Car Mechanic Simulator 2018
Třetí díl opravářské simulační série opět posouvá hranice tím správným směrem. Je hezčí, obsáhlejší a o fous realističtější. V základu nabízí mnohem více muziky za cenu totožnou s předchůdcem a inovuje ho na správných místech. Škoda jen katastrofálního startu a opět předražených balíčků s licencovanými vozy. Pro fanoušky série je to v každém případě povinnost, pro ostatní něco úplně nového, u čeho si dokonale odpočinete a trochu se seznámíte s každodenním přibližovadlem.
Hry simulující skutečné pracovní pozice jsou dnes již nedílnou součástí nabídky obchodů a nikoho jejich přítomnost a leckdy i podivnost už nemůže překvapit. Najdeme mezi nimi lepší i horší zástupce, často dokonce katastrofální pokusy malého indie týmu. Série Car Mechanic Simulator patří – díky motorovému bohu – na opačnou stranu spektra do míst, kde se nachází jen pár opravdu povedených simulátorů. Třetí díl s číslovkou 2018 nedělá svému dva roky starému bratříčkovi žádnou ostudu. Tedy až teď.
Early access bez early accessu
Ano. Od data vydání Car Mechanic Simulator 2018 (dále jen CMS2018) uběhlo již pár měsíců a tato recenze tak neaspiruje na nejaktuálnější text, ale má to samozřejmě své důvody. Ty pramení z naprosto otřesné verze, s jakou se setkali všichni hráči ihned po vydání hry. Kdybychom měli dělat jakékoliv rozsudky v prvním měsíci života nejnovějšího dílu opraváře aut, s přimhouřením obou od oleje zamazaných očí bychom s obrovským zklamáním sáhli někam hluboko do spodní poloviny hodnotící škály. Jenže tvůrci se vzchopili způsobem, jaký ve videoherním světě moc často nevidíme.
CMS2018 byla z počátku zkrátka nehratelná. Často padala, ztrácela schopnost načítat uložené pozice, zasekávala se v menu, neuměla přehrávat hudbu, nechávala záhadně mizet předměty z inventáře, jednou odmontované součástky už neuměla namontovat, sekala se i na top strojích, ztrácely se herní peníze… Každého potkal minimálně jeden ze zmíněných nešvarů, které kazily jinak očividnou radost ze hry jako takové.
V prvním týdnu se objevovaly dvě záplaty denně a prakticky celý první měsíc se z CMS2018 stávala každým dalším dnem lepší hra. Desítky záplat a hotfixů vychytaly prakticky všechny problémy uspěchaného startu, který připomínal klasický předběžný přístup.
Pokrok automobilového průmyslu
K největším otázkám každého pokračování patří pokrok, tedy přidaná hodnota oproti předchozím dílům. U simulačních her to platí dvojnásob. Jednou povedená simulace má tendenci se opakovat a vylepšit se jen po vizuální stránce. Předchozí díl CMS patřil ke špičce na poli simulátorů a bez konkurence šlo o právoplatného krále automechaniků. Situace s konkurenty se nezměnila a CMS2018 tak měla jediný cíl – být lepší než předchůdce. To se nakonec povedlo.
Grafický posun je značný. Jednotlivá vozidla i jejich díly se setkaly s ještě větší péčí a díky novým texturám a odleskům působí ve většině případů realističtějším dojmem. Na druhou stranu si tvůrci ani tentokrát neodpustili signalizaci poškození dílů rzí, která bije do očí svou přehnaností a nepůsobí vůbec realisticky. Příště by to chtělo trochu ubrat, pánové. Ale s tím se tak nějak počítalo. Velkou neznámou byla herní náplň, která již v předchozím díle nebyla zanedbatelná.
Ale i v tomto ohledu se tvůrcům podařilo inovovat. Prvotní šok vás čeká krátce po začátku hry. Ocitáte se totiž v krásné prostorné dílně se spoustou nástrojů, aby rázem skončil tutoriál a vy smutně postáváte uprostřed malé garáže s jediným zvedákem a pouhým klíčem a šroubovákem na nevelkém ponku. Aneb správný začátek každého automechanika.
K lepšímu vybavení se zkrátka musíte propracovat přes rozvětvený strom dovedností, kde si za nabyté zkušenosti odemykáte jak nové části dílny, tak i nové přístroje, rychlejší montáž i demontáž atd. Ze začátku vás čekají běžné zakázky s výměnou oleje, brzdových destiček, výfukového systému a podobně. Tyto zakázky vám samy vypíší problémy vozu a na vás tak zbývá jen manuální práce.
Později se s voděním za ručičku musíte rozloučit. Zákazníci vám sdělí jen: „Při brždění to táhne doleva,“ nebo „Z motorového prostoru je slyšet klepání,“ a odhalení problému je tak plně ve vaší režii. V nevybavené dílně to znamená rozmontovat klidně celý motor, později stačí protáhnout auto diagnostickou místností nebo připojit různé měřáky.
