého, stromečku, jehož kmen je široký asi jako ukazováček a auto se zastavilo, jako by vletělo do zdi. Stejně tak jsme ani nemrkli okem, když nás podobným způsobem na místě zastavila textura 2D keříku, který je vysoký asi jako kola auta.
Co bylo přijatelné tehdy, je ale neodpustitelné dnes. Colin McRae Rally není tak úplně přesný remake 1:1, v některých oblastech totiž vývojáři vzali nůžky a prošmikali hru na kost. K těmto technickým archaismům se ale stříhač bohužel nedostal. Věřte mi, že když jedete jeden z posledních závodů a pár zatáček před cílem vás naprosto nesmyslně zastaví malý keřík... No, určitě ten pocit znáte. Já se musel navíc ještě extra hlídat, protože jsem Colina hrál na zapůjčeném iPadu 2.
Nebude se vám to stávat v každé zatáčce, ale když na to dojde, zkazí vám to závod. Navíc vám taková kolize ještě poškodí auto - jak vizuálně, tak mechanicky. V pozdějších fázích nemá cenu pokračovat a na řadu přichází nevyhnutelný restart závodu. V prvních tratích na nějakém poškození prakticky nesejde. Menší zpoždění dojedete a škodu na autě opravíte.
Opravování funguje na časové bázi. Máte hodinu a každé políčko opravy dané součástky se rovná pěti minutám. Ze začátku tedy není problém opravit všechno, hodina je hodně. Postupem závody se bude ale čas zkracovat, a když budete mít na opravy jen půl hodiny nebo méně, nebude vám do zpěvu. Je pak nutné zatraceně dobře se rozmýšlet, jak s časem naložit. Ideální je samozřejmě nebourat, ale tomu se jde úplně stoprocentně vyhnout jen těžko.
Opravování aut je to jediné, co můžete s vehikly dělat. Žádný tuning, žádné úpravy převodovky, tlumičů, pneumatik, nebo čehokoliv jiného před závodem nečekejte. Při odřezávání jednotlivých částí hry došlo i na auta a prostředí. Mobilní Colin McRae Rally nabízí jen čtyři auta a tři prostředí. V Austrálii, Řecku nebo na Korsice se budete prohánět ve čtyřech ikonických kouscích: Ford Focus, Subaru WRX STi, Mitsubishi Evo VI a Lancia Stratos.
Více aut tady není a to dokonce ani ve formě mikrotransakcí, které by člověk v podobném mobilním titulu čekal. Osobně mi malý výběr aut až tolik nevadí, ale tři prostředí se okoukají hrozně rychle a tratí také není bůhví kolik. Zanedlouho tak začnete jezdit pořád po stejných tratích, ve stejném prostředí a hra začne být silně repetetivní.
Celkově Colin McRae Rally působí jako solidní závodní hra s dobrým ovládáním, fungujícím jízdním modelem a zábavným ježděním. Bohužel tady někdo zapomněl do hry napumpovat trochu víc obsahu (chybí také pohled z kokpitu) a možná stálo za to uhladit i některé technické detaily, které dokáží hratelnost poměrně dost znepříjemnit. Pár negativ by vás ale od nového Colina odradit nemělo. Pokud jste alespoň trochu rallye pozitivní a máte kompatibilní zařízení, neprohloupíte.