Call of Duty: Modern Warfare 2

Verdikt
86

Hra i podruhé sází na masivně dramatickou atmosféru a adrenalinový prožitek, který je ale místy snad již přespříliš chaotický a někdy i kýčovitý. Stejně ale projedete zdejší dobrodružství takřka jedním dechem a podobně spektakulární válčení s dokonalými efekty nikdo jiný tak dobře prostě neumí. Herní dobu navíc znamenitě prodlužuje velmi široce pojatý multiplayer a soutěživý režim Spec Ops.

Počítač

WindowsWindows

19,99 €Steam

Konzole

PlayStation 3PlayStation 3

Xbox 360Xbox 360

299 KčAlza

Další informace

Výrobce: Activision
Vydání: 10. listopadu 2009
Štítky: válečná, fps, moderní válka, multiplayer, futuristická, pro hráče do 18 let, více hráčů u jednoho zařízení, akční
Pět let po událostech z minulého dílu (Call of Duty 4: Modern Warfare) to je se světem opět špatné a s Amerikou obzvláště. Povstali noví bojovníci, chtělo by se říci, takže po zabitém arciteroristovi Imranu Zakhaevovi, kterého Rusové nyní blahořečí jako hrdinu, přebírá otěže snad ještě horší zloduch Vladimir Makarov. Ten si chce s nenáviděnou velmocí vyřídit účty jednou provždy a pomstít svého padlého předchůdce. 

Reminiscencí na minulý díl nabízí Modern Warfare 2 více než dost. Už jen úvodní výcvik se střelnicí s papírovými terči na americké základně v Afghánistánu jako by z oka vypadl první misi u předchůdce, nota bene když je vám posléze stejně nabídnuta jedna ze čtyř obtížností. Prostřihy v úvodních titulcích vzpomínají na klíčové události z minulosti, ale nejvíce mě potěšila přítomnost starých ostřílených bojovníků z dřívějšího dějství.



V 18 misích rozdělených do 3 aktů, což je prakticky stejný počet úrovní, jako minule, se podíváte zejména do postsovětských republik. Také ale do Afghánistánu, Kazachstánu, do slumů pod sochou Ježíše v Rio de Janeiru a na arktickou ropnou plošinu. Dále navštívíte Petropavlovsk, gruzínsko-ruskou hranici nebo utajenou věznici v odlehlém ruském klášteře příznačně pojmenovanou Gulag.

Nehybí ani trocha toho patosu, takže odrazíte překvapivou invazi doma ve Virginii a finále nabídne okolí Kapitolu ve Washingtonu, toho času v totálních troskách. A jsou to všechno vesměs znovu doslova dechberoucí scény, kdy jste přímými aktéry obrovských bitev desítek vojáků, ale mnohdy to je dotaženo skoro ad absurdum.

Např. právě ve Virginii, kdy naprosto zbytečně pendlujete mezi budovami v komerční zóně a s malým družstvem hrdinně bráníte trosky své domoviny před velkou přesilou nepřítele. A zmíněný odboj před Kapitolem a zničeným Washingtonovým památníkem už mi svojí přehnanou efektností a pozlátkem amerického hrdiny lehce zavání kýčem.



Dobré jsou ale jiné mise, např. sabotáž čerpací stanice ruské základny ve sněhové bouři nebo osvobozování prominentního vězně z trestanecké pevnosti Gulag. Při mnohých scénách je vidět jistá inspirace filmy, však jistě poznáte podobné scenérie jako z Rudého úsvitu nebo Skály, jíž velice připomíná přestřelka ve sprchách s balkony právě v Gulagu.

Celá kampaň ale působí mírně chaoticky. Jednak se tvůrci neobtěžovali více angažovat příběhovou linku, ale hlavně jsou mise na sebe nalepené bez jakékoli větší návaznosti a spojitosti. Jednou bojujete v prašné poušti, ale v další úrovni se najednou objevíte úplně na druhém koci světa s jiným vojákem. Třeba na ledové skalní římse, i když v reálu byste se na ni prakticky nemohli ani vydrápat.

Bojová vozidla sice není možné řídit, ale výborná je alternativa k postřelování z AC-130 Spectre, tolik oblíbené kratochvíli u předchůdce. Nyní místo toho přímo navádíte řízené střely z bezpilotních letounů Predator a po sněhové bouři zakusíte dosti adrenalinový sešup na sněžném skůtru. Na místě spolujezdce taktéž bráníte jedoucí gazík před dotěrnými nepřáteli a samozřejmě si zastřílíte z rotačního kulometu v Blackhawku i terénním vozidle Hummer.


Modern Warfare 2 ukazuje, že v dnešních podmínkách lze napínavou a dramatickou atmosféry, která vám nedá takřka vydechnout, docílit vskutku jen rozumným používáním skriptů a předprogramovaných scén, při zachování postupu pouze nalinkovaným tunelem, což je samozřejmě nutná daň za stupňované drama i v Modern Warfare 2. Je ale pravda, že pokud se pozorně díváte, nebo tyto mantinely porušíte, dočkáte se nemilých kiksů.

Spousta hlídek má nalinkované pozice tak, že je z nich nedostanete ani párem volů. Jindy vás ani nemusí nikdo spatřit, ale jen tím, že jste vlezli do určitého prostoru, stejně se prostě vždy spustí poplach a rázem i půl kilometru vzdálení nepřátelé hnedle neomylně znají vaši pozici. Mimo nalajnovaný směr postupu vás hra nepustí, protože při překročení jeho hranic vás okamžitě zastřelí neviditelný ostrostřelec.



Málokde pak zažijete takovou boudu, že vás přejede naprosto slepý přátelský transportér jen kvůli tomu, že jste poklekli v jeho nalinkované a neměnné jízdní stopě. S tím je potřeba prostě u této značky počítat, nicméně návdavkem dostanete opět takový válečný epos, za který by se nestyděl ani vysokorozpočtový film z Hollywoodu.

Po dokončení kampaně má Modern Warfare 2 ještě v rukávu zbrusu nový režim Spec Ops, nahrazující arkádový mód z minula. Jedná se o sadu 23 krátkých úkolů s postupnou obtížností, kdy máte splnit daný cíl za co nejkratší čas, popř. co nejdéle vydržet nápor. Za úspěch obdržíte až tři hvězdičky, jejichž určitý počet odemkne další úrovně. Tento jediný mód lze hrát kooperativně a to jak online (ovšem bohužel jen na pozvání), tak i přes lokální síť a na jedné obrazovce vždy ve dvojici hráčů. Anebo také v osamocení.

Multiplayer je pojatý dobře, hrát lze až v 18 hráčích online i na lokální síti, a také až ve 4 na rozdělené obrazovce. Slušný počet 16 map (lze je projít i sólo) nabízí i lokace mimo svět kampaně, třeba tajemný venkov nazvaný Wasteland někde v Černobylu. Do těchto lokací je pak umístěno 7 různých režimů hry, jež se postupně odemykají za dosažené vyšší hodnosti.