A Golden Wake
Tradiční adventura, co si na nic nehraje a skvěle kombinuje zajímavý námět a unikátní audiovizuální pojetí. Retro pojetí je (v dobrém slova smyslu) cítit doslova na každém kroku a adventurnímu základu takřka není, ani přes zjevnou, ale záměrnou zastaralost, co vytýkat.
Další informace
Výrobce: | Grundislav Games |
Vydání: | 9. října 2014 |
Štítky: | indie hra, pixel art, retro, adventura |
Obsah ohýbaný ve prospěch audiovizuálního pozlátka, které sice ohromuje, ale také je mnohdy na hře jediným zajímavým prvkem. Jde o častý jev u nejedné indie záležitosti a řekněme si pravdu, někdy už je toho pixel artu a umělecké stylizace opravdu moc. Není to ovšem případ studia Wadjet Eye, které si na rozpixelovaných adventurách udělalo jméno ještě dávno předtím, než to bylo takzvaně cool. Navíc tento silný vizuální rukopis umí použít ke skutečnému provázání formy a obsahu tak, jako nikdo jiný. Adventura A Golden Wake je toho nejlepším důkazem.
Reality mohou zabíjet
Pro přesnost nutno dodat, že za vývojem Golden Wake ve skutečnosti stojí téměř debutantské studio Grundislav Games a kluci z Wadjet Eye slouží pouze jako vydavatelé a pomocníci (dabing, produkce atd.). Na první pohled byste to ale opravdu nepoznali a rukopisu Wadjet Eye je hra maximálně věrná.
Očekávat tedy můžete tradiční point and click adventuru se všemi radostmi i strastmi včetně pixelhuntingu a parádního příběhu. Primárním důvodem, proč hře dát šanci, je ale zasazení a propracovaná krimi zápletka, která nastavuje zrcadla, poučuje a vůbec moralizuje takovým způsobem, až to může být povědomé.
Autoři se totiž nebáli mít velké ambice. Až tak velké, že z jazzem napumpovaného Golden Wake doslova křičí Velký Gatsby a jméno Francise Scotta Fitzgeralda, jehož filozofické úvahy a myšlenkové mustry tvůrci berou za své a mění jenom kulisy a protagonisty.
Příběh Alfieho Bankse je neskutečně zajímavý a scénář na poměrně malém prostoru vytváří solidní kriminální spletenec, který překvapivě není předvídatelný a jeho moralistní didaxe se dá bez sebemenších problémů přežít. Navíc se autorům daří neprozrazovat příliš a hra překvapuje rovnou za chodu - doslova hráče nutí, aby ji dohrál kvůli finálnímu rozzuzlení. Sklouzne nakonec realitní agent na dráhu zločince? Jak dopadnou rodinné problémy? A co se vlastně skrývá za naleštěnou fasádou města Coral Gables.
Výrazná forma, která nepřekáží
Odpovědi na otázky musíte nalézt sami a náležitě si to užijete. Celou dobu vám totiž dělá společnost jednak parádní hudba, ale hlavně osobité a přitom zcela funkční vizuální zpracování. Golden Wake lze samozřejmě šmahem odsoudit s tím, že se jedná pouze o další rozpixelovanou hipsteřinu - méně pixelů přece a priori znamená větší hodnocení. Byla by to ale velká škoda, protože tentokrát pixel art přesně sedí do autorského záměru a společně s hudbou vytváří neopakovatelnou atmosféru.
Období prohibice, bujících gangů a jakéhosi meziválečného snu dokázali tvůrci vystihnou skutečně na jedničku a ještě tím chytře maskují omezené finance na vývoj. Obzvláště pestrá barevná paleta zaujme hned na první pohled a za zmínku stojí také snaha autorů udržet si po celou dobu jednotný styl.
Proč ostatně dělat něco, na co vůbec nemám! Takhle je Golden Wake v rámci stylizace špičkově vypadající hra, ve které si užijete každou obrazovku. Vytknout se snad dá pouze malá interaktivita a výjimečně i mírně nejasná kresba, což přeci jen může vyústit v půlhodinku pixelhuntingu.
Nápaditá klasika
Hledání titěrných předmětů je však problém především staromilského adventurního pojetí, který se spíše nesnaží o žádné výraznější inovace. Vedle rozhovorů a minimalistického inventáře se ale můžete těšit i na věci, které v každé druhé adventuře neuvidíte. Například prodávání domů formou přiřazování nemovitostí k preferencím kupce nebo překvapivě funkční přesvědčovací minihra během rozhovorů.
Síla Golden Wake tkví i v tom, že přesně ví, kdy zrovna nemá páru a zdařile stereotyp nebo jen frustraci rozbíjí plejádou zajímavých miniher. Naštěstí se k podobným praktikám nemusí uchylovat příliš často a obtížností se většinou drží při zemi. Autoři měli mozek a netahají vás zbytečně přes desítky lokací. Největším problémem, na který narazíte, může být v Golden Wake vlastní nepozornost. Támhle něco přehlédnete nebo jen neproklikáte všechny dialogové volby a už jste na pár minut zacyklení.
Vyloženě u hádanky se ale nezaseknete, protože nápověda je velmi nenásilná a vždy čeká na správném místě. Problém může mít snad jen našinec bez dobré znalosti angličtiny, které je ve hře logicky hodně. Většina textu je ale zdařile nadabovaná, takže nehrozí typický problém se ztrátou pozornosti.
Symbióza tvarů a myšlenek
Golden Wake je zkrátka výborná adventura a objektivní chyby se tvůrcům vytýkají jen s obtížemi. Snad jen ten pixelhunting. Samozřejmě však musíte nejdříve přistoupit na tradiční pojetí po stránce herní i vizuální. Jinak u vás nemá Golden Wake šanci.
Všechna potenciální „ale“ však hra vyvažuje skvělým příběhem a vzájemnou symbiózou grafiky a ozvučení, které jednoduše patří do zlatého fondu pixel artu. Nikdy nemáte pocit, že by tvůrci jen šetřili, protože neměli peníze na lepší grafiku. Kdepak, tohle opravdu není případ Golden Wake - hry, ve které se až zázračným způsobem podařilo autorům skloubit všechny své záměry.