Arma Tactics

Verdikt
50

Solidní hratelnost Arma Tactics THD sráží k zemi hromada nedodělků a nedomyšlených prvků. Za nadstandardní mobilní cenu dostanete průměrnou hru s nevyužitým potenciálem a mikrotransakcemi, které jsou vlastně zbytečné. Arma Tactics bych vám mohl mnohem snáze doporučit, kdyby byla free to play. Takhle po ní sáhněte jen v případě opravdového zápalu pro žánr a tématiku, nebo si počkejte na slevu.

Další informace

Výrobce: Bohemia Interactive Studio
Vydání: 1. května 2013
Štítky: české hry 2013, taktická, strategie, od českých výrobců

Bylo to loni v říjnu, kdy studio Sida Meiera většinu hráčů i kritiků příjemně překvapilo se svou interpretací XCOMu, která vzala počítače i konzole útokem, a nedávno vyšla na mobilních platformách. Historická Civilizace se jako tahový velikán pořád drží, ale XCOM spoustě hráčů připomněl, že v tahovém provedení nemusí být výborné jen války celých národů, ale stačí hrstka jednotek. Bohemia Interactive se o něco podobného pokouší také, ale nejdřív mobilně: pro Android nedávno vydala taktickou tahovku Arma Tactics THD.

Arma Tactics THD je tahová strategie se souboji na blízko, připravená speciálně pro zařízení s Tegrou 3 a 4. Pod palcem (doslova) v ní máte čtyři členy Special Forces a vaším úkolem je vždy přesun z bodu A do bodu B. Ať vás v cíli čeká extrakce, nutnost se bránit, něco získat či zneškodnit bombu - v Arma Tactics více než kde jinde platí, že i cesta může být cíl.

Právě po cestě totiž realizujete hlavní náplň hry - taktickou likvidaci anonymních nepřátel. Opatrně postupujete, kryjete se, střílíte, léčíte postřelené parťáky, házíte granáty a tak dále. Mapy nejsou jen přímočarým tunelem a vždy je pouze na vás, z jakého konce k situaci přistoupíte. Váš cíl je například za malým náměstíčkem a vy se můžete vydat hlavní cestou, vzít to z jedné strany, druhé strany, po střeše, nebo své vojáky rozdělit na dva týmy a pokusit se soupeře sevřít z obou stran.

Je příjemné, že vás hra nenutí do konkrétního postupu a řešení situací nechává na vaší rozvaze. V podobném duchu jsou rozžhavené hlavně kulometů stejně použitelnou zbraní jako ostří nože, se kterým můžete nepřátele zezadu odkráglovat stealth způsobem. Kdyby vám náhodou došly nervy nebo náboje, není problém sáhnout po granátech, minách a podobných hračkách. Arzenál je bohatý a celý ho najdete v Armory, ale osobně jsem neměl během hraní potřebu cokoliv dokupovat.

Vedle toho, že Arma Tactics stojí stovku, nabízí ještě mikrotransakce. Kouřové granáty, miny Claymore nebo lepší zbraně vám sice mohou pomoct a lze je koupit jak za získané herní kredity, tak za reálné peníze, ale ani jednou mě to při hraní nenapadlo. Kdo chce, může si pomocí nových předmětů průchody misemi trochu oživit, ale naprosto bez problémů se bez toho obejdete. Buď jsem mistr stratég, nebo je Arma v tomto ohledu poněkud neodladěná.

Je to škoda a mnohem raději bych viděl model, kdy by byla Arma Tactics zdarma a k nakupování předmětů by vás opravdu motivovala. Na kvalitu hry by free to play model vliv neměl,ale mohl bych vám pak mobilní Armu doporučit s klidným svědomím. Za vyzkoušení byste nic nedali. Novinka českých Bohémů totiž není žádný šlágr a říkat si za ni kilo je v kontextu jiných mobilních her přeci jen trošku přehnané.

...

Zároveň ale nejde o žádný průšvih. V základních mechanismech problém není - taktický pohyb vojáků po mapě a postupné likvidování nepřátel je docela fajn. Není to žádná extáze, ale funguje to dobře. Když jsem se do hry dostal, neměl jsem nutkání ji za pět minut vypnout. Všechno ostatní není ani tak prolezlé chybami, jako spíš stiženo nedodělky a nevyužitým potenciálem. Skoro to působí jako by vývojáři převzali rozpracovaný mod od komunity, trochu ho přeleštili, ale věnovali mu nedostatečné množství pozornosti. A pak za to chtěli peníze.

Arma Tactics THD srší potenciálem na každém kroku. Všude vidíte možnosti, všude vidíte, jak by to mohla být výborná hra. Bohužel není. Potenciál zůstává nevyužitý a některé problémy vážně bijí do očí. Například hned na začátku vás zarazí pokyny “Zmáčkni LB/RB”. Ne ve všech menu se totiž bere v potaz fakt, že hra nevychází primárně pro Shield, ale pro dotyková zařízení. Podobně odfláknutých a nedomyšlených prvků je ve tady víc.

Hra se rovněž pokouší o vyprávění příběhu, který jsem ale přestal sledovat velmi rychle. Kdyby byly místo špatných dialogů nadabované instrukce, které vývojáři servírují jako kus textu, výsledek by působil lépe a účelněji. V mobilní hře, kde o příběh vůbec nejde, prostě číst nechci.

Hře by rozhodně prospěl i lepší přístup k praktickým informacím - když ne permanentní ukazatel, informující o dění v lokaci, tak by se hodila možnost zapnout mód, ve kterém bych viděl dostupné cesty a znal polohu nepřátel nebo předmětů, které lze sebrat. Lze sice oddálit a posouvat obraz, ale není to nejlepší ani nejrychlejší řešení. Můžete si také kdykoliv zapnout jednoduchou mapu, ale to už přeskočíte z akce jinam a samotná mapa se také ovládá dosti těžkopádně.

Pokud navíc ve hře oddálíte obraz, začne čas od času zlobit kamera - někdy vám výhled zastíní most nebo konstrukce, jindy zase místo na vojáky koukáte z dvou centimetrů na rozplizlou texturu střechy. Hezký pohled to není, a když je na tahu nepřítel, nemáte kameru pod kontrolou. Díky siluetám vidíte jednotky i skrze zdi, ale to je pouze šikovný pomocník pro již lokalizované nepřátele, nikoliv pro řešení občasných problémů s kamerou.

Celkový dojem ze hry nezachrání ani získávání zkušeností a vylepšování schopností vašich vojáků, nebo editor misí, který ale editorem vlastně není. Vyberete si v něm ze dvou prvků - prostředí a typ mise. A jdete do akce. Nečeká vás žádné jednoduché navrhování vlastních úrovní, ani rozmisťování nepřátel a všechna prostředí si jsou navíc podobná jako vejce vejci: tuctová africká/blízkovýchodní základna, která se za chvíli okouká.

S Arma Tactics THD jsem strávil spoustu hodin. Dobrou polovinu z toho mě hra vůbec neštvala a byla vlastně celkem zábavná. Druhou polovinu zážitku ale táhly dolů všudypřítomné nedodělky a nevyužitý potenciál. Mobilní Arma není vyloženě špatná, ale pořád se nemůžu zbavit dojmu, že jde jen o zkoušku nového přístupu ke zpracování Arma tematiky. Bohemia Interactive vstupuje s Armou do nové řeky, ale zatím v ní jen opatrně a jednou nohou zkouší teplotu vody. Těším se, až se tam konečně odváží skočit šipku.