Běžné zakázky jsou čas od času zpestřené „příběhovými“ úkoly, kdy se dokola setkáváte s těmi samými řidiči. Jeden se rád baví mimo silnice, proto vás u něj čeká častá oprava karoserie a tlumičů, zatímco druhý si hraje na závodníka se svým prdítkem a má věčně v háji brzdy. Tito stálí zákazníci dále přispívají k uvěřitelnosti celku. Hra je navíc v češtině, byť překlad má své mezery.
Více či méně realismu
Tím jsme však trochu odbočili od skutečných novinek, ke kterým se zařadí jak přiklonění k většímu realismu, tak i odklonění od něj. Některé díly tvořily v minulých dílech celky, zatímco tentokrát se i ty rozdělují na další díly. Jmenovitě jde o tlumiče, které musíte na speciálním zařízení rozmontovat a dostat se tak k pružině. Stejně na tom jsou kola, kdy na zouváku sundáte pneumatiku, abyste na ráfek následně nandali novou a celé kolo pak ještě vyvážili na vyvažovačce. Výměna všech čtyř kol se tak z časového hlediska stává novou noční můrou. Ještě štěstí, že ve hře není šestikolé monstrum Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6… Alespoň zatím.
Přibyl také držák motoru, který můžete osadit blokem motoru a celý motor složit elegantně na něm, čímž odpadá nepohodlí montáže motoru v nitru auta s nutností neustálého zvedání a sundávání auta na zvedáku. Všechny tyto novinky sice prodlužují jednotlivé zakázky, ale zároveň přispívají k realističnosti, což je v případě CMS2018 jednoznačné plus.
Z tohoto důvodu nechápeme, proč se výměna oleje stala arkádovější. Dříve jste museli dojít pro speciální nádobu, nasměrovat ji pod olejovou vanu a manuálně uvolnit výpust. V případě vylití oleje jste byli o stovečku kratší kvůli uklízečce. Tentokrát jen dojdete k nádobě, přikážete ji přesunout se pod vybrané vozidlo a pouhým klikem na ní je olej pryč. Nevadí to tolik, jen to ve světle přibližování se realističnosti v ostatních odvětvích postrádá smysl.
A tím novinky nekončí. Zatímco CMS2015 se spousty obsahu dočkala formou DLC, CMS2018 tento a další obsah poskytuje již v základu. Jedná se o terénní vozidla, široký výběr hudebních stanic v radiu, více odmontovatelných dílů v interiéru, stodolní nálezy a šrotiště, kde můžete nalézt nejen díly, ale koupit si i celé vraky, renovovat je a prodat v aukční síni, vystavit na svém parkovišti nebo provětrat na okruhu.
K posledním důležitým novinkám patří zcela překopaný systém ovládání, který fanoušky série poměrně vyděsí. Seznamte se s moderní kruhovou nabídkou. Je to o zvyku. A je to o pořádném zvyku, pokud jste s předchozím dílem strávili desítky až stovky hodin, ale ve výsledku je kruhová nabídka elegantní řešení a po pár hodinách nerozlučný parťák.
Stejná nepřívětivá politika
Základní hra sice nabízí přes 40 vozidel, ale bez licence (až na Malucha). Ve většině z nich sice snadno rozeznáte skutečná vozidla, ale s opravdovým Audi, BMW či Ford se zde nesetkáte.
Ty totiž dorazí až s dodatečnými a těžce zaplacenými DLC. Cenová politika balíčků je tak docela nevyvážená, ale nutno podotknout, že vzhledem k předchůdci je o kousek přívětivější vaší peněžence. Dále jsou potvrzené vozy značek Mercedes, Maserati, DeLorean, Pagani, Bentley, Plymouth, Chrysler, Ram a Lotus. Utrácející fanoušci se tak mají vážně na co těšit.
Práce v nové autodílně
Car Mechanic Simulator 2018 se ve výsledku podařilo překonat svého předchůdce ve většině disciplín. Je mnohem hezčí, v základu obsahuje širší zástup vozidel, má propracovanější systém dovedností, nabízí nové oblasti na mapě, je realističtější… Zkrátka a dobře, fanoušci série mají nyní, po opravě všech nedostatků, spoustu důvodů přesedlat na nový ročník.
Zároveň se jedná o logický vstupní bod pro nováčky, protože CMS2015 teď působí zastarale. CMS2018 vás sice skutečně nenaučí rozebrat auto na šasi a opět složit do funkčního stavu (ve hře to udělat můžete, ale v reálu byste si zadělali na pěkný problém), ale předá vám spoustu podnětných informací o fungování vozu, o systému brzd, zavěšení, vnitřnostech motoru, rozvodech, převodovce... Pokud tíhnete k autům, zajímá vás více, než jak se ovládají na okruhu a nebojíte se repetice jdoucí ruku v ruce se simulační podstatou hry, budete se bavit.
Zároveň musíte počítat s celkem nezajímavými vozidly v základu a v případě zájmu s několikanásobně vyššími náklady při pořízení licencovaných vozidel. Už jen čtyři balíčky s pár známými značkami se vyrovnají základní ceně hry, proto bychom jejich pořízení doporučili jen opravdovým srdcařům, protože modely jako takové jsou zpracovány dobře. Ostatním doporučíme počkat na nějaké slevové akce.