Arma Mobile Ops

Verdikt
50

Je to české, je to hezké, ale kolem a kolem je to jen slabší odvar Clash of Clans.

Další informace

Výrobce: Bohemia Interactive Studio
Vydání: 1. července 2016
Štítky: platby uvnitř hry, zdarma, time management, mobilní hry, strategie, od českých výrobců

Když chcete dělat mobilní hru na motivy autentické vojenské střílečky jako Arma, můžete pracovat s řadou žánrů. Jeden však můžete vyloučit hned zkraje: nepůjde o vojenskou střílečku s co nejrealističtějším pojetím. To by na mobilech a tabletech prostě nefungovalo. Můžete tak udělat třeba tahovou strategii, jak už to české studio Bohemia Interactive zkusilo v roce 2013 s Arma Tactics. Anebo můžete udělat další free-to-play variaci na Clash of Clans, jak to Bohemka zkouší nyní s Arma Mobile Ops.

Free-to-play

Pokud už jste senzačně úspěšnou mobilní strategii Clash of Clans hráli (anebo pokud jste hráli některý ze stovek klonů), budete v Arma Mobile Ops jako doma. Na zelené louce rozbijete tábor, postavíte pár základních domečků, vztyčíte jednu dvě obranné věže, vytáhnete do svých prvních několika bitev proti umělé inteligenci a záhy se pustíte do online multiplayeru proti opravdovým hráčům, protože jedině tam se dají získat pořádné zásoby surovin.

Prvních pár minut všechno pěkně odsýpá. Už po nějaké čtvrt hodince hraní však narazíte na „čekačky“. Nejprve musíte počkat 15 minut na vylepšení střílny, později čekáte na upgrady už 2 hodiny a po prvním týdnu občasného hraní vás brzdí již celodenní fronty, které se na vyšších levelech prodlužují na fronty dvoudenní, čtyřdenní… Klasika.

Ani Arma Mobile Ops strategie, která by se dala normálně souvisle hrát. Pustíte ji párkrát denně, provedete pár útoků (běžně trvají kolem dvou minut) a máte-li volné pracanty (zde ve formě nákladních vrtulníků), spustíte vylepšování nějakého baráčku. Ideální zábava na krátké pauzy mezi učením nebo prací. Veškeré čekání lze samozřejmě odbourat utrácením zlatých mincí. Těch si však prostým hraním moc nevyděláte a tak se nabízejí mikrotransakce. Je milé, že vám je hra neustále nestrká pod nos, ale jsou tu.

Nejlevnější balík zlaťáků vyjde na 149 Kč a obsahuje 600 mincí, za což si téměř nic nekoupíte. Arma Mobile Ops hraji něco málo přes měsíc, a kdybych chtěl, aby mikrotransakce nějakým znatelnějším způsobem mé základně pomohly, musel bych utratit alespoň 1 499 Kč za 8 tisíc zlaťáků. Menší balíčky nemají valný význam. Koupit si dokonce můžete i balík 17 tisíc mincí za 2 999 Kč. Abych však do free-to-play hry investoval větší peníze, musí mě nejprve přesvědčit o svých kvalitách – a to se Arma Mobile Ops zatím nepovedlo.


Ovládání na draka

Středoevropské a východoevropské hry nezřídka trpí potřebou vývojářů vměstnat do nich příliš mnoho věcí, udělat je příliš detailní. Arma Mobile Ops je toho důkazem. Bohužel, ve výsledku je uživatelské rozhraní nesmírně titěrné. Kolikrát se do těch malých, nakupených ikonek netrefíte (hra navíc někdy prostě nereaguje), ke čtení textů abyste tahali z šuplíku lupu, a hrací plocha je rozdělena do tisíců miniaturních čtverečků, kvůli nimž je jakékoli přestavování základny otravnější, než noční budíčky na přijímači ve Vyškově.

Aktuálně jsem ve fázi, kdy už mám k dispozici několik stovek kousků zdiva i hromadu budov, a má základna zoufale potřebuje přestavět, aby se dokázala efektivně bránit. Jenže jednotlivé části zdiva jsou natolik titěrné, že jejich vybírání připomíná zvedání zrnka soli ze stolu. A když už zeď konečně chytnete, vůbec si nevidíte pod prsty a často ji šoupnete o milimetrové políčko vedle. I stavba obyčejného čtvercového „výběhu“ pro věž s kulometem je test nervů a to prosím hraji na nadprůměrném 5,5palcovém displeji. Jako kdyby v Bohemia Interactive zapomněli, že mobilní hry se neovládají myší.

Co hůř, Arma Mobile Ops vůbec neobsahuje stavitelský mód ve stylu Clash of Clans, kde by hra nabídla prázdnou louku a vy byste rovnou stavěli nanovo, bez nutnosti svou původní základnu nejprve celou rozmontovat. Na možnost přepínat mezi několika designy základny také rovnou zapomeňte.

Mobilní strategie tohoto typu jsou zábavné mimo jiné i proto, že si v nich člověk piplá svůj pomyslný hrad z písku a neustále jej vyšperkovává. Kvůli minimalistickému uživatelskému rozhraní a prťavým budovám (o jednotkách ani nemluvě, vojáčci vypadají jak z války mravenečků a mezi různými pěšáky sotva poznáte rozdíl) zde však budování základny není intuitivní a v konečném důsledku ani není tak zábavné. Třešničkou na dortu je pak absence domácího státního symbolu. Je pochopitelné, že ve hře chybí překlad do češtiny, ale když už si člověk může doprostřed své základny píchnout stožár s ruskou nebo čínskou vlajkou, bylo by fajn, kdyby hra od českých vývojářů nabídla i vlajku českou.

Drhne to, skřípe to

Nedávný update zkrátil nepříjemně dlouhé nahrávací časy, které Arma Mobile Ops sužovaly celý měsíc po vydání i na nových iPhonech a výkonných Androidech. Stále však nejde o kdovíjak svižnou aplikaci a pořád dochází k občasnému padání nebo odpojování od serverů (hra vyžaduje neustálé připojení k internetu), což je obzvlášť frustrující během bitev, kdy můžete přijít jak o vyslané jednotky, tak o dobytou kořist. Stále se mi také stává, že mě hra spojí s nesmyslně slabým nebo naopak silným oponentem na úplně jiném levelu. A stále vídávám protivníky pojmenované stylem Player195536, Player194965 nebo Player230364.

Otázkou ovšem je, zda se někdy opraví umělá inteligence vašich jednotek. Jak je u podobných strategií bohužel zvykem, útoky na nepřátelské základny vypadají tak, že své vojáky můžete akorát rozmístit, nikoli již ovládat jako v počítačových realtime strategiích. Lze sice ještě zvolit mezi pomalejším bezpečnějším postupem nebo rychlejším a agresivnějším stylem, ale zde opět narážíte na problém titěrného uživatelského rozhraní. Každopádně v momentě, kdy se vojáci ocitnou na bojišti, jsou plně v režii umělé inteligence. A ta je rozhodně není inteligentní.

Doteď nerozumím, podle čeho AI vyhodnocuje své priority. Občas jdou mé jednotky přímo za nosem a hned ničí sklady, u kterých jsem je vysadil. Občas však otočí o devadesát stupňů, vyrazí na okružní cestu kolem hradeb, aby se pomalu, leč jistě nechali pokosit obrannými věžemi.

Hodně by pomohlo, kdyby jednotky byly jasně rozdělené, kdyby např. tanky šly vždy po defenzivních budovách, raketometčíci vždy po zásobárnách, výsadkáři vždy po aliančních budovách… Toto dělení jednotek zde však funguje jen ve velmi omezené, navíc nespolehlivé míře. Kéž by šlo aspoň čas od času udělovat rozkazy jako například v DomiNations.

Do války?

Je třeba říct, že Arma Mobile Ops rozhodně dobře vypadá. V dnešní době stylizovaných a přebarvených mobilních her jde o příjemnou změnu. Grafika se nesnaží o komiksový styl, který jeho konkurenti s oblibou využívají, naopak působí „realistickým“, skutečně vojenským a lehce futuristickým dojmem. Zkrátka jako Arma 3. Příjemné je i to, že přeživší jednotky se po stoprocentně vítězných bitvách vrací nejen živé a zdravé, ale především vycvičené, takže čím déle je nějaký voják ve vaší armádě, tím silnější bude a tím více zamrzí jeho ztráta.

I přes hromadu předchozí kritiky navíc musím uznat, že Arma Mobile Ops umí, když se zrovna nic nekazí, zabavit. Problém je, že za to nevděčí svým geniálním nápadům, nýbrž prostě tomu, že kopíruje osvědčený a z podstaty věci zábavný model Clash of Clans. Kopíruje ho však způsobem nepříliš elegantním a měsíc po založení naše aliance pomalu skomírá, protože po prvotním nadšení hráči odchází. Arma Mobile Ops prostě zatím neumí publikum na mobilních platformách, ve vysoce konkurenčním prostředí, zaujmout dlouhodobě. Pokud se chce vyšvihnout mezi nejlepší mobilní strategie svého druhu, čeká ji ještě kus cesty a nutné změny.