Circles
Circles je interaktivní kaleidoskop pro chytré hlavy. Bez nepřátel, krve i odplaty, zato s povedenými rébusy a spoustou koleček.
Říká se, že všechny dokonalé věci jsou kulaté. Možná i proto má logická hříčka Circles k dokonalosti velmi blízko. Nejsou v ní čáry, hrany ani pravé úhly, vše bylo hezky zaobleno do kruhů a kružnic. To dává hře úžasnou pointu. Je interaktivním kaleidoskopem pro chytré hlavy plným barev a zajímavých nápadů. Abstraktní jednohubce s rébusy schází jen trocha entuziasmu. Kampaň nemá směr ani cíl a za správná řešení hádanek se musíte sami pochválit. Více dynamiky a motivace by neškodilo.
Minimalismus jako výhoda
Circles se vymyká všem herním měřítkům.
Tahle hra je natolik minimalistická, že jí dokonce chybí menu. Začíná se hned
prvním tahem myši, se kterou budete až do samotného konce rejdit po obrazovce
jako štětcem na plátně. Úsporná hratelnost má svůj dobrý důvod a rychle vám
přejde do krve. Pohybujete kurzorem a hra divotvorně odpovídá, když kolem vás
tvoří proměnlivou překážkovou dráhu. V tichém dialogu se rozvíjejí puzzly a
současně i návody k jejich řešení.
Cílem každého rébusu je dostat se na jedné obrazovce z výchozího do cílového bodu. Cestu však blokují pestrobarevné kruhy a kružnice, které rafinovaně mění svoje vlastnosti v závislosti na tom, jak se s myší hýbá. To z nich dělá organický koridor plný nepředvídatelných překážek. Podle toho, zda kruhy zrovna mění svoje silové pole, pozici nebo velikost, připomíná hra střídavě IQ test, bludiště nebo spojovačku z přílohy sobotních novin.
Inspirace v Superhot
Ač
je hra v jádru logickým rychlíkem, její mechanika se inspirovala principem
známým z akce Superhot. Prostředí v
ní totiž reaguje, jen když hráč vyvíjí nějakou aktivitu. Kvůli tomu, že se
rébusy uskutečňují pouze proti pohybu myši, vznikají příjemně zapeklité
situace, kterým přijdete na kloub jen díky předvídavosti a četným experimentům.
Přimět zakulacené okolí, aby laskavě uvolnilo cestu, je vzhledem k efektům, které tím vznikají, neuvěřitelně zábavné. Circles je zkrátka minimalistický majstrštyk. Pod zdánlivě primitivní slupkou ukrývá nápady, na které se nezmohou ani mnohem komplexnější hry. Je to na první pohled jednoduchá, ale přitom velmi duchapřítomná hra s inteligentní zábavou a atraktivními efekty.
Hra pro každého
Díky
pestrým barvám a proměnlivým obrazcům Circles
opravdu připomíná interaktivní krasohled a jako takový dokáže oslovit prakticky
kohokoliv. Dokonce i lidi, kteří hry nehrají nebo k nim mají předsudky. Každý,
kdo vám jen nakoukne přes rameno, si bude chtít také zahrát, a to se nestává často.
K
eleganci a univerzální atraktivitě hře dopomáhá také intuitivní ovládání. Menší
problémy nastávají jen v nemnoha rébusech, které vyžadují rychlost. Kmitání
myší může být nepříjemné, připomíná malování v grafickém editoru a leckterý
úkol si kvůli tomu párkrát zopakujete. Žádný rébus však není neřešitelný. Hra
je naštěstí prosta nesmyslů a koncepčních chyb a zdobí ji takřka dokonalá
vyváženost. Není ani zbytečně snadná, ani frustrující. Autor Jeroen Wimmers
zkrátka dokázal najít dobrý poměr zábavy a náročnosti.
Vážný
problém má Circles jen s chybějícím
kontextem a znovuhratelností. Kampaň je bohužel pouhou změtí hádanek, které
nemají žádný společný důvod ani cíl. Samozřejmě to může být i výhoda, protože
se ke hře podobně jako k Tetrisu
můžete s čistou hlavou kdykoliv vrátit. Jenže Tetris uměla aspoň dokonale motivovat svým návykovým bodováním a
náhodně generovaným obsahem. Bylo možné ji hrát pořád dokola, což u Circles neplatí.
V hráči nebuduje chuť překonávat se, protože ho nehodnotí, ani nechválí a znovuhratelnost je veskrze mizerná, protože puzzly nemívají více možných řešení. Až hru dokončíte, pravděpodobně se k ní nevrátíte, což je vážně škoda. Za svoji uměleckost, originalitu a přívětivost by si to zasloužila. Z žádné jiné hry se nám poslední dobou tak příjemně netočila hlava.