Anno 2070
Anno 2070 je příjemným ozvláštněním klasické série, které i přes razantní změnu stylu nijak výrazně nepřekopává mechanismy, ale dolaďuje je téměř k dokonalosti. Nováčky by mohla odradit snad jen vyšší obtížnost, ale tahle výzva si přímo říká o přijetí.
Další informace
Výrobce: | Ubisoft Blue Byte |
Vydání: | 17. listopadu 2011 |
Štítky: | sci-fi, budovatelská, strategie |
Budoucnost nevypadá pro naši zelenou planetu zrovna růžově. Z velké části totiž zmodrá, jak se pevnina schová pod hladinu oceánu. Ekonomika a státní uspořádání tak, jak jej dnes známe, padne. Nastane nová doba, v níž se lidstvo, rozdělené na tři vlivné frakce vybavené nejmodernějšími technologiemi, vrátí do období kolonizace a začne se prát o obyvatelné ostrovy a velmi cenné suroviny. Nepůjde však o chřestění nukleárními a dalšími sofistikovanými zbraněmi, ale spíše o válku ekonomickou, při níž se vyřádí především budovatelští stratégové. To je v kostce premisa strategie Anno 2070, která se zabývá, dnes tolik oblíbenou, environmentální tématikou a zabývá se jí zábavně.
Vaším prvořadým úkolem ve hře nebude zničit ostatní frakce ve službách té, které zrovna budete sloužit, ale udržet pod svým vedením ekonomicky soběstačný ostrov. Ty, kdo si myslí, že je takový cíl hračka, je třeba hned na úvod vyvést z omylu: vskutku není. Váš hlavní příjem v sérii Anno totiž tvoří daně od spokojených občanů, a aby byli spokojení, musíte je řádně rozmazlovat a nabídnout jim co největší komfort. Jenže vaši daňoví poplatníci musí patřit vždy k určité frakci (jde kombinovat libovolné dvě frakce na jedné mapě) a každé frakci se zamlouvá něco jiného.
To něco jim většinou dodávají luxusní budovy a továrny, které však mají ve většině případů omezené pole působnosti. Navíc se při splnění jistých podmínek do bytů nastěhuje movitější, ještě zmlsanější vrstva obyvatel s dalšími potřebami, a i proto musíte velice dobře plánovat, co, kdy a jak postavíte. Cena za údržbu jednotlivých budov se totiž negativně promítá do vaší účetní bilance, a pokud začnete prodělávat, máte výrazný problém.
Jediné, co vás může zachránit při ne úplně ideálním stavebním rozložení, je tak orientace na průmysl a obchod s ostatními frakcemi, jimž budete dodávat to, co sami nedokáží (nebo nechtějí) vyprodukovat. K bezproblémovému obchodu naštěstí přispívá skvělý nástroj pro plánování obchodních cest, který vám dovolí vše poměrně silně zautomatizovat. Ale i tak k tomu budete potřebovat větší množství lodí, vznášedel a ponorek, protože jinak se pořádně nedostanete k plnění příběhových úkolů v kampani nebo k expanzi na další ostrovy.
Hravé, ale poměrně těžké
Touze po pohodovém, odpočinkovém hraní, které nabízí třeba poslední Tropico, tak můžete dát vale a směle se vrhnout na typickou ekonomickou dřinu. V průběhu hraní totiž většinou nemáte čas na nějaké kochání se dobře fungujícím městečkem. V mozku vám neustále šrotuje, jak dále vylepšit svou ekonomickou situaci a splnit požadavky a úkoly některé z frakcí. Celý herní zážitek je tak zcela mimo očekávání poměrně hektický, a pokud nehledáte výzvu pro své plánovací schopnosti, poohlédněte se někde jinde.
Anno 2070 vám nedá ani na okamžik vydechnout a zásobuje vás zcela novými podněty, které musíte takřka neustále řešit. Nejenže vás hra nešetří při snaze bez tutoriálu rozehrát některou z volných her, ale nic vám nedaruje ani ve chvíli, kdy se vrhnete do pohříchu poměrně krátké kampaně. V ní je sice prvních sedm misí pořád do jisté míry tutoriálových (a vaše schopnosti tak pořádně prověří až třetí kapitola, kde najdete pět misí), ale i v nich se brzy budete muset poprat s vlastní neschopností a hra vás vyloženě za ručičku vést nebude.
Jedním z hlavních prvků kampaně je totiž fakt, že v rámci kapitol pracujete většinou jen s jedním jediným ostrovem a vaše výsledky se tak přenášejí do dalších misí. Protřelí stratégové se tak budou moci kochat dokonale vybudovaným ostrovem s fungující infrastrukturou a sledovat rostoucí město, nováčci v sérii ale občas narazí na problém, který mohou spravit jen rozsáhlejší demolicí nebo rovnou rozehráním kapitoly pěkně od začátku.
Novinky, kam se podíváš
Ani samotný tutoriál totiž nijak na dřeň nejde a předpokládá aspoň základní znalosti série, aby později lépe vysvětlil další, nově přidružené principy. Anno 2070 totiž mimo časového skoku přináší i několik dalších zásadních novinek: o rozdělení na tři frakce s vlastními potřebami a možnostmi (což logicky přináší další technologické stromy a možnosti produkce pokročilého zboží) jsem padla zmínka, o příběhových úkolech taktéž, ale jedna podstatná věc zbývá – hra umožňuje za určitých okolností kolonizovat i mořské dno.
Ano, přináší to s sebou poměrně dost starostí, ale také spoustu nových možností a hlavně naprosto neuvěřitelné grafické ztvárnění. Mimo tohoto nového kolonizačního prostoru však v Annu dostává svůj prostor i politika, kterou celkem vtipně ovlivňujete spolu s ostatními hráči: přímo v enginu hry totiž můžete vyjádřit podporu pro některého z navržených kandidátů, a získat tak nezanedbatelné bonusy přímo při hraní. A mimo to i zvýšení respektu u dané frakce, což vám přinese nejen lepší podmínky a bonusy, ale po dosažení určitého počtu bodů i speciální budovy (dosažitelné jak za body při volbách, tak za body za plnění rozličných úkolů v kampani i v jednotlivých misích).
Anno 2070 je tedy i přes různé obavy důstojným nástupcem svých starších bratříčků, a i přes líbivý vizuál neztrácí nic ze své robustnosti a náročnosti, dokonce ani v multiplayeru, který zde však funguje spíše jako příjemný doplněk, než stěžejní herní mód. Nové prvky dodávají hře nevídanou hloubku a při zachování známých principů přinášejí svěží vítr do zavedené série – série, která je sice těžká, ale pro všechny hardcore hráče budovatelských sérií takřka nenahraditelná.