Artifact
Ne každý se rozplývá nadšením z toho, že když se světoznámé studio Valve po letech rozhoupalo vydat vlastní hru, jedná se o karetní titul. Snahu o originalitu a neotřelé přístupy ale upřít nelze. Co z toho nakonec vznikne, se dozvíme na konci listopadu, kdy hra vychází.
Další informace
Výrobce: | Valve |
Štítky: | sběratelství, karetní, multiplayer |
Po pěti letech se blíží další hra od studia Valve, ovšem místo dalšího Half-Life nebo Portalu to budou kartičky. Artifact vyjde 28. listopadu letošního roku a teď už konečně známe podrobnosti nejen o jeho herních pravidlech, ale i monetizační politice. A je nutné říct, že v obou případech se od ostatních digitálních karetních her snad ani nemůže lišit víc.
Artifact je tematicky založený na MOBA hitu Dota 2, takže očekávejte známé hrdiny a schopnosti, a dokonce i rozdělení bojiště na tři specifické linie s věžemi. Není to ale tak, že by si ke stolu sedli vývojáři Doty a pokusili se dát dohromady nějakou karetní parodii na svou vlastní hru – hlavním mozkem je legendární Richard Garfield, autor Magic: The Gathering.
Právě z Magiců, kterým se momentálně velmi daří s virtuální Magic: The Gathering Arena, si toho Artifact bere docela dost, například možnost zareagovat na soupeřovy činy ještě během jeho vlastního tahu. Velkou změnou jsou ale tři samostatné linie, které v podstatě znamenají, že se před vámi na stole odehrávají tři hry najednou. Vyhrajte ve dvou z nich, a celkové vítězství je vaše – takže jde vlastně o podobný princip jako hraní na dva vítězné v Magicu.
Nepůjde ale o žádné zápasy na hodinu – jedno kolo má být navzdory třem různým minibitvám hotové za 45 vteřin, celý zápas potom asi za 12 minut, což je o něco delší než v případě Hearthstonu, ovšem taky o něco kratší než v digitálním Magicu. A co je nejdůležitější – z prvních reakcí, například podrobných dojmů serveru Ars Technica nebo Rock, Paper, Shotgun, vyplývá, že si oněch 12 minut pokaždé naplno užijete.
Snad ještě překvapivější než inovativní herní mechaniky je ekonomický model, který NENÍ free-to-play. Je to pozoruhodná odchylka od tradice digitálních karetek. Abyste se do Artifactu podívali, musíte hezky na dřevo vysázet 20 dolarů, za což dostanete dva předpřipravené základní balíčky a 10 boosterů, z nichž každý obsahuje 12 náhodných karet (a vždy aspoň jednu vzácnou).
Další boostery si dokoupíte po dvou dolarech za kus, ale to není všechno. Na rozdíl od ostatních digitálních karetek bude v Artifactu fungovat plnohodnotný komunitní trh. Můžete si tak koupit konkrétní karty od ostatních hráčů nebo je sami prodávat, a vzhledem k tomu, že Valve si ze všech transakcí uřízne svůj podíl, se možná díváme na budoucí zlatý důl.
Vlastně je docela zvláštní, že to zatím nikdo pořádně nevyzkoušel – dokonce ani v Magic: The Gathering Arena nemůžete karty přímo prodávat nebo nakupovat, byť jsou tyhle aktivity naprostým základem původní papírové verze. Ale možná vývojářům zkrátka chybí potřebná infrastruktura, a tu tedy ve Valve díky Steamu rozhodně mají.
Kdyby se vám náhodou za základní pár balíčků a deset boosterů nechtělo platit skutečnými penězi, existuje ještě jedna cesta, jak se k nim dostat, ale ta pro většinu našinců asi nebude moc schůdná. Kdo od 31. srpna navštíví PAX West v americkém Seattlu a vystojí frontu, bude si moct Artifact jednak rovnou vyzkoušet, jednak dostane dva vstupní kódy zdarma.
Valve hru vydá nejprve na PC, ale někdy v budoucnosti, zatím vágně definované jako rok 2019, by se Artifact měl podívat i na mobilní zařízení, jak Android, tak iOS.