Assassin's Creed Jade

Verdikt

Novinku jsme si mohli zahrát a zdá se, že půjde spíš o menší projekt šitý na míru přenosným zařízením. Hra vyjde příští rok.

Další informace

Výrobce: Ubisoft
Štítky: third person, adventura, akční

Assassin’s Creed je tu s námi patnáct let a letos v červnu Ubisoft ve spolupráci s vydavatelstvím Level Infinite, divizí čínského Tencentu, představil ambiciózní plán, jak jednu ze svých nejslavnějších značek převést v plné parádě na mobilní telefony. V průběhu léta proběhlo první kolo uzavřené bety a na proběhlém Gamescomu jsem si Assassin’s Creed Jade mohla vyzkoušet i já. Ano, tak skutečně zní oficiální název čínského dobrodružství – v novém traileru z něj zmizelo slůvko Codename.

Producent hry Andrei Chan z americké pobočky Tencentu mě hned zkraje upozornil, že rozhodně nejde o finální produkt a do hry zatím nestihli ani zapracovat zpětnou vazbu z prvního kola testů. S tím se pojí i fakt, že mobilní hra zatím nemá stanovené ani přibližné datum vydání. Dokud prý nebude jisté, že jde o skutečně autentický asasínský zážitek, na který jsme zvyklí z PC a konzolí, ven s Jade nepůjdou. Prozatímní verze si musela vystačit bez části animovaných filmečků a s provizorním dabingem.

Jisté nicméně už v této chvíli je, že půjde o free-to-play záležitost. Samozřejmě jsem se tedy Chana nemohla nezeptat, jakou formu monetizace hodlají tvůrci zvolit. Dostalo se mi ujištění, že veškerý příběhový obsah bude zdarma, nové mise a části mapy by přitom do hry měly přibývat zhruba po třech měsících. Mikrotransakce v Assassin’s Creed Jade ale samozřejmě budou, už teď se počítá s různými kosmetickými vylepšeními v podobě skinů na postavu i zbraně. Rozhodně by však nemělo dojít na hlášky typu: „Vyčerpali jste maximální počet tichých zabití pro dnešní den, pro pokračování počkejte deset minut nebo zaplaťte 39 Kč.“ O finální podobě modelu, jakým bude mobilní Assassin’s Creed vydělávat peníze, nicméně zatím také není rozhodnuto.

Zatímco Assassin’s Creed Mirage míří ke kořenům série, Jade se inspiruje spíše v jejích posledních velkolepých iteracích. Uživatelské rozhraní výrazně připomíná Odyssey, nechybí RPG prvky ani rozlehlá mapa otevřeného světa posetá množstvím otazníčků a bodů zájmu. Ostatně se nacházíme ve starověké Číně, v roce 215 před naším letopočtem za doby vlády dynastie Čchin, během stavby první Velké zdi. 

Vedle asijské velmoci se ale na displejích svých mobilních telefonů budete moct podívat i do jiných státních uskupení, včetně Řecka, kde se budete mimo jiné moct setkat s jednou starou známou tváří, disponující jistou formou nesmrtelnosti.

Assassin’s Creed Jade vás poprvé v historii série nechá vytvořit svého vlastního asasína či asasínku. Respektive zabijáky, protože asasínský řád v tomhle období ještě oficiálně neexistuje, jeho morální hodnoty se nicméně šířily už dávno předtím. Příběh hry se inspiruje populárním čínským žánrem wu-sia o osamělém hrdinovi (či hrdince) se smyslem pro spravedlnost, který ovládá bojové umění a často také prahne po pomstě. K té v Jade určitě bude dostatek prostoru – úvodní mise plníte ve společnosti dvojice společníků, na jejichž dlouhověkost bych si rozhodně nevsadila.

Chan vysvětlil, že si wu-sia často pohrává s tématem svobody, což je koneckonců leitmotiv celé série Assassin’s Creed. Konflikt asasínů a templářů na sebe vezme podobu svobodomyslného adoptivního potomka vraha prvního císaře, který hodlá rebelovat proti řádu reprezentovanému právě zástupci dynastie Čchin.

Možnosti úprav hratelné postavy jsou už v této fázi poměrně široké, zároveň je z nich patrná snaha zachovat alespoň přibližnou historickou věrnost a také si získat čínské publikum. To ostatně poměrně negativně reagovalo na současnou verzi lokalizace soustředěnou na angličtinu, ve finální verzi tak prý určitě nebude chybět čínský dabing, díky kterému má mimo jiné prostředí působit o poznání uvěřitelněji.

Jak poznamenal Chan, přednostmi Assassin’s Creed vždy bylo, že skvěle vypadají a snadno se hrají. O prvním aspektu v případě Jade není pochyb – na displeji aktuální vlajkové lodi od Samsungu graficky působí jako zmenšenina Valhally, pokud by se tedy odehrávala v Číně. Opět je ale důležité upozornit, že šlo o nikterak optimalizovanou verzi a v Tencentu se prý ještě hodně budou zamýšlet nad zahříváním mobilů i nad spotřebou baterie. Stejně tak není úplně jasné, jak vám mobilní miniatura poběží, pokud jste si nový telefon nekoupili zrovna letos.

Co se týče asi ještě důležitějšího aspektu snadné přístupnosti, chvíli mi trvalo, než jsem se sžila s ovládáním. Levou stranu displeje využíváte pro pohyb s mobilním joystickem, na té pravé najdete různé ovládací prvky akcí – nechybí skákání, plížení, skenovací pohled (těžko říct, s kterým dravcem tentokrát spjatý), případně úder, kryt a speciální schopnosti, pokud vás stráže odhalí a vy se rozhodnete bojovat. 

Primárně ale hra odměňuje tichý postup se situačními akcemi, kdy se skrýváte v kupkách sena či vysoké trávě, lákáte čumily pískotem a ukládáte je k věčnému spánku, případně pobíháte po vysokých budovách a synchronizujete části mapy. K plné verzi si samozřejmě budete moct připojit gamepad, na kterém se patrně bude hrát snáz, i ovládání na displeji se ale dá snést a minimálně jeho responzivnost by se do plné verze ještě měla zlepšit.

Půlhodinu v demu jsem strávila víceméně v tutoriálu, ani v něm mi ale neuniklo, že se v otevřeném světě můžete pohybovat na koni, stejně jako sbírat spoustu surovin a posléze si za ně vylepšovat zbraně. Dokážu si představit, že právě nákupy vzácných materiálů, kterých se objevuje pomálu a díky nimž si můžete srovnat úroveň vybavení s postavou, mohou v budoucnu představovat jeden z prvků monetizace.

Assassin’s Creed Jade by mělo vyjít během příštího roku pro iOS a Android, ještě předtím ho čeká minimálně jedno další kolo uzavřeného beta testování.