Aliens Go Home Run
Aliens Go Home Run je návyková směs střílečky a pinkání. Je také plná vzpomínek na Arkanoid, Breakout, Space Invaders a Galaxian. Dokáže být však i přiměřeně moderní a svá. Nostalgii vzala za ten správný konec.
Další informace
Výrobce: | ANIM•ACE |
Vydání: | 27. ledna 2017 |
Štítky: | arkáda, indie hra, na postřeh, pixel art, retro, akční |
Vetřelci a baseball, to je vážně prapodivné spojení. Jenže v retro arkádě Aliens Go Home Run úžasně funguje. Asi proto, že ani o jedno, ani o druhé nakonec příliš nejde. Sportovní utkání proti zeleným mužíčkům je pouhou zástěrkou pro výborně odladěný derivát klasických arkádovek Galaxian a Breakout. Hra elegantně spojuje to nejlepší ze starých shoot ´em up stříleček a pinkacích trenažérů. Drží vysoké tempo, skvěle motivuje a nabízí relativně dostatek obsahu. Nicméně se jí dříve či později přejíte. Toť prokletí žánru, ve kterém stále jen pálíte k nebesům.
Na pálce Sally
Když sportovně nadané děvčátko Sally jednoho dne zahájí svůj baseballový trénink, nad hlavou jí vyroste zeď z pestrobarevných cihliček a mezi nimi vesmírná havěť sešle dolů první hromy a blesky. Dál popisovat „zápletku“ Aliens Go Home Run netřeba. Hra se jen chtěla odlišit od svých vzorů a dát klasické arkádové formuli nové téma. Proto budete do zdi a do marťanů pálit míčkem od holky v kšiltovce, a ne třeba z futuristického kulometného hnízda. Na zábavu to naštěstí nemá vliv.
Označit Aliens Go Home Run za obyčejný plagiát starých automatovek s infantilním podtextem by bylo nefér. Ve skutečnosti je to mimořádně zábavná a svěží arkáda, kterých, ač indie byznys nepřestává růst, objevujeme stále méně. Hře samozřejmě prospívá návrat k „pinkacímu“ žánru. Ten je dnes natolik pozapomenutý, že každý projekt, který ho oživí, působí automaticky jako zjevení. Tato hra však obstojí sama o sobě. Vybírá si od svých vzorů to nejlepší a vše skvěle kombinuje v moderní a svěží celek.
Pořád ve střehu
Nejkrásnější je na této arkádě asi její spád a proměnlivost. Pořád se v ní něco děje. Je rychlejší než samotný baseball a v akci nedostanete ani zlomek vteřiny na oddych. Každá úroveň, kterých je okolo sedmdesáti, přináší i nějaký nový detail. Například jiné prostředí, jinak poskládanou zeď nebo nové nepřátele. To je ten nejlepší doping pro již tak skvělou hratelnost, ve které je souboj s přesilou nejen výzva, ale i ohromná zábava.
Samotná akce srší efekty a energií. Hrdinka umí tvrdě útočit a zároveň se šikovnými manévry efektivně vyhýbá nebezpečí. Samotný míček má tak zábavné fyzikální vlastnosti, že když se vám podaří opravdu parádní odpal, nasekáte všemu okolo jako v pinballu. To si pak přejete, aby byla další úroveň znovu tak skvělá, a ona opravdu bude! Autoři ze studia ANIM•ACE si hráče hýčkají.
Arkáda připomíná zašlé časy tím nejlepším způsobem. Jsou v ní chvíle, díky kterým hry prostě nestárnou, ale na druhou stranu je obsahově i koncepčně moderně zpracovaná a pestřejší než žánrové klasiky. Děvčátko například využívá velkou zásobu povzbuzujících bonusů s dramatickými efekty. Nejenže si tu a tam vystřílí obligátní život navíc, ale používá také ochrannou bublinu, speciální druhy střel či dokonce druhý útočný míček, se kterým je vážně legrace.
Bonusy činí z akce dokonalé drama. Nejenže nikdy dopředu nevíte, co hra nabídne, ale hlavně vás získaný „doping“ kolikrát zachrání od jisté smrti. V protikladu samozřejmě stojí rostoucí schopnosti nepřátel. Používají stále rafinovanější druhy útoku a jsou čím dál hůře sestřelitelní. Někteří si dokonce drze sedají na zem, a to se potom spravedlnost rozdává takříkajíc za pět minut dvanáct.
Vše pod kontrolou
Špičkovou akci podporuje vyladěné ovládání. Postava na jednotlivé povely reaguje přesně a provádí velmi ochotně různá akční komba. Především však můžete určovat směr, kam míček poletí, což je fér. Veškerá selhání jdou na vaše triko a nemůžete si stěžovat, že nemáte všechno pod kontrolou. Ve vzduchu už samozřejmě na odpal vliv nemáte, což je ale součástí zábavy. Je radost sledovat, co nečekaného míček zase vyvede. Někdy opravdu spustí takový odrážecí čardáš, že si počkáte i minutu, než skrze zbytky cihel a potlučené ufony propadne zpět dolů.
Aliens Go Home Run je téměř po všech stránkách skvělá arkáda, a nikoliv jen moderní klon starých herních pecek. Užijete si v ní příjemný akční chaos, který jen možná trochu komplikuje nevyvážená obtížnost. To je jeden z mála problémů hry. Nemůžete se spolehnout, že náročnost akce poroste rozumně a pozvolna. Některé úrovně zvládnete na jediný pokus, zatímco jiné budete mnohokrát opakovat. Frustrující jsou zejména bitvy s bossy.
Nepředvídatelná náročnost vás může v důsledku lehce odradit od dokončení celé herní kampaně. Problémem se časem může stát i nevyhnutelná monotónnost hraní. I přese všechnu snahu o atraktivitu se hra neubrání přirozenému stereotypu, který plyne z příliš jednoduchého herního konceptu. Časem si holt povzdechnete, že je to pořád „to samé“. Ale to se stávalo i starým automatovkám. Po několika hodinách se hry možná trochu přejíte, ale do té doby bude opravdu samá chuť.