Black The Fall
Zdařilá logická plošinovka, která staví především na skvěle vykreslené tísnivé atmosféře a výborné výtvarné stránce. Hratelnost sice není úplně bez poskvrny, ale ve řada zajímavě navržených hádanek činí ze hry příjemnou záležitost pro všechny, kteří rádi přemýšlejí.
Další informace
Výrobce: | Sand Sailor Studio |
Vydání: | 11. července 2017 |
Štítky: | thriller, stealth, indie hra, plošinovka, dystopie, psychologický, logické |
Snad nikdo nepochybuje o tom, že život v totalitě není pro drtivou většinu obyvatelstva žádný med. Své k tomu chtějí říct i tvůrci z rumunského studia Sand Sailor, kteří vydali logickou plošinovku Black The Fall. Jedná se o silně stylizované zpodobnění vzpomínek a zkušeností s komunistickým režimem v Rumunsku, zabalené do kabátku tradičního skákání, plížení a řešení různorodých rébusů.
Na věčné časy a nikdy jinak
Obujete se do
prošoupaných dělnických bot strojníka Blacka. Od zástupu bezejmenných duší je k
rozeznání jen jiným číslem na zádech svého pracovního úboru a tím, že už má
dost života v okovech. Po letech každodenní dřiny konečně vykonává svůj plán. Nevzdal
se. Už dál nebude jen kolečkem v neúprosné mašinérii, která ho rozdrtí, odhodí
a vymění při prvním náznaku chyby. Buď uprchne, nebo alespoň zemře při pokusu o
to.
Přesně v tu
chvíli dostáváte Blacka pod kontrolu. Hra pro navození bezprostřednějšího dojmu
neobsahuje žádné custcény, rovnou se dáte do akce. Trochu pomalejší rozjezd by
ale nebyl úplně od věci, protože uplyne dvacet sekund od začátku a už jste na
krkolomném útěku se štěkajícími kulomety v zádech. Začít třeba deseti minutami,
které by nejdříve představily Blackův úděl, a až pak ho nechat prchat, by
umožnilo se lépe vcítit do situace.
V tomto ohledu
trochu slabší úvod ale tvůrci napravují v celém dalším průběhu hry. Tíseň, dusivý strach
a bezpráví na vás začnou bezhlesně řvát ze všech koutů, potemnělých uliček a
siluet kopáčů, kterým bude stačit už jen pár zvednutí krumpáče, a zlomí se jim
záda. Přesto kopou dál. Nálada hry bezchybně zprostředkuje pocit uvěznění,
vražd duší i těl, zvěrstev a děsu, stejně jako touhu vyrazit za mizivým
zábleskem naděje. Pryč, pryč, jenom pryč!
Je to právě síla a naléhavost obrazů, které tvůrci předkládají, co dokáže strhnout a ke hře nemilosrdně připoutat. Od začátku až do konce nepadne jediné slovo, veškeré příkoří, útlak i neodmyslitelná propaganda je hráči předávána formou vizuální komunikace. Nejedná se o žádné náznaky nebo jemné nuance, v Black The Fall bije zvůle režimu do očí, kam se jen podíváte. To je sice na jednu stranu trochu škoda, protože takový průchod nějakou potěmkinovskou krásou by mohl být, kdyby byl dobře podaný, ještě mrazivější než záplava všudypřítomného zoufalství a tmy, ale kritizovat za to tvůrce nejde. Dobu komunismu vnímají jako agresivní, všeobjímající zlo, tak ji také prezentují. Jen občas trochu na sílu. Lze se jim divit?
Svoboda na počkání
Black The Fall se
nesnaží být kompletně historicky věrnou reportáží z totalitní země. Mísí se v
ní akurátní detaily, pocity, niterní dojmy z ideologického jha, a samozřejmě
prvky, které jdou na ruku spíše herní stránce celé věci. Mezi ně patří podání celého
prostředí jako retrofuturistického sci-fi, v němž mohou autority své podřízené
ovládat. Doslova. Prostě na ně namíří paprskem, a nebožáci poslouchají na
slovo. To je jednak poměrně zajímavá symbolika, ale hlavně se vám tento nástroj
nesvobody také dostane do rukou a práce s ním je stěžejním prvkem první
poloviny hry.
Při zběžném pohledu na hratelnost a stylizaci titulu se člověk nejspíš nevyhne připodobnění ke tvorbě tvůrců ze studia Playdead, zejména k jejich poslednímu dílu, plošinovce Inside. Díky zmíněné kontrole ostatních a ovládání jejich myslí ale hra brzy začne připomínat ještě jinou klasiku, která je, když si odmyslíte rozdílné prostředí, též vlastně o tom samém. Black The Fall se často hraje jako pozemská verze Oddworld: Abe's Oddysee.
Hádanky povětšinou logické
Meditačního
mručení se sice od Blacka nedočkáte, ale jinak si můžete představit hratelnost
nejtradičnějšího střihu. S neporušenou pravidelností se střídají skákavé,
stealth a přemýšlivé pasáže. Tu se po vás bude chtít spíše postřeh, tam zase
budete koumat, jak zdvihnout plošinku a nenechat se při tom zabít proudem žhavé
páry. Zhruba od poloviny hry nahradí ovládání ostatních bloumajících skořápek
lidí stálejší společník, opuštěný robopes, ale na principu to nic nemění. Stále
ho budete někam posílat přepínat spínače, převažovat závaží a podobně.
V celkovém pojetí
hratelnosti byste se tedy originality nedořezali, ale to se samozřejmě
automaticky nerovná špatnému designu nebo nudě. Ta hrozí jen zpočátku, kdy jsou
ještě logické problémy velmi snadné, a v momentech, kdy vás otravně zabije
past, kterou jste nemohli čekat. Těch však postupně ubývá, hádanky naopak později
znatelně přituhnou, a právě mezi náročnějšími scénami se skrývá několik opravdu
povedených kousků. Některé budou vyžadovat přesné načasování, jiné zase staví
na souhře Blacka s robopsem, ale navržené jsou dobře, nezřídka mají poměrně neokoukanou
pointu a poskytují zábavné potrápení mozkovny.
Chvála ovšem
nemůže být úplně stoprocentní. Může za to jednak plevel postupu metodou
pokus-omyl, kterému se čas od času bohužel nevyhnete, a autorská snaha nepoužít
slova, ať už vyřčená či napsaná. To samozřejmě znamená, že se nedočkáte ani
žádného tutorialu nebo vysvětlivek. Občas by ale byly potřeba, protože je kvůli
tomu možné narazit na několik případů, kdy je potřeba využít nějaké nové mechaniky,
ale hráč v tu chvíli ještě nemá tušení, že to vůbec jde, což může způsobit
frustrující zásek.
Stejně tak není vždy jasné, s čím lze vlastně interagovat, ovládací prvky mechanismů je přehnaně snadné přehlédnout, a to některé puzzly komplikuje víc, než měli tvůrci v úmyslu. Nejedná se o nějakou plamennou kritiku, ale kdybychom například na možnost posílat psa po obrazovce ve třech rozměrech, ačkoliv postava je pevně uzamčená do dvou, nemuseli přijít omylem, asi bychom měli po vyřešení z hádanky přeci jen o něco lepší pocit.
Malinko nejisté nohy
Po technické
stránce funguje hra dobře, ale opět se jí nevyhnulo pár drobností. Několikrát
se stalo, že kužely kamer reagovaly na přítomnost Blacka pokaždé jinak. Jeden
rébus se nám neúmyslně povedlo vyřešit bugem, zamýšlený postup tvůrců byl přitom
úplně rozdílný. Ke cti je hře naopak potřeba přičíst bezproblémovou stabilitu a
plynulost.
Někomu nemusí
přijít k chuti kratší herní doba - na závěrečné titulky se podíváte za dvě až
tři hodiny. Zřejmě největší výtku je však nutné směrovat k animacím a hlavně
ovládání. Bylo by samozřejmě scestné očekávat u hry od devítičlenného
nezávislého studia nějaký pokročilý motion capture, ale Black se pohybuje a
skáče místy jako marioneta, ne jako člověk. Přechody mezi pohyby nejsou zcela
plynulé, při běhu se podivně kymácí a tak dále.
Nad tím by šlo
ještě mávnout rukou, ale tahle rozháranost se čas od času odráží i do vedení
postavy, které není vždy zcela intuitivní (nad přikrčením a slezením, dvěma
funkcemi na jednom tlačítku, budete klít nejedenkrát) a občas nereaguje úplně
okamžitě. To je pochopitelně nepříjemné zejména v pasážích vyžadujících přesné
načasování.
Hra je naštěstí
velice benevolentní při rozmisťování checkpointů. Pokud zemřete, vždy znovu začínáte hned před kritickou scénou, takže zaškobrtnutí ovládání
nerozčílí tak, jak by rozčílilo, kdybyste kvůli němu museli opakovat třeba
hodinu postupu. To samozřejmě neznamená, že by snad problém úplně zmizel, jen
je daleko snazší nad ním přimhouřit oči. Hru bychom rovněž, ačkoliv je to u
tohoto žánru nezvyklé, doporučili hrát spíše na klávesnici s myší, protože na
gamepadu je míření laserovým ukazovátkem, abyste dělníkovi či psovi ukázali,
kam má jít a co tam udělat, příliš pomalé a zdlouhavé. Myš si se stejným úkolem
poradí daleko rychleji a příjemněji.
Black The Fall je povedená logická plošinovka. Není příliš dlouhá, ale své poselství stíhá předat úderně a se syrovou silou. Odpustit ji několik menších nedokonalostí není až taková oběť, když to hra vyvažuje tak bezprostředně poutavou atmosférou, dovedně vytvořeným prostředím a zajímavými hádankami, které je většinou zábavné řešit.