Butcher
Brutální retro masakr. Krvavý a krvavě obtížný, zoufale neoriginální, ale v jádru zábavný - a o to jde především.
Další informace
Výrobce: | Transhuman Design |
Vydání: | 5. října 2016 |
Štítky: | arkáda, střílečka, retro, plošinovka, 2d, pixel art, indie hra, akční |
Krev! Potoky krve! Pokud jste si snad někdy v poslední době posteskli, jak je všechno přehnaně korektní, a že k naplňování vražedných herních choutek je třeba sahat po některé z letitých chuťovek, zpozorněte. Tvůrci z polského studia Transhuman Design vydávají nemilosrdnou akční plošinovku Butcher, která, když už nic jiného, žízeň po krvavém vzrušení ukojí naprosto spolehlivě.
Jak hřebíky do rakve
Butcher nicméně
není brutální jen k nebohým nepřátelským panáčkům, které s oblibou rozprskává
po obrazovce v šarlatovém dešti a věší je za střeva na háky od stropu jak ve
zvrácené variaci na latinskoamerickou lidovou tradici, ale hlavně k samotnému
hráči. Sloganem hry je "nejlehčí obtížnost je hard", a motto je to
velmi výstižné.
Hratelnost by
snesla přirovnání k Hotline Miami či Not a Hero. Hrdina, šest zbraní a davy nepřátel
v úrovni viděné z boku. Jedna ruka ovládá pohyb, druhá se věnuje volnému míření
pomocí myši. Reakční doba všech protivníků se počítá na desetiny vteřiny a
špatně zacílená salva ze samopalu či střela z brokovnice se často rovná vaší
smrti i na onu "nejnižší" obtížnost. To samozřejmě znamená návrat na
začátek celé úrovně.
Snaha o vytvoření
pořádné výzvy se pochopitelně cení, nicméně Butcher nezřídka dusá svými
zakrvácenými kopyty po hranici mezi obtížností a designovou chybou. Nepřátele
vám s radostí spawnuje do zad a s nemenší radostí vás zabíjí pastmi, které jste
při prvním hraní nemohli čekat. Nad tím samozřejmě nelze než zaskřípat zuby a
při druhém pokusu o projití úrovně se nástrahám vyhnout, což je autorský záměr.
Narazíte však i na jednu situaci, za kterou by někdo zasloužil kanonádu výchovných pohlavků. Jde o moment, kdy musíte těsně před koncem dvacetiminutového pekelně obtížného běsnění stisknout do zhruba tří vteřin tři tlačítka ve správném pořadí. Jinak následuje skon a opakování celé avantýry, což je zábavné méně než punkce nosních dutin.
Adrenalinová vlna
Jestli Butcher
snad obsahuje nějakou zápletku či zdůvodnění toho, co se na obrazovce odehrává,
skrývá ho velice dovedně. Nezbývá, než se soustředit výhradně na samotnou akci.
To ovšem není negativní kritika, protože, i přes jisté výhrady k řešení
obtížnosti, je potřeba připustit, že hra ve svém jádru zkrátka velmi dobře
funguje. Dokonce tak dobře, že záhy přestanete vnímat vizuál, který, přiznejme
si, možná v honbě za retro náladou zašel pro řadu hráčů až příliš daleko. Někam
na území Jill of the Jungle z roku 1992.
Grafiku ale nechme
stranou. Parádní, syrové ozvučení dobře vtahuje do řežby, vědomí všudypřítomného
nebezpečí bičuje smysly k nadlidskému soustředění. Pocit ze střelby je
vynikající, a to zejména kvůli dobře nastaveným zbraním, mezi nimiž nenaleznete
žádný kus, který by neměl své využití. Rozmazávat nepřátele do rudých šmouh po
zdech je samozřejmě úchylně uspokojivé.
Většinu času se navíc
daří držet úroveň náročnosti, která by vás už už přinutila hru frustrovaně vypnout,
ale před tím to zkusíte ještě jednou. A znovu. A do třetice. A ještě jednou,
protože teď už to vyjde, jenom si musíte konečně dát pozor na tu kotoučovou
pilu v poslední chodbě. Vysoká obtížnost s sebou navíc, jak už to tak bývá,
přináší na i výborný pocit zadostiučinění a vlastní výjimečnosti, když tuhá
pasáž konečně padne, což se méně náročným hrám již z principu bude dařit daleko
hůře.
Butcher je
sympatická hra. V nitru nekomplikovaná, upřímná. Prosta jakékoliv originality
či snahy o ní, chce hráči nabídnout krvavé orgie v retro stylu, nic víc. Není
ani nikterak dlouhá, dohrání zabere něco okolo čtyř hodin (ačkoliv si umíme představit, že na vyšší obtížnosti to bude ještě mnohonásobně déle). Budou to
ale čtyři hodiny naplněné příjemným vražedným potěšením a adrenalinem. Hra se
zkrátka o nic moc zvláštního nesnaží, ale to, co dělá, dělá na jedničku.