Blazing Chrome

Verdikt
80

Vynikající plošinovka, která se skvěle hraje a nedá vám absolutně nic zadarmo. Radost proto udělá nejen milovníkům Contry či Metal Slug, ale obecně všem příznivcům retro klasiky, kteří se nebojí pořádné výzvy.

Další informace

Výrobce: JoyMasher
Vydání: 11. července 2019
Štítky: sci-fi, střílečka, plošinovka, pixel art, retro, akční

Vzpomínáte na Contru? Sérii hopsaček ostrých jako žiletky, ale zároveň skvěle hratelných a úžasně uspokojivých? Blazing Chrome se pokusila zachytit to nejdůležitější z jejich kouzla, které dále obohatila o vlastní invenci a prvky vypůjčené z Metal Slug. Výsledek je naprosto vynikající plošinovka, která vám nedá vydechnout

Jestli máte rádi Castlevanii, Contru a podobné kruté, ale extrémně zábavné série, měli byste znát také studio JoyMasher. Jeho dosavadní výtvory totiž braly to nejlepší z milovaných značek a spojovaly to do vlastních mixů zábavy i krutosti, které bylo možno označit za osobitou poctu „zakladatelům“. Ať už sáhnete po jejich titulech Oniken či Odallus, neuděláte chybu – a s Blazing Chrome se to má stejně.

Začátek v konci

V blíže nespecifikované, ale relativně vzdálené budoucnosti se svět ocitl pod nadvládou strojů a lidé jsou na prahu vyvraždění. Drobná skupinka rebelů vedená vojačkou jménem Mavra a jejím společníkem, zběhlým robotem Doylem, se však rozhodne nesložit zbraně a bojovat až do posledního dechu. A vaším úkolem nebude nic menšího, než je provést všemožnými nástrahami a pomoct jim rozjet revoluci.

Příběh Blazing Chrome začíná tam, kde končí, a upřímně to vůbec není na škodu. Pokud si vzpomínáte na Contru, pak mi jistě potvrdíte, že tamní tažení za likvidací mimozemšťanů taky nevydalo na více jak pár řádků textu a nikomu to nevadilo. Tenhle druh hopsaček, kde každý zásah znamená smrt a opakování misí je matka moudrosti, totiž hrajeme hlavně kvůli výzvě a zadostiučinění z toho, když nám nakonec před očima exploduje finální boss. A v tomto ohledu Blazing Chrome exceluje.

Akce střídá akci

Už po prvních pár krocích a výskocích si uvědomíte, že ovládaní je naprosto plynulé a precizní. JoyMashers dokonce přidali možnost držením tlačítka měnit směr střelby, aniž by se vaše postava musela pohybovat. Přesné míření je proto daleko snazší a hlavně bezpečnější.

Oceníte to během šesti hlavních misí, které se dále štěpí na drobnější segmenty a navrženy jsou tak, aby před vás stavěly proměnlivou výzvu. Chvíli běháte po svých, pak jedete na futuristické motorce, poté zase letíte s jet packem nebo naskočíte do válečného robota a začnete všechno srovnávat se zemí. Nepřátel je spousta a každý má svou sadu pohybů i útoků, takže k nim nemůžete přistupovat stejně, a jejich směs jde ruku v ruce se zábavností a obtížností misí.

Při hraní se ani na chvilku nebudete moct zastavit a minimálně na první průchod musíte počítat s tím, že budete opravdu často umírat. Se smrtí však přichází strategický prvek v podobě zbraní, které může vaše postava sbírat a jež se jí ukládají do několika slotů.

V klasické Contře platí, že když umřete, přicházíte o zbraň a do nového života dostanete nejzákladnější flusačku. V Blazing Chrome mezi sebranými kvéry můžete přepínat a za smrt platíte pouze tou zbraní, kterou zrovna používáte. V praxi proto můžete sbírat arzenál, ale vždy se přepnout na základní, a přesto ničivý kulomet, o který nikdy nepřijdete. Na lepší bouchačku se pak přehoupnete v boji s bossy nebo ve vypjatějších situacích. Systém je to jednoduchý a efektivní, ale zároveň vám při hraní dovoluje taktizovat, což je velmi příjemné.

Výzva pro všechny

Blazing Chrome naštěstí nediskriminuje hráče, kteří si neprošli očistcem starších hopsaček, a na první dvě odblokované obtížnosti nabízí neomezeně možností rozjet misi znovu. Nic vám tedy nebrání zkoušet a učit se tak, abyste při dalším rozehrání došli zase o kousek dál. Na normální obtížnost máte s každým „continue“ pět životů, na lehkou sedm, nepřátelé toho snesou méně a bossové jsou navíc lehce utlumení. Opravdu se proto nemusíte bát, že by hra byla nezvladatelná.

Hratelnost je tedy skvělá a různorodá, mise jsou postavené v hektickém duchu a jejich obtížnost adekvátně odstupňovaná. V pozdějších fázích se během jednoho výsadku postavíte i několika bossům, takže se budete muset zatraceně ohánět, abyste je všechny udolali na zbývající počet životů. A na závěr si vychutnáte bestii, která má snad sedm nebo osm fází.

Každá překážka se však dá zvládnout, pokud jste šikovní a máte-li v rukou to správné nářadí. Ani jedna mise nevyvolávala beznaděj – všechny nám však taktně naznačovaly, že od nich nedostaneme nic zadarmo. A to je ideální.

Jenom čtyři, ale…

Technické zpracování nezaostává za hratelností – na hru je opravdu radost pohledět a její animace jsou detailní i plynulé. Grafický styl je kombinací Contry s Metal Slug, a jestli máte rádi retro, zaleze vám velice rychle pod kůži. To samé se dá říct i o soundtracku, který je divoký, akční a skvěle doplňuje zběsilé tempo hry.

Opravdu vytknout tak Blazing Chrome můžeme pouze její délku: Ačkoliv jsme mnohé mise museli několikrát opakovat, nezabral nám první průchod ani čtyři hodiny…

V tomto případě je stížnost na délku pouhé hnidopišství, které do značné míry podléhá tomu, jak zdatní v hopsačkách jste. Ani kratší herní doba navíc nemění nic na skutečnosti, že je Blazing Chrome naprosto vynikající pocta kultovní klasice, která sice není nijak objevná a nedělá nic, co už by tady dřív nebylo, ale hraje se skvěle. Jedná se o naprostou povinnost pro milovníky retro hopsaček nebo lidi, kteří mají rádi mistrně namíchanou výzvu.