Anno 2205

Verdikt
74

elmi dobrá budovatelská strategie, v jejíž prospěch hovoří především různorodé prostředí a nutnost neustále vyvažovat ekonomiku. Prvotní stavění měst je díky tomu zábavné pro všechny. Anno 2205 však po několika hodinách ztrácí tempo a delší dobu u sebe udrží jen skutečné hračičky. Chtělo by to mnohem více různorodého obsahu...

Počítač

WindowsWindows

39,99 €Steam

Další informace

Výrobce: Ubisoft Blue Byte
Vydání: 3. listopadu 2015
Štítky: sci-fi, budovatelská, strategie

Budoucnost může být růžová, hlásá Anno 2205 a představuje naleštěnou vizi 23. století, kdy svět překonal ekologickou krizi a lidstvo se rozhodlo realizovat sen o kolonizaci Měsíce. Jednou z korporací, která má potřebnou licenci, aby se zapojila do lunárního programu, je i ta vaše a je pouze na vás, zda se z krásného prostředí slunných ostrovů prostavíte na Arktidu a k vysněné pobočce na našem přirozeném satelitu.

Začíná se nicméně zlehka. Na jednom z menších ostrůvků postavíte první ubikace pro dělníky, vyřešíte problémy s elektrickou energií, dáte lidem vodu i jídlo a vyrobíte první továrny na biopolymery, aby mohla expanze pokračovat. Někdy touhle dobou také začnete více řešit dopravní stránku věci, která je odvozena od efektivity silniční sítě a správného rozmístění skladišť.

Nejde však o nic složitého a hra na dopravu zrovna důraz neklade. Vystačíte si tedy s občasnou stavbou nějakého toho skladu s tím, že holt nebudete mít cesty navržené úplně blbě. Dopravní zácpy se tady neřeší, stejně jako se neřeší ani různé druhy cest a podobné veselosti. Jestli si chcete tedy užít tuhle stránku budovatelského byznysu, zvolte spíše Cities: Skylines nebo starší Traffic Giant.

Neustálé hraní si s čísly

Nicméně dost o dopravní logistice a zpět k rozvoji města, respektive budování, o kterém je Anno 2205 především. Po vykolíkování parcel se k vám konečně nastěhovali další zaměstnanci a více lidí ve městě chce více jídla a vody, takže musíte postavit další farmy a filtrační stanice, případně támhle přidat elektrárnu a támhle další ubikaci, protože na obsluhu dříve zmíněných staveb už nejsou lidi. V této fázi hry jde ještě o nenáročné a jen nenápadně provázané stavění - ani vám nepřijde, že se z vyvažování zdrojů a produkce jednou stane zásadní herní prvek.

S postupným rozšiřováním města a lákáním bohatších vrstev se totiž z jídla stane jen naprostý základ a přijdou třeba požadavky na čerstvé ovocné šťávy (potřebujete farmy a lisy, respektive správný poměr farem a lisů) nebo ještě později na inteligentní oblečení (vyžadující mikročipy, speciální tkaninu, továrnu, která to dá všechno dohromady…).

Krátké produkční řetězce se postupně rozšiřují a vzájemně propojují a vy naplno pochopíte, co znamená efekt motýlích křídel, respektive co všechno může znamenat požadavek zvýšit produkci o pár jednotek přistavěním jedné haly. A nezřídka kvůli tomu utratíte stovky tisíc kreditů a přistavíte hromadu ubikací. Proč? Aby se to všechno vyplatilo, vydělávalo a především, aby byli všichni spokojení. Naštěstí nikdy nejde o aktivitu připomínajícího práci nebo otravu. Jde jen o záminku na další rozšíření města, kde nemusíte nic složitě počítat, ale spíše jen hledáte místo a zdroje na to, abyste ještě něco přistavěli. A stavění je v Anno 2205 to nejzábavnější.

Budování měsíčních zámků

Částečně za to může krásná grafika a pevná kostra povedeného herního systému. Extrémně uspokojující záležitost však ze stavění dělají až na první pohled nepříliš významné vychytávky. Hra vám kupříkladu umožní hromadnou výstavbu celé řady budov vedle sebe nebo rozšíření továrny pomocí modulů. Ty poměrně inovativně umožňují snížit požadavky budovy na energii, logistiku či lidskou práci. Anebo jsou ve hře i produkční moduly, co zvyšují produkci.

Nemusíte tak stavět stovky anonymních a stejných staveb, ale spíše si vyladíte několik farem a továren. Každá bude působit o něco osobněji a do každé vložíte trochu své práce, čímž pro vás několikanásobně vzroste její cena. Nemluvě o tom, že hra vás nenápadně dokope k tomu, abyste si pamatovali, kde přesně stojí jaká budova. Nemusím snad říkat, že k městu máte poté větší vztah a jeho zvelebování je hned zábavnější.

Další povedenou vychytávkou je možnost stavby nebourat, ale jen přesunout včetně všech modulů. Z rozšiřování města a přesouvání továren se tak nestane otrava jako v jiných hrách, ale poměrně nenáročná operace. Stavění je díky všem prvkům skutečně zábavnou činností, k níž se budete rádi vracet a piplat své město k dokonalosti.

Kolonie v mrazivé Arktidě i na Měsíci

Jakmile se vám ale začne trochu dařit, získá vaše firma licenci stavět na Arktidě a nakonec i na tom měsíci. Základní herní princip – ubytování vašich zaměstnanců, jejich využití v továrnách a správný management základních surovin v podobě energie, vytíženosti dopravy a právě pracovní síly – zůstává stále stejný, nicméně hra přichází se sympatickými obměnami a omezeními v rámci stavění.

V Arktidě je například nepřekvapivě dost zima, což znamená, že ubikace můžete stavět jen u továren a budov produkujících teplo. V zimě zkrátka opouštíte pečlivě vykolíkované cesty a tvoříte jakási „hnízda“, která sice nemusí vypadat hezky a uspořádaně, nicméně fungují. Až později zbydou peníze a chuť tento zmatek přeorganizovat, můžete se vrátit k nalajnovaným cestičkám, jen prostě továrny organicky proložíte ubikacemi. A věřte, že závěrečný pohled stojí za to a realizace vás bude bavit od začátku do konce.

Obchod, úkoly a války

S růstem vašeho impéria nicméně roste i potřeba neustále skloňovaného vyvažování. Jednotlivé oblasti spolu obchodují a určití obyvatelé případně továrny potřebují produkty, vyskytující se jen v jiné části světa. Pečlivé nastavování a rozšiřování ke konci provádíte už ve třech oblastech najednou a skloubit vše dohromady je někdy trochu alchymie. Odměnou za složitější stavění a vymýšlení, jak všem poskytnout všechno, je pohled na ukazatel peněz, který začne ve správné variantě utěšeně narůstat. Pocit uspokojení, který se v té chvíli dostaví, je úžasný a rozhodně stojí za trochu přemýšlení. Prostě máte pocit, že jste dobří a skutečně řešíte propojené problémy.

Motivací k řešení a stavění ve hře mimo jiné poskytují i úkoly, které vás nenásilně táhnou až na Měsíc. Hlavní úkoly dávají smysl a jde o příjemné, i když až příliš klasické cíle. Vedle nich máte v každé oblasti ještě velký projekt, jehož dokončení poskytuje výrazné bonusy. Někdy je plnění dílčích kroků projektů příjemnou výzvou. Samotnou náplní však tyto úkoly většinou nefascinují, protože se jedná víceméně o variace na téma „vydělávej 50 000 kreditů“ nebo „přilákej sem x tisíc obyvatel.“

Svět křižníků

Samostatnou kapitolou hry, téměř doslova, je válčení. Probíhá formou námořního boje, kdy vaše flotila stojí proti silám teroristů. Na mapě se svými silami křižujete různé průplavy a průlivy mezi ostrůvky, ničíte nepřátelské lodě, hráze, obranné věže a miny, občas použijete ultimátní jaderné bombardování nebo povoláte pomocnou flotilku, k jejímuž použití potřebujete speciální žeton. Anebo opravíte své lodě.

Taktika dostává velký prostor a souboje jsou zábavné, ovšem ohromnou nevýhodu představuje malý počet map. Na Arktidu připadá snad jen jedna, na letní ostrovy dvě… A všechno se odehrává jen na nich a se stále stejným cílem. Z bojů se tak stane jednorázové zpestření kampaně, protože jakmile se musíte vracet do stejné mapy, je to spíš otrava. Je to škoda, protože základní mechanismus je povedený a postupné rozšiřování i vylepšování flotily skrývá obrovský potenciál.

Nevyužitý potenciál

Obrovský potenciál má ostatně celá hra a je škoda, že jej zatím nevyužívá naplno. Střídání prostředí je skvělé a prvních pár hodin je hraní obrovská jízda. Zároveň ale hra během těch několika hodin vystřílí všechnu munici a dál jaksi nemá co nabídnout. Po prvotním postavení měst v drsnějších oblastech, jejich druhé nebo třetí optimalizaci a odemknutí nejvyšších úrovní staveb najednou nemáte motivaci něco dál dělat. Jasně, postavíte si pár dalších čtvrtí, uděláte krásné pohlednice, ale… cíl už po nějaké době chybí, což je obrovská škoda.

Na pomyslný „konec“ Anno 2205 se dostanete po nějakých 12 hodinách, což na budovatelskou strategii není nic moc. Hra má obrovský potenciál a dokazuje to každým svým mechanismem - jen obsahu je prostě málo. Něco by mohla napravit chystaná DLC (začnou vycházet příští rok) s dvěma novými prostředími (vyprahlá tundra a vesmírná stanice), ale v současné chvíli je Anno 2205 podivně osekaná. Přesto jde o zábavnou strategii s nádhernou grafikou, který poslouží třeba jako výborná oddechová hra.