Age of Empires II: HD Edition
Pro mládež podivně zastaralá a pro staré páky zase příliš neoriginální. Taková je HD edice legendární strategie Age of Empires II. Ze zlatého odkazu zbyly jen střepy, které dá snad dohromady komunita.
Další informace
Výrobce: | Microsoft |
Vydání: | 9. dubna 2013 |
Štítky: | válečná, budovatelská, hd remake, realtime, strategie |
AoE II HD prý vznikala devět měsíců, ale podle jejích kvalit soudíme, že osm a půl měsíce této doby musela ležet v šuplíku. Není totiž možné, aby po skutečně profesionální práci nabídla remasterovaná hra oproti originálu pouze širokoúhlý obraz s vyšším rozlišením a ladné spuštění na moderních systémech. To je opravdu málo. A pokud budete lupou pátrat po nějakých dalších změnách, objevíte v HD "ejdžích" jen podivné nápady, ze kterých čiší buď nekvalita, nebo nesmyslnost.
Původní Age of Empires II se dodnes hraje především díky solidnímu multiplayeru s generovanými mapami a podporou týmového hraní. A právě multiplayer napojený na steamovské účty mohl být důvodem, proč si faceliftovanou verzi AoE koupit. Jenže, multiplayerová hra je překvapivě stíhána nepochopitelnými problémy.
Ať už rozehrajete jakkoliv velkou či dlouho bitvu, můžete si být skoro jisti, že ji nedokončíte, protože: v podstatě každý druhý match padá kvůli špatné synchronizaci připojených počítačů (bez ohledu na hodnoty pingů) a každý první zas trpí výrazným lagem animace. Multiplayer v HD edici je zkrátka na úrovni alfa verze a je s podivem, že něco takového vůbec vyšlo. Bylo to uspěchané, což vážně překvapuje. Člověk by řekl, že na vývoj remaku čtrnáct let staré hry nebude žádný pres.
Staré a nudné
Rozepisovat se o tom, jak se Age of Empires II: HD Edition hraje v singleplayeru, by bylo vzhledem k pověsti originálu kontraproduktivní a zároveň neférové. Prostě bychom opisovali dobové recenze škrtali v nich nadšené přívlastky. Hra totiž pochopitelně zestárla. Co se kdysi jevilo fantastické, halí dnes opar podprůměru.
Například lehce (opravdu lehoulince) poupravené textury povrchů nemohou zakrýt zastaralé a trhané animace pohybujících se objektů. Časem vám také začne vadit plochost terénu (hrad na rovině vypadá opravdu divně) a zklamáním jistě bude i všeobecně ospalé tempo hry, které však nezvykle brzo zařve s krátkým stromem technologií. Prostě, když není co vyvíjet ani objevovat, vytáhnete na finální zteč a hru ukončíte.
Populační limit
Hodnotit Age of Empires II z moderní perspektivy samozřejmě nechceme a i přesto, že nás k tomu HD trochu nutí, zůstaneme soudní a budeme omlazený projekt posuzovat pouze na základě provedeného remasteringu. Ale ani z toho nekouká pěkné vysvědčení. Když jsme nahoře psali, že ve hře lze najít řadu podivných nesmyslností, zmíníme aspoň tu největší - populační limit.
Člověk by neřekl, že zvýšení limitu civilizace z dvou set jednotek na pět set může být problém a zřejmě si to nemysleli ani autoři, ale potíž to je a obrovská. Zvýšení limitu totiž jaksi neodpovídá schopnostem herního enginu, který zůstal beze změn a velké množství jednotek nestíhá vykreslovat ani ovládat.
Hráč si tedy užije trhaný chod grafiky a ve chvíli, kdy velký regiment nedokáže obejít les a dělníci se postaví do lelkujících front, hru opět rychle ukončí. A když ne, hra to udělá za něj. Při vyšponovaném počtu obyvatel totiž brzy docházejí suroviny. Jak je možné, že na tohle někdo nepamatoval?
Dílna to snad spraví
Nudný singleplayer s velkou populační chybou a nevyladěná online hra dělají z remasterované edice Age of Empires II nejhorší nákup za hodně dlouhou dobu bez ohledu na to, že součástí "balení" je i obsah datadisku The Conquerors. Snad opravdu pomůže komunita a využije Steam Workshop, přes který se dají do hry snadno posílat úpravy. Už se tak vlastně děje. Vznikají první amatérské facelifty a hře se v mnoha momentech paradoxně vrací původní feeling - například si můžete nahrát staře vypadající textury hor a vody.
Je prostě nad slunce jasné, že si komunita o HD remasteru myslí své. Přesto ho však kupuje... S integrací Steam Workshop totiž tahle hra opravdu skýtá jistý potenciál. Je hratelná na nových počítačích a snadno se modifikuje. Tak proč ne. Ostatně, s ohledem na to, co právě fanoušci s "novým starým" AoE II dělají, je závěrečné hodnocení hry o jeden bod vyšší